Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Bosch: Lidi nejsou, trh je v Česku vysušený a nepomůžou nám tu ani roboti

  18:04
Generální reprezentant českého zastoupení společnosti Robert Bosch Klaus Peter Fouquet je přesvědčen, že automobily čeká v příštích letech velká revoluce v oblasti jejich ovládání a řízení. Jeden z největších tuzemských zaměstnavatelů s více než osmi tisíci lidmi ale naráží v Česku na problém sehnat dostatek zaměstnanců.

Klaus Peter Fouquet, šéf společnosti Bosch pro Česko, Slovensko a Rakousko | foto: Bosch

Celosvětově má Bosch přes padesát procent tržeb z automobilového průmyslu, v Česku je to ještě více. Nemáte obavy, že případný pokles trhu zamává výrazněji i vaší skupinou?
Automobilový trh je pro nás skutečně silný, ale zatím nic nenasvědčuje tomu, že bychom klesali, první čtvrtletí dopadlo nad očekávání dobře. Navíc vidíme příležitost nejen v tom, že se prodává více aut, ale že se nám daří dostávat do aut více našich dílů a řešení než v minulosti. Vidíme velký posun zejména v oblasti vybavení aut různými technologiemi usnadňující řízení a v této oblasti patříme k lídrům trhu.

Klaus Peter Fouquet (57)

Je regionálním reprezentantem německé společnosti Robert Bosch pro Česko, Slovensko a Rakousko. Do skupiny Bosh nastoupil v roce 1987 na stáž jako absolvent ekonomických věd na univerzitě Stuttgart-Hohenheim.Před tím působil krátce jako odborný asistent na Univerzitě v Mannheimu.

Před nástupem na současnou pozici působil jako prezident společnosti Robert Bosch Ltd, kde byl odpovědný za obchody Bosch Group ve Velké Británii. V průběhu kariéry u firmy Bosch zastával různé vedoucí pozice v oblastech nákupu, logistiky, controllingu a podnikového plánování v Německu a Turecku. Je ženatý a má dvě děti.

O nástupu samořiditelných aut se mluví dlouho, kdy ale nastane doba, kdy budou plně rozšířená?
Myslím, že jsme opravdu blízko. Ale nemluvil bych jen o samořiditelných autech, ale hlavně vozech s konektivitou, která jsou připojená na internet a lze je ovládat například mobilním telefonem. Stačí se podívat, co vše dnes už auta umí. I když se neříká, že jsou samořiditelná, dokáží za vás zaparkovat nebo za vás jezdit po dálnici. Celkově vidíme velkou poptávku po těchto výbavách do všech aut, dříve to byla záležitost jen dražších vozů, dnes už je například parkovací asistent běžnou součástí vozidel. Lidé řeší čím dál méně výkon motoru, ale mnohem více je zajímá, jak je auto vybavené. Prodeje radarových sensorů za loňský rok stouply o šedesát procent, video sensorů dokonce o osmdesát procent.

Kam se tedy zatím bude propojenost aut posouvat?
Určitě hlavně do parkování. Už jsme představili ve spolupráci s Mercedesem automatické parkoviště (valet parking), kam řidič přijede, vystoupí a auto za něj samo zaparkuje a pak si ho telefonem přivolá zpět. Nejde ale jen o takováto parkoviště, jde i o systémy chytrého parkování, kdy má auto přehled o tom, kde je volné místo na ulici nebo v parkovišti se senzory.

Budou se na tomto boomu konektivity nějak podílet české závody Bosche?
V Česku se zabýváme jinými činnostmi, takže ne. V automobilovém průmyslu to jsou hlavně výrobky týkajících se pohonů aut. Ale naše závody tu mají dostatek práce a stále hledáme lidi jak do vývoje, tak výroby.

Může se hodit

Neváhejte a najděte si své nové zaměstnání na jobDNES.cz. Každý den zde naleznete nové pracovní nabídky.

Roky si stěžujete, že máte nedostatek lidí. Mění se to nějak?
Mění, ale spíše k horšímu. Zkoušíme různé kampaně, už jsme zcela skončili s billboardy, více se zaměřujeme na sociální sítě, ale příliš se to nelepší. Česko je v tomto opravdu špatné. Zrychlili jsme proces náboru lidí, ale stále to nestačí. Nedávno jsme otevírali podobné pozice v Maďarsku a Srbsku a nebyl problém tam najít lidi.

