Důvod? Velká poptávka po škodovkách kvůli šrotovnému na klíčových trzích automobilky.
"Jedná se zatím o pět sobot, ale ještě jsme se nedohodli," uvedl Povšík. Podle něj se zatím obě strany rozcházejí hlavně v tom, jakým způsobem budou soboty placené. Firma navrhuje využít takzvané časové konto. Škodovákům by se tak započetly teď odpracované soboty v případě dalších odstávek v průběhu roku.
Odborům se to ale nelíbí. "U pracovních sobot se nám vždy podařilo vyjednat i mimořádné prémie, které by tímto odpadly," vysvětlil Povšík. Podle něj odboráři už dříve rozhodli, že letos časová konta nechtějí.
"V souvislosti s rostoucí poptávkou na evropských trzích zejména díky ‚šrotační prémii‘ jsou výrobní kapacity v závislosti na modelech maximálně vytíženy. Škoda Auto hledá způsoby, jak tuto narůstající poptávku uspokojit. Je stále otevřené, jak dlouhodobá tato aktuálně pozitivní situace zůstane. Žádné rozhodnutí ale zatím nebylo učiněno," řekl člen představenstva Škody Auto odpovědný za lidské zdroje Klaus Dierkes.
Nové nábory brigádníků
Škoda kvůli posílení výroby znovu hledá i další agenturní zaměstnance. Kvůli krizi muselo automobilku opustit několik tisíc agenturních pracovníků, zbylo jich kolem 500. Teď podle Povšíka chce firma využít služeb dalších zhruba tisíc lidí najatých přes agentury. Celkem tak Škoda plánuje, že bude mít až 1 500 nekmenových pracovníků.
Podle personálních agentur však není poptávka tak vysoká. "Nárůst jsme zaznamenali, ale řádově v desítkách," řekl Libor Novotný z agentury Zetka Auto.
Mimořádné směny plánuje Škoda hlavně ve výrobě fabií. Jejich denní produkce se dostává až na 1 100 aut. "Dostali se do dob, kdy se fabií vyrábělo nejvíce," řekl jeden z dodavatelů.
Díky opětovnému rozjezdu prodeje fabií část škodováků začala už v únoru opět chodit do práce. - čtěte Škoda díky Německu vrací výrobu na pět dní
Šrotovné v řadě zemí Evropské unie pomohlo výrazně odbytům českých automobilek, včetně TPCA a Hyundaie. Zájem je především o menší vozy.
Česko šrotovné neplánuje, což se nelíbí řadě místních dodavatelů evropských automobilek. Těm se nelíbí, že Česko podporu prodeje nových aut nezavedlo, a považují ČR za "černého pasažéra".
"Nedovedeme našim partnerům v zahraničí vysvětlit, proč Česká republika, země s jedním z nejstarších vozových parků v Evropě, země s více než stoletou tradicí ve výrobě automobilů a země se značným podílem automobilové výroby, zavedení tohoto opatření odmítá," říká viceprezident společnosti Brano Group Pavel Juříček.