YouTube

YouTube | foto: Profimedia.cz

YouTube slaví 16 let. Začal amatérskými videi, skončil obklopen inzercí

  • 33
„Super věc na slonech je, že mají opravdu, opravdu dlouhé choboty,“ tak zní věta ve videu, se kterým přesně před šestnácti lety debutovala videoplatforma YouTube. Pronesl ji mladičký zakladatel videokanálu při návštěvě zoo. Při nahrávání videa na internet netušil, že o rok později bude svou firmu prodávat Googlu za 1,65 miliard dolarů. Dnes YouTube vydělává miliardy ročně.

V roce 2020 činily příjmy z reklam internetového kanálu YouTube 19,77 miliard dolarů (424 miliard korun). O rok dříve vygenerovala  platforma15,15 miliard dolarů (325 miliard korun) a přispěla tak zhruba deseti procenty ke všem příjmům konglomerátu Alphabet, v jehož portfoliu hraje prim vyhledávač Google. Ten YouTube kupoval ve chvíli, kdy byla videoplatforma stará teprve 18 měsíců. Už v té době však měla pozornost internetové komunity.

Za nápadem na vytvoření YouTube nestálo žádné převratné zjištění. Pokud chtěl totiž člověk na začátku nového tisíciletí sdílet video s přáteli, podělit se například o zážitek z dovolené, mohl obsah vypálit na CD. Moc dalších možností neměl.

Nešlo jen o to, že neexistovala rychlá a jednoduchá cesta pro sdílení osobních amatérsky natočených videí. Podle jednoho ze zakladatelů YouTubu Jaweda Karima stála za myšlenkou vytvoření platformy jedna konkrétní aféra, která otřásla Spojenými státy v únoru roku 2004. Zraky amerického národa se tehdy upíraly na 38. finále Super Bowlu. U televizních obrazovek sedělo 133,6 milionů diváků.

Ňadro zpěvačky Jacksonové

Během přestávky sportovního klání se na jevišti střídali známé celebrity, mezi nimi i zpěvák Justin Timberlake a zpěvačka Janet Jacksonová. Při vystoupení Timberlake odhalil (na pár sekund a zřejmě nedopatřením) ňadro Jacksonové. Byl z toho obrovský skandál.

Google je tu 20 let: Nejmocnější web začal jako drzý studentský projekt

Televize, která zajišťovala přímý přenos, musela zaplatit pokutu stovky tisíc dolarů, rozhlasové stanice následně odmítaly vysílat hudbu zpěvačky Jacksonové a Federální komunikační komise (FCC) obdržela víc než půl milionu stížností, především od pobouřených rodičů.

Avšak Američané, kteří několikasekundový skandál propásli, se na něj zpětně podívat nemohli. Televizní stanice sice o aféře hojně referovaly, žádná z nich se ale neodvážila pustit moment odhalení bez editačních zásahů. Všichni záznam hledali na internetu, nikdo ho ale nenašel.

Jawed Karim, jeden ze zakladatelů YouTube, popisuje na krátkém videu, že sloni jsou super

A tak trojka kalifornských programátorů a tehdejších zaměstnanců PayPalu, jmenovitě Chad Hurley, Steven Chen a Jawed Karim, založila YouTube. První video na platformu nahráli 24. dubna 2005. Šlo o zmíněný záznam z Karimovy návštěvy zoo.

Podívejte se na první video, které se objevilo na YouTube.

Stav přetížení

Celý koncept postavili na programu Adobe Flash, který umožnil prohlížení videoobsahu přímo v internetovém prohlížeči. Zároveň využili faktu, že internet pomalu ale jistě dostával svou „tekutou podobu“, která chápe uživatele jako potenciálního tvůrce obsahu. Novopečení uživatelé YouTube si tak mohli vytvářet seznam oblíbených videí, psát komentáře pod videoklipy nebo odebírat jednotlivé kanály.

V Praze roste vyzyvatel YouTube. Startup chce tvůrce videí nalákat na odměny

Internetová komunita byla nadšená. Neuplynul ani rok a uživatelé již zhlíželi osm milionů videí denně. S obrovským zájmem přišly i první problémy. Při nahrávání videí generovali uživatelé nového kanálu obrovské množství dat, což pevné disky trojky zakladatelů, která v té době pracovala ještě z garáže jednoho z nich, příliš nezvládaly. 

Programátoři navíc nedisponovali žádnými kontrolními mechanismy, a tak se postupně začaly množit stížnosti velkých hudebních vydavatelství a filmových studií. Vadilo jim, že se na YouTube objevuje jejich obsah, a to zcela zadarmo.

Možné soudní spory s velkými hráči hudebního a filmového průmyslu představovaly velké riziko. Na vrata YouTube zároveň bušily společnosti, které přežily splasknutí internetové platformy v roce 2001, s nabídkami akvizice. Nová videoplatforma pro ně představovala nebezpečného konkurenta a zároveň jistý svatý grál.

V ráji inzerentů

Podle Business Insideru se o koupi YouTube ucházelo zhruba šest společností, mezi nimi i Microsoft, Viacom nebo News Corp. Nicméně nakonec šlo o souboj internetových vyhledávačů Yahoo a Google. Možná právě díky představě, že by kanál pro sdílení videí získal konkurent, se vedení Googlu nakonec rozhodlo, že přistoupí na nabídku programátorů z garáže a YouTube koupí za 1,65 miliard dolarů (35 miliard korun).

Po akvizici přišla monetizace. První reklamy se ve videoklipech objevily na konci léta roku 2007. Nejprve šlo jen o inzerci, která na deset vteřin překryla spodní část videa. Kanál tehdy dokonce umožňoval uživatelům kliknout na reklamu a nechat ji jen tak zmizet. V současné době lze na YouTube narazit na pět druhů reklam. Nelze opomenout ani propagační videa, která smývají hranici mezi inzercí a tvůrčím obsahem.

YouTube chystá reklamu všude. O peníze se ale nerozdělí se všemi tvůrci

Od roku 2008 má platforma i české rozhraní. Již v lednu 2009 sledovali uživatelé po celém světě více než miliardu videí denně. V současné době je to 5 miliard videí každý den. V roce 2014 kanál spustil službu YouTube Premium, která funguje na bázi předplatného a která uživatelům umožňuje sledovat videa bez reklam. V současné době má platforma 20 milionů těchto předplatitelů.

Nutno poznamenat, že uživatelé, kteří YouTube využívají zadarmo, se nejspíš s reklamou budou setkávat stále častěji. Dosud se inzerce týkala pouze videoobsahu, který platformě poskytovali tvůrci začlenění do takzvaného partnerského programu. S těmito „partnery“ se YouTube o zisky z inzerce dělí.

Ve videích, jež nahrávají jednotlivci z nezištných důvodů, třeba pro pobavení, se zatím reklama neobjevovala. To se nyní mění. Vloni na podzim YouTube oznámil, že na americkém trhu bude zveřejňovat reklamy u všech videí nehledě na to, zda jde o videoklip popové hvězdy nebo o záznam z rodinné sešlosti.

Od minulého roku sice Alphabet zveřejňuje příjmy, které mu generuje YouTube. Zisky však vykazuje pouze za celý konglomerát. Nicméně s ohledem na neustálé rozšiřování pole působnosti inzerce na YouTube lze říct, že skupina stále vidí prostor pro zvyšování zisků.