Traktorům už nechybí klimatizace ani rádio

  • 30
Klimatizace, autorádio nebo lednička - to není zrovna vybavení, které by řidič hledal v kabině traktoru. Bez takové výbavy se už ale dnes zemědělské stroje na trhu prosazují jen obtížně. Sériově se montuje i do traktorů brněnského Zetoru.

„To všechno je tam proto, aby měl člověk na poli ty nejlepší podmínky pro práci,“ říká předseda představenstva Zetoru Vratislav Goj.

„Těžké traktory disponují navíc elektronikou, jako je třeba navigační systém GPS nebo video pro couvání,“ dodává.

Zetor se po konsolidaci z přelomu desetiletí soustředí na kategorii středních traktorů. Od ledna do dubna jich jen letos prodal 2011 za 968 milionů korun a je tak největším výrobcem ve střední a východní Evropě.

Do dvou až tří let pak management firmy plánuje zvýšit výrobu až na deset tisíc traktorů ročně.

Téměř celá produkce firmy (98 procent) směřuje na export, především do zemí Evropské unie. Zhruba každý sedmý vyrobený traktor skončí ve Spojených státech.

„První místo v prodejích si držíme i v Česku a na Slovensku,“ dodává šéf dceřiné firmy Zetor Trade Lubomír Mikolaj. V tuzemsku Zetor prodá kolem tří set vozů ročně, na Slovensku pak zhruba stovku.

Kromě klíčových trhů, ke kterým patří především Polsko, USA, Británie či státy Beneluxu se chce Zetor v nejbližší době prosadit i v Litvě, Bulharsku a na africkém kontinentu, konkrétně v Angole a Zimbabwe.

„Sledujeme i arabské země, ale situace je tam poněkud nepřehledná, především v Iráku,“ říká Mikolaj.

ZETOR V ČÍSLECH
ZETOR V ČÍSLECH
Tržby 20032,7 miliardy Kč
Tržby 2004 (plán)3,2 miliardy Kč
Čistý zisk 200313,2 milionu Kč
Čistý zisk 1-4 200430,2 milionu Kč
Počet zaměstnanců1053
Pramen: Zetor

Jedním z modelů, na které Zetor spoléhá je i traktor střední třídy Forterra (archivní foto - duben 2002).