Čtvrtek 24. září 2020, svátek má Jaromír
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Čtvrtek 24. září 2020 Jaromír

Ústečané chtěli vyzdobit sila Setuzy. Firma je předešla obří reklamou

  9:08aktualizováno  9:08
Noví majitelé bývalé Setuzy v Ústí nad Labem obalili obří sila na řepku, která jsou dominantou střekovského nábřeží, plachtami s vyobrazením svých výrobků. Reklamy zásobníky překryly paradoxně v době, kdy se ve městě začala rozbíhat debata o možné proměně téměř padesátimetrových věží.

Reklamní plachty na řepkových silech jsou nejvýraznějším zásahem do podoby těchto zásobních věží v jejich historii. | foto: Karel Pešek, MAFRA

"Chtěli jsme se oddělit od té historie, která byla v posledních deseti letech negativní. Symbolizuje to nový start," vysvětlil zásadní změnu podoby sil Richard Elšík, marketingový ředitel nástupnické firmy Usti Oils. Ta patří do skupiny švýcarského konglomerátu Glencore, který loni zkrachovalou Setuzu koupil.

Setuza

Historicky vznikla Setuza jako Schichtovy závody v polovině 19. století.

Firma se soustředila na zpracování tuků a olejnin. Známá byla její mýdla, zubní pasty či rostlinné oleje. Především na ty se teď soustředí nástupnická firma Usti Oils.

Setuza byla v posledních dvou dekádách spojována s nezákonnými aktivitami podnikatelů Františka Mrázka či Tomáše Pitra, který byl za ně i odsouzen.

Reklamní plachty jsou nejvýraznějším zásahem do podoby zásobních věží v jejich historii. "Takhle velkoplošná reklama na silech nikdy nebyla," podotkl historik a publicista Martin Krsek.

Sila měla od své výstavby v 70. letech minulého století až dodnes prakticky stejný vzhled: na každé věži byly modré nápisy produktů Setuzy na bílém podkladu.

"Na prostředním silu byl nejvýraznější motiv, což byl symbol firmy, tedy bílý kruh s nápisem STZ," vzpomenul Krsek. Za minulého režimu pak ještě čněla nad věžemi velká pěticípá hvězda s nápisem KSČ, která však byla na počátku 90. let odstraněna.

Nápad nového vlastníka využít ohromné plochy sil ke komerční propagaci se zrodil letos na jaře. S instalací plachet začala firma před dvěma týdny, uplynulé úterý vyvěsila poslední. Osmá reklamní plachta přibude v příštích dnech na přilehlé budově stojící hned vedle zásobních věží.

Povolení nebylo třeba

Firma k obří reklamě nepotřebovala žádné povolení. “Na takový způsob prezentace žádný zákon nepamatuje," sdělil vedoucí stavebního úřadu Vlastimil Hudeček.

Vyjadřovat se nemusela ani policie kvůli blízké silnici. "Ochranné pásmo u pozemní komunikace je 15 metrů, vzdálenost této reklamy je mnohem větší," uvedla ústecká policejní mluvčí Veronika Hyšplerová.

"Od první chvíle bylo víceméně jasné, že to bude v téhle podobě. O ničem jiném jsme neuvažovali. Počítáme s těmi plachtami na neurčito. V průběhu dvou tří let je pak možná drobná obměna," řekl k plachtám s oleji šéf marketingu Usti Oils Elšík.

Začínala debata o změně vzhledu

Sila bývalé Setuzy jsou první, co člověk uvidí, když ve městě přejede po Benešově mostě z levého břehu Labe do čtvrti Střekov. "Kdyby se tahle záležitost nějak výtvarně chytila, například se nabízí motiv panoramatu města, mohlo vzniknout něco unikátního, co by Ústí mohlo přinést velkou propagaci," uvažuje historik Krsek.

Ústecký výtvarník Tomáš Jelínek vypracoval několik návrhů, jak by mohly věže
Ústecký výtvarník Tomáš Jelínek vypracoval několik návrhů, jak by mohly věže
Ústecký výtvarník Tomáš Jelínek vypracoval několik návrhů, jak by mohly věže

Ústecký výtvarník Tomáš Jelínek vypracoval několik návrhů, jak by také mohly věže vypadat.

Krsek už toto téma probíral i s primátorem města Vítem Mandíkem a ústecký výtvarník Tomáš Jelínek dokonce vypracoval několik návrhů, jak by mohly věže vypadat. Než se ale dostalo na diskusi s vedením firmy, objevily se na silech reklamní plachty.

"Neřeknu, že se mi to líbí. Ale vzhledem k reklamnímu potenciálu těch sil je to pochopitelné, že je firma využila ke své propagaci," konstatuje Krsek.

Fotogalerie

Nová podoba zásobních věží ale vzbudila velký ohlas a bouřlivé diskuse na sociálních sítích. Ústečané většinou vyjadřovali rozčarování.

"Obalení sil je jen dalším příkladem vulgarizování veřejného prostoru," míní například architekt Jan Hrouda, který se angažuje ve sdružení Váš Střekov.

