Ilustrační foto

Ilustrační foto | foto: Profimedia.cz

Výrobce nanuků Míša: Mátová příchuť je neprodejná

  • 32
Nejprodávanější český nanuk Míša, kterým se lidé chladí už skoro padesát let, vyrábějí v třebíčské firmě Tipafrost. Podle ředitele společnosti Františka Dohnala je nanuk Míša česká specialita. V žádné jiné zemi není tvarohový mražený krém tak oblíbený.

Míša je nejprodávanější mražený krém v Česku. Vyrábí ho kromě vaší firmy i nějaký jiný závod?
Míšu na dřívku vyrábíme v republice pouze my. Značka Míša již tři roky patří společnosti Unilever. Je to nejen nejprodávanější mražený krém v Česku, ale také zcela ojedinělý fenomén v mezinárodním měřítku. Tvarohovou zmrzlinu v kakaové polevě si žádný jiný národ na světě tak neoblíbil jako my. Kromě tvarohové varianty se vyrábí od roku 2001 i jeho jahodová či meruňková verze.

Jaká je historie nanuku Míša?
Je na trhu již téměř padesát let, takže je to pamětník. Zrodil se v roce 1962 ve výrobním závodě Zdounky. Míša má vysoký obsah tvarohu, ve zmrzlinové části 65 procent. V celém výrobku, včetně čokoládové polevy, pak 52 procent (v novějším textu společnost uvádí 53 procent pozn. redakce více čtěte zde). Proto je vnímán jako zdravější volba dezertu nebo pochoutky.

Připravujete letos nějaké zmrzlinové novinky, případně s jakou chutí?
Pro letošní rok jsme vyvinuli a uvedli na trh řadu novinek v privátních značkách našich zákazníků. Jde o zmrzliny v různých příchutích. Například smetana a jahody, karamel, vanilka s vanilkovým luskem, jahodovou dřeň a řadu dalších. V letošním roce jde o výrobky ve vyšší kvalitě, nerozšiřujeme nabídku levných zmrzlin.

Jaké tři příchuti zmrzlin jsou vlastně mezi lidmi nejvyhledávanější? A o jaké je naopak tradičně menší zájem?
Mezi nejoblíbenější patří jednoznačně vanilková zmrzlina, následovaná je čokoládovou a s již větším odstupem jahodovou zmrzlinou. Velmi malý zájem je v České republice o příchuti exotické a netradiční, například ananas, máta či mango.

Čeho prodáváte nejvíc? Kornoutů, rodinných balení mražených dortů, nebo zmrzlin na dřívku?
Jednoznačně na trhu vedou zmrzliny na dřívku.

Stalo se vám někdy, že se nějaká vaše zmrzlina nestrefila do chuti zákazníků, a proto jste ji přestali produkovat?
Stalo, a to v případě peprmintové příchuti. Ačkoliv jde o velmi prodávanou příchuť v USA, v našich podmínkách je téměř neprodejná.

Vaše firma působí v Třebíči od roku 1992. Které léto bylo od té doby vaše nejúspěšnější?
Prodej je vždy ovlivněn počasím. Nejúspěšnější byly roky 2007 a 2008. U zmrzlin obecně se dá říct, že sedmdesát až osmdesát procent ročního objemu se prodá od dubna do srpna. U nanuku Míša je ovšem sezona téměř celoroční.

V čem je dnes váš závod jiný, než byl v roce 1992?
Tak to je na dlouhý výčet změn. Na počátku byla výroba pouze odlévaných nanuků, v malých prostorách a jedné mrazírně. Do současné doby se firma ve čtyřech etapách stavebně rozšířila a momentálně disponuje špičkovými technologiemi zajišťujícími výrobu téměř všech možných druhů zmrzlin. Získali jsme též certifikáty k výrobě společnostem Unilever, Nestlé, Makro a Ahold.

Kolik vyrábíte druhů zmrzliny?
Výčet je pestrý, vyrábíme téměř sto padesát druhů zmrzlin. Jedná se o odlévané nebo extrudované zmrzliny na dřívku, kornouty, ruskou zmrzlinu, nejrůznější typy van - od 600 mililitrů až po 4,2 litru. Také kelímky, dorty a samozřejmě rolády.

Co všechno předchází tomu, než se na trhu objeví úplně nový druh balené zmrzliny?
Jde o dlouhý proces, na kterém se podílí řada zaměstnanců. Nejprve musí být nový nápad nebo požadavek zákazníka na nový výrobek. Pak následuje průzkum trhu, technologické řešení vývoje výrobku a až poté samotná realizace.

Do kterých států vyvážíte a kam nejvíc?
Jednoznačně vede domácí trh. Daří se nám ale rovněž exportovat do zemí jako Slovensko, Maďarsko, Slovinsko, Chorvatsko, Polsko, Německo nebo Anglie.

A na jakých plážích u moře se dá koupit zmrzlina z Třebíče?
K zakoupení je na plážích Chorvatska, kde je pod značkou našeho významného zákazníka.

Kolik je v České republice výrobních závodů na zmrzliny podobných vašemu?
Velkých výrobních závodů je v republice pět. Tipafrost patří k největšímu a nejmodernějšímu z nich.

Ledňáčka, který se kdysi prodával za korunu, vyrábíte také?
Ledňáčka ne. Vyrábíme eskymáček ve vanilkové a kokosové příchuti. Jedná se o velice chutný a kvalitní výrobek, což mimo jiné dokazuje i získání ocenění Klasa.

Kolik stojí takový eskymáček?
Cenu si určuje koncový prodejce, měla by se pohybovat do 10 korun.

Ovlivnila současná hospodářská situace poptávku po zmrzlině?
Jelikož se nacházíme na začátku zmrzlinové sezony, žádné výkyvy nepociťujeme. Pokud nám bude přát počasí, na kterém je naše odvětví nejvíce závislé, myslím, že by sezona mohla vyjít i navzdory současné ekonomické situaci.

Jaká zmrzlina chutná vám osobně?
Co mě osobně v poslední době snad nejvíce zaujalo, je náš nový výrobek - kelímek jahody se smetanou. Tato kombinace je opravdu vynikající.