Není to i o tom, jakou mzdu jim nabízíte?
V Maďarsku i Srbsku nabízíme nižší mzdy než tady. Myslím, že jsme dobrý zaměstnavatel. Trh práce je tu ale úplně vysušený.

Není pro vás řešením urychlit automatizaci výroby a nahradit lidi roboty?Není. Máme tu kvalifikované lidi a moderní technologie už teď, takže nám roboti tolik nepomohou. Nicméně i české závody Bosch pilotují projekty v oblasti Průmysl 4.0 a zaměřují se na Data mining, 3D tisk, (Smart) chytrou a (Predictive) předvídatelnou údržbu.

Největší závod Bosch v Česku je Bosch Diesel v Jihlavě. Nemáte obavy z klesající poptávky po naftových motorech po loňské aféře Dieselgate?
Nevidíme žádné zpomalení prodejů aut s naftovým motorem, zatím odbyt roste i v prvním čtvrtletí. Určitý výkyv může být, ale dlouhodobě nevidím důvod, proč by měli lidé odcházet od nafty.

Autor:

Francouzští pekaři upekli rekordní bagetu, snědli ji bezdomovci

  • Nejčtenější

Rusové se vrací. Putin propagandisticky slaví a těží z toho i tamní ekonomika

3. května 2024

Počátek války na Ukrajině vyvolal mezi některými Rusy už v únoru roku 2022 velké obavy. Během...

Z prodejen mizí košíky do ruky. Hodily se na malý nákup, skuhrají zákazníci

1. května 2024

Z českých obchodů začínají mizet malé příruční nákupní košíky. Zákazníci se tak často musí spokojit...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Kofola, fidorky, polévka z pytlíku. České potraviny nabízí Amazon i za tisíce korun

7. května 2024

Na americkém internetovém obchodu Amazonu prodává ostravská firma výhradně české výrobky. V nabídce...

KOMENTÁŘ: Stanjurova další daň je prohrou pravicové politiky

3. května 2024

Premium Po zklamání z chabého výnosu windfall tax ministr financí plánuje, jak si na banky posvítit jinak –...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

KOMENTÁŘ: Po solárním tunelu je tu další. Možná ještě větší

2. května 2024

Premium Čeští solární lobbisté otevírají šampaňské, protože se otevřela cesta k dalšímu solárnímu Klondiku,...

Mazlení krav v ohrožení. Oblíbenou zábavu milovníků zvířat kazí ptačí chřipka

8. května 2024

Platit farmářům za to, že se přitulí k půltunovým jalovicím, je ve Spojených státech díky sociálním...

Efekt Taylor Swift. Hvězda v Paříži zastiňuje olympijské hry, zájem je obrovský

8. května 2024

Pařížské úřady se léta připravovaly na téměř 2 miliony zahraničních návštěvníků, které do Francie...

Bývalý zápasník zachraňuje podniky recenzemi na TikToku. Jen jím, tvrdí

8. května 2024

Americké restaurace, které čelí krachu kvůli nezájmu zákazníků, objevily nečekaného spasitele. Je...

KOMENTÁŘ: Nad švarcsystémem už se smráká. Ale je to opravdu dobře?

8. května 2024

Premium Kontroloři dostali od letošního ledna do ruky nový nástroj k potírání nelegální práce. Je ale...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

V 59 letech zemřela herečka Simona Postlerová, ještě v sobotu zkoušela

Zemřela divadelní a filmová herečka Simona Postlerová, bylo jí 59 let. Zprávu o úmrtí potvrdil nadační fond Dvojka...

Dara Rolins je po další plastice. Kritiku fanoušků nechápe, cítí se svěží

Zpěvačka Dara Rolins (51) se na čas stáhla z veřejného života. V tom období prodělala „estetický zákrok“ a na sociální...

Titěrné sukně i míčky na podpatcích. Zendaya vzkřísila trend tenniscore

S nadsázkou bychom mohli říct, že největší tenisovou událostí tohoto roku je premiéra snímku Rivalové. Aspoň co se módy...

Zpěvačka Tereza Kerndlová měla autonehodu. Poslala vzkaz ze záchranky

Tereza Kerndlová (37) a její manžel René Mayer (53) měli v úterý ráno autonehodu. Na mokré vozovce do nich zezadu...

První světová válka zničila část Francie natolik, že tu stále řádí smrt

Řídkým rozvolněným lesem pokrytá pahorkatina u francouzského Soissons, Compiégne, Lens či Cambrai přirozeně svádí k...