Kritici se většinou shodují, že přestože jsou sila soukromým majetkem, tak firma kvůli jejich dominantnímu vzhledu měla k jejich vzhledu přistoupit citlivěji a nápaditěji.

"Kéž by na silech byly zas jen čisté nápisy Lukana, Vegetol, Ceresol. Mělo by to aspoň kus tajemství," poznamenal třeba student architektury Tomáš Petermann ze Střekova.

Sila Setuzy jsou první, co člověk uvidí, když v Ústí nad Labem přejede přes
Reklamní plachty na řepkových silech jsou nejvýraznějším zásahem do podoby
Ústecký výtvarník Tomáš Jelínek vypracoval několik návrhů, jak by mohly věže

Jaké podobě sil bývalé Setuzy byste dali přednost?

celkem hlasů: 1829

Hlasování skončilo

Čtenáři hlasovali do 0:00 pátek 5. října 2012. Anketa je uzavřena.

Výtvarná výzdoba 1155
Reklamní využití 567
Původní vzhled 107
Autor:
  • Nejčtenější

Zavírání ve 22 nás zničí, říkají restauratéři. Žádají hodinu navíc

Záměr ministra zdravotnictví, aby restaurace a bary zavíraly o dvě hodiny dřív, tedy už ve 22 hodin, vnímají jejich...

ANO ztrácí. Do Sněmovny by se nedostali lidovci ani komunisté, říká model

Podle nejnovějšího volebního modelu Kantar CZ pro Českou televizi by se do Poslanecké sněmovny dostalo sedm stran....

Jídlo v Německu je moc levné, tvrdí studie. Mělo by stát až třikrát víc

Pokud by se měly do cen jídla v Německu promítnout náklady na eliminaci dopadů na životní prostředí, stálo by až...

Pošta s rouškami pro seniory chybovala, ohrozila miliony lidí, tvrdí SÚKL

Česká pošta podle Státního ústavu pro kontrolu léčiv (SÚKL) porušila při rozesílání respirátorů a roušek seniorům...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Akcie Tesly zažily volný pád, hodnota firmy klesla o téměř 70 miliard dolarů

V posledních dvou dnech se Tesle na burze nedaří. Úterní obchodování zakončily její akcie se ztrátou 5,6 procenta a ve...

Nebezpečná místa Česka: brněnský Cejl. Místo, kde vidíte policii jen projíždět

Premium Reportéři MF DNES mapují místa, která podle statistik nejsou výjimečně nebezpečná. Ve skutečnosti jde o no-go zóny,...

Němci kritizují Česko a vzkazují: Podívejte se na naše opatření. Fungují

Premium Koronavirová propast mezi Českem a Německem se nadále prohlubuje. Z premianta třídy se stal problémový žák, popisují...

Když ne jeho, tak aspoň jeho dítě! Psycholog Šmolka nejen o zoufalých milenkách

Premium Ve třiceti už se neprovdáš. Věta, kterou kdysi běžně slýchaly dívky nad třicet let, považované už za staré panny. Dnes...

  • Další z rubriky

Nestlé koupí firmu na vývoj léků. Chce řešit dětskou alergii na buráky

Společnost Nestlé plánuje nákup biotechnologické firmy, která vyrábí léky pro děti alergické na buráky. Za 2,6 miliard...

Čína stopla zakázku na česká piana za miliony. Kvůli senátní misi

Přední evropský výrobce pianin a klavírů Petrof Hradec Králové zřejmě v souvislosti s návštěvou předsedy Senátu Miloše...

Potravinářská síť COOP spustila e-shop, chystá výdejní boxy

Maloobchodní síť COOP spustila internetový prodej potravin a dalšího zboží. Objednávku si budou lidé moci vyzvednout...

Křetínskému se sázka na Royal Mail vyplácí. Zhodnotil už skoro tři miliardy

Podnikatelé Daniel Křetínský a Patrik Tkáč nákupem akcií britské pošty Royal Mail už vydělali 93,1 milionu liber (2,7...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Volali ji k večeři, ale nepřišla. Zemřela s ohořelým mobilem v ruce

Patrně neoriginální příslušenství si vybralo další z mnoha obětí. Stala se jí šestnáctiletá thajská školačka. Poté, co...

Vyzkoušeli jsme eRoušku 2. Podívejte se, jak může pomoci i vám

Největší nadějí na zpomalení šíření covidu-19, která navíc nikomu nezkomplikuje život, je malá aplikace pro chytré...

Blíží se katastrofa, jež zastíní pandemii covidu-19, říká princ Charles

Britský princ Charles (71) vyzval v pondělí ke zlepšení boje proti klimatickým změnám, jejichž dopad podle něj zastíní...

Počet úmrtí bude stoupat. Podívejte se, jaké měla křivka zpoždění jinde

Počet úmrtí s nemocí covid-19 u nás poroste. Byť ještě není jasné o kolik. Příklady z jiných zemí jasně ukazují, že...

Nový šéf pojmenoval hlavní cíle Škody: Hyundai, Kia, Ford, Opel a Francouzi

„Značka je na tom velmi dobře a má skvělou pověst. Tu si vypracoval tým, který může být náležitě hrdý,“ prohlásil...