Návrhy obou táborů jsou však letos hodně rozdílné. Přestože mzdová vyjednávání se ve Škodě vždy vlečou, tentokrát je situace neobvykle vyhrocená.
Vedení firmy navrhuje zvednout platy o inflaci, jenže pokud bude chtít nový šéf automobilky Detlef Wittig tuto představu prosadit, riskuje půl roku po svém nástupu první velký střet s českým personálem.
Za zády má však koncern Volkswagen, jehož je Škoda Auto součástí, a protože v Německu byl loni slabší rok, koncern nyní uplatňuje politiku maximálních úspor a snižování nákladů.
Odboráři jsou povzbuzeni sérií příznivých zpráv z poslední doby a skutečností, že Škodě se mimořádně daří. Před měsícem automobilka oznámila, že loni vydělala rekordních 3,5 miliardy korun čistého.
Loni úspěšně přivedla na trh novou octavii, plánuje další investice a na rozdíl od německých automobilek nedrží zaměstnance v šachu hrozbou propouštění. Naopak chce nabírat další lidi.
Deset minut na zkoušku
Odbory v posledních dvou dnech přitvrdily a začaly organizovat "ministávky", aby si ověřily, zda zaměstnanci mají chuť za vyšší platy bojovat. Šéf odborů Jaroslav Povšík obchází s megafonem a píšťalkou jednotlivá pracoviště, během přestávek svolává mítinky a popisuje průběh mzdových jednání.
Zkouškou je, když se ve výrobě po pauze rozběhne linka a klakson vybízí dělníky zpět do práce. Odboroví předáci zdrželi dělníky o deset minut, což podle Povšíka vzhledem k pečlivé organizaci výroby není úplná banalita.
"Všichni jdou s námi, protože návrh firmy je uráží," říká šéf odborů a požaduje nárůst tarifních mezd o deset procent. "V pondělí předložíme návrh na tříhodinovou výstražnou stávku," říká Povšík, jehož odbory mají na české poměry velký vliv, a dodává, že je připraven vyhlásit i vícedenní stávku.
O bojovné náladě svědčí i jeho momentální image. Na klopě saka má velkou samolepku odborového svazu a v puse mu chybí přední zub. "Vrazil jsem doma do skříně, když jsem ve dvě ráno vyrážel na mítink s noční směnou," říká Povšík.
Manažeři: Dohodneme se
Šéfové Škody však věří, že stejně jako každý rok se nakonec s odboráři dohodnou, a navzdory opačným názorům ve vyjednávání slibují brzkou dohodu.
"Jsem přesvědčen, že do prvního dubna budeme mít novou kolektivní smlouvu dojednanou," uvádí personální šéf Škody a hlavní vyjednavač managementu Helmuth Schuster. "Většinu témat už máme vyřešenou, zbývá jen téma platů, které je ale vždy nejzajímavější."
Šéfové Škody argumentují tím, že zaměstnancům se v podniku vede nadprůměrně, platy jsou dlouhodobě vyšší než celostátní průměr a na trhu s auty se vede tvrdý boj, jemuž je potřeba něco obětovat.
Současná situace ve Škodě by podle odborů mohla posloužit jako příklad dalším průmyslovým podnikům, které mají za sebou podle statistik vynikající rok a růst vývozu a zakázek.
"Většinou nějakou dobu trvá, než si zaměstnanci uvědomí, že jim zaměstnavatel sám od sebe nic moc nebude chtít přidat," říká šéf odborové konfederace Milan Štěch, podle něhož by platy měly v letošním roce růst až o sedm procent při tříprocentní inflaci.