Někteří zaměstnanci dostanou od Tesly i tisícikorunové částky, většinou jde o stokoruny.

Někteří zaměstnanci dostanou od Tesly i tisícikorunové částky, většinou jde o stokoruny. | foto: David Votruba, iDNES.cz

Konkurz Tesly je ve finále

Nedávno dostala Hana Šilarová z Pardubic složenku na osm set korun. V kolonce odesílatel bylo napsáno: HTT Tesla, U Zámečku 20, Pardubice. Před osmi lety zkrachovalá pardubická firma se složenkami v poslední době připomíná svým bývalým zaměstnancům a zasílá jim dlužné výplaty a odstupné.

"To už je taková doba, že jsem na peníze úplně zapomněla. Asi mi poslali přesně to, co mi dlužili," přemýšlí Hana Šilarová. Když firma definitivně skončila, odešla rovnou do důchodu.

Bývalí zaměstnanci dostávají část dluhu od zkrachovalé pardubické firmy HTT Tesla. U někoho jde o tisícikoruny, velmi často ale lidé dostanou jen stokorunové částky.

Jak se vlastně dělí peníze, které zbyly po zkrachovalé pardubické Tesle? Rozhodně to není nic jednoduchého. Někdo se místo tisícikorun dočká jen odškodnění v řádu několika desítek korun.

O šedesát milionů korun se postupně dělí tři tisíce věřitelů. Soud je rozdělil do několika výplatních skupin. Někteří zaměstnanci tak dostávají jen půl procenta z výplat.

"Lidé, co pracovali v Tesle alespoň tři roky před konkurzem, mají nárok na mzdu v plném rozsahu. Bohužel je celá řada lidí, kterých se to netýká, a tak dostávají jen půl procenta dlužných peněz. Někdy jsou to velmi symbolické částky," říká konkurzní správce firmy HTT Tesla Rudolf Buček.

Navíc se podle Bučka lidé po tolika letech těžko dohledávají. Někteří se přestěhovali, v horším případě zemřeli. Ti zaměstnanci, kteří přešli do firmy T. E. S. L. A. CZ, na odstupné nárok neměli. "Podepsali s tečkovanou Teslou smlouvy, firma nás kompletně převzala, takže jsme žádné odstupné nedostali, trochu nás obrali," říká Bedřich Jánský z Pardubic.

Tesla se pomalu rozpadala
Tesla, která měla před rokem 1989 až šest a půl tisíce zaměstnanců, se pomalu ztrácela před očima. "Byla to traumata, odcházelo jedno středisko za druhým. Byla to fabrika, která jela, ještě v roce 1993 měla tři tisíce zaměstnanců," říká bývalý odborový předák HTT Tesla Jaroslav Mariel.

Ještě v říjnu 1998 firmě po tehdejších vlnách propouštění zbývalo 840 zaměstnanců. Někteří lidé odcházeli dokonce dobrovolně. Již v roce 1994 totiž spadl na firmu málem konkurz.

Propuštění sehnali práci většinou rychle
"Odešel jsem v roce 1995. Už bylo jasné, že se firma položí a lidé raději sami odcházeli. Ačkoliv jsem v Tesle pracoval skoro čtyřicet let, šel jsem do firmy RCD Radiokomunikace, kde jsem měl jistější perspektivu. Založili ji inženýři z Tesly," říká jeden z vývojářů Tesly, Jaromír Závodský z Pardubic.

Pardubická Tesla byla pupeční šňůrou spojená se svým hlavním zákazníkem, Sovětským svazem. To se jí podle některých odborníků stalo osudným. V roce 1993 bývalý státní podnik zprivatizovala společnost HTT. Již tehdy měla firma dluh 1,5 miliardy. Ke konci roku 1997 Teslu koupil boskovický podnikatel Miroslav Orel. Dluhy společnosti dále rostly až na 2,5 miliardy.

"Po revoluci jsme chvíli věřili, že se nám bude dařit. Jenže firma, která se zabývala v 90 procentech výrobou pro armádu a ozbrojené složky a 70 procent exportovala do Sovětského svazu, asi neměla šanci," říká jeden z vývojářů Tesly Zdeněk Menšík, který ve firmě pracoval již v roce 1957 a nyní je v důchodu.