Tesco bude věrnostními kartami sledovat, co zákazníci nakupují, a podle toho jim ušije slevovou nabídku na míru. Ilustrační foto

Tesco bude věrnostními kartami sledovat, co zákazníci nakupují, a podle toho jim ušije slevovou nabídku na míru. Ilustrační foto | foto: Tesco

Tesco chce Čechy naučit oddanosti, spustí sledovací věrnostní systém

  • 459
Britská společnost Tesco, v tuzemsku třetí největší obchodník podle tržeb, spustí systém věrnostních karet Clubcard. Prostřednictvím kartiček chce přesně cílit nabídku nebo slevy a opakovaně klienty nalákat do své prodejny.

Vlastnictví kartičky bude mít pro zákazníky výhody v podobě slev a různých bonusů. Firma si z ní na oplátku odčerpá důležitá data o tom, jak často chodíte nakupovat, zda dáváte přednost zdravé stravě, nebo jaký je váš oblíbený prací prostředek. Z údajů pak sestaví nabídku šitou na míru.

Podrobnosti firma zatím nesdělila, kartičky chce oficiálně představit příští týden. Šéf Svazu obchodu a cestovního ruchu Zdeněk Juračka se domnívá, že program britského řetězce bude nejlepší na trhu.

Co je Clubcard

Jde o věrnostní program, který Tesco zavedlo v roce 1995 ve Velké Británii.

Funguje tak, že Tesco a společnost pro výzkum trhu, Dunnhumby, sbírají data o tom, co, kdy a jak často u nich daný zákazník nakupuje, a podle toho mu posílají slevy na míru a poukázku podle útrat.

"Měl jsem možnost se s ním seznámit a je velmi dobrý. Myslím si, že co se týče věrnostních programů, je Tesco v tomto ohledu nejdál ze všech obchodníků," míní Juračka. Ostatní podle něj pracují s jednoduchými principy typu sleva z nákupu.

Tesco sbírá data o českých klientech už dva roky, systém testuje také na Slovensku. V roce 2008 podepsalo smlouvu se společností Dunnhumbry, která pro řetězec věrnostní karty zajišťuje od roku 1995 ve Velké Británii, kde je využívají miliony lidí.

Kvůli odlišnosti trhů mohou být podmínky v Česku jiné než v Anglii, princip by ale měl zůstat stejný.

Díky systému může Tesco zahrnovat zákazníka přesně cílenými nabídkami, například slevami na věci, které pravidelně kupuje. Každý držitel karty dostává jednou za čtvrt roku dopis s výpisem, kolik bodů za nákupy získal a co získá za slevy.

V domovské Británii si řetězec za systém vysloužil přezdívku Velký bratr, protože od klientů získává s jejich souhlasem i data, která by leckdo možná spíše utajil. Výhody spojené s kartou tak mohou v lidech i přes jejich výhodnost budit nedůvěru kvůli tomu, co se s nasbíranými daty vlastně děje. Tesco však už dříve ujistilo, že si žádné citlivé údaje od klientů nebere.