Luxusní kabelka Louis Vuitton.

Luxusní kabelka Louis Vuitton. | foto: Archiv

O luxus Louis Vuitton je obrovský zájem. Firma proto zkrátila otevírací dobu

  • 146
Zatímco mnoho firem zavádí razantní úsporná opatření, aby ušetřily, módní značka Louis Vuitton úmyslně brzdí své zisky. O luxusní kabelky se před Vánocemi rozpoutal takový zájem, že společnost ve svých značkových prodejnách musela zkrátit otevírací dobu. Na všechny zákazníky by se totiž nedostalo.

Písmena LV na luxusních kabelkách slavného módního domu nemusí odkazovat pouze ke jménu zakladatele značky Louise Vuittona - pro rok 2010 je možný také výklad "letos vyprodáno".

Ikonické "vuittonky" se totiž z krizové dvouletky oklepaly tak dobře, že jedenáct dílen, v nichž kabelky a další doplňky vznikají, údajně nestíhá vyrábět.

Vedení LV se proto rozhodlo k nebývale drsným opatřením - v hlavním butiku na pařížské třídě Champs-Élysées o hodinu zkrátilo prodejní dobu, za posledním zákazníkem prodavačky zamknou už v sedm večer. Omezení neujdou podle agentury Reuters ani turisté, pokud se u regálů s ručně vyráběnými doplňky objeví, mohou se pokochat a natáhnout vůni pravé kůže - zboží si však ve velkém neodnesou.

To platí především pro skupinky z Japonska, kde se LV prodává zhruba o dvacet procent dráž než v Evropě. Po nájezdech koupěchtivých Asijců zůstávaly regály prázdné a firma na tom tratila.

Přijatá opatření mají zabránit tomu, aby se před Vánocemi tvořily na výrobky s logem LV pořadníky. Advent totiž představuje žně nejen v obchodech pro střední třídu, ale také v buticích, kde i sluneční brýle mohou stát průměrný plat.

Nynějším snížením odbytu chce firma před hlavní sezonou obnovit skladové zásoby a připravit se na zákazníky především v Číně, kde letos očekává růst tržeb o 35 procent.

"Není to poprvé, kdy Louis Vuitton přijal taková opatření. Otázkou zůstává, do jaké míry za tím hledat marketing a jakou roli opravdu hraje snaha o zefektivnění provozu," komentoval krok LV pro švýcarský server 20 Minuten Online analytik Patrik Lang, který se v Bank Julius Bär zabývá nákupní strategií.

Pražská prodejna Louis Vuitton pařížská omezení následovat nehodlá. "V České republice je jen jedna prodejna Louis Vuitton v Praze v Pařížské ulici a žádné změny otevíracího času neplánujeme. Problémy s předvánočními nákupy neočekáváme. Snažíme se uspokojit přání všech, ale samozřejmě máme nějakou kvótu na Českou republiku a tu používáme," uvedla zástupkyně firmy v Česku Martina Lewisová.

Pro příští rok se Louis Vuitton chystá postavit novou dílnu a přijmout více než 300 nových zaměstnanců.