Obchodní dům Garhammer v německém Waldkirchenu

Obchodní dům Garhammer v německém Waldkirchenu | foto: Martin Čapek pro iDNES.cz

Z tradice stojíme u pultu, říkají majitelé německého obchodního domu

  • 17
Majitelé tradičního obchodního domu s módou Garhammer, starší Christoph i o jedenáct let mladší Johannes, působí jako sympaťáci. Když stojí za pultem uprostřed, ani vás nenapadne, že v malém bavorském městě vedou úspěšný obchodní dům, který byl v roce 2014 vyhlášen nejkrásnějším v Německu.

Máte internetový obchod?
Johannes Huber: V běžném slova smyslu ne. Uvedli jsme ale novou formu prodeje, tzv. Curated Shopping. Je to v podstatě internetové poradenství. Máte možnost objednat si na našich stránkách celkový outfit, který jste ovšem předtím vůbec neviděli. Jde o relativně novou formu prodeje, je stará tak dva tři roky a funguje velice dobře. Celé to pochází z USA. Jsme jedni z prvních v Německu, kdo tuto formu on-line prodeje nabízí.

Němci našli recept na fungující dům s módou, leží kousek od hranic

Christoph Huber: Navíc skutečnost je taková, že celý svět sice mluví o stoupajících on-line prodejích, ale tak se prodává přibližně 25 až 28 procent. Přes sedmdesát procent nákupů proběhne osobně v obchodech. A my prostě musíme být nejlepší obchod. To je náš požadavek.
 
Jak je možné, že dokážete internetovému prodeji konkurovat?
J. H.: Když do Garhammeru přijdete, je to něco speciálního. Dostane se vám nejlepšího poradenství, máte k ruce spoustu milých, erudovaných spolupracovníků. Když dnes přijdete do běžného obchodu, natrefíte často na problém špatného servisu, nedostatečně vyškoleného personálu a příliš nízkého počtu personálu. Jednoduše se zákazníkům vyplatí do Garhammeru přijet.

Vy o svých zaměstnancích hovoříte výhradně jako o spolupracovnících. To je nadstandardní podnikatelský přístup. Mají také nadstandardní benefity?
J. H.: Určitě. V oblasti maloobchodu nabízíme nadprůměrný plat a nadprůměrný počet dnů dovolené. Dále peníze na dovolenou a vánoční odměny, nadprůměrný počet podnikových oslav, podnikové důchodové zabezpečení nebo třicetiprocentní slevu na zboží v našem obchodním domě. Snažíme se být dobrým zaměstnavatelem.

V tom případě se nedivím, proč jsou vaši zaměstnanci k firmě tak loajální.
J. H.: Já si myslím, že je to v jistém smyslu tradice, která tady prostě vždycky byla. Protože ze starých zápisů vím, že spolupracovníci byli už pro našeho pradědečka, který podnik založil, velmi důležití. A věřím, že to jednoduše ti spolupracovníci cítí. Že za nimi stojíme, že pro ně chceme to nejlepší. A naopak, my od nich dostáváme hodně zpátky.
Ch. H.: Je tu ale ještě jedna věc – my oba jsme téměř neustále v obchodě přítomni. Bylo to tak vždycky i v předchozích generacích. Jdeme příkladem a naši spolupracovníci vidí, že nejsme někde zalezlí v kanceláři, ale že aktivně pracujeme. A proto jsme našim spolupracovníkům tak blízko, že prakticky neexistuje žádná velká hierarchie.

Kdo přišel na ten nápad, že jeden z vás téměř vždy stojí u pultu uprostřed obchodu?
J. H.: Náš strýc Reinhard v 70. letech.
Ch. H.: Možná to má dokonce delší historii, po druhé světové válce byla taková praxe běžná. My jsme tuto tradici nenechali vymřít, pro naše spolupracovníky je to velmi důležité a i zákazníci to hodnotí velmi pozitivně.
J. H.: Navíc tím, že pracujeme u pultu v centru dění, jsme v úzkém kontaktu se zákazníky. Cítíme, co potřebují.

Máte také české zákazníky?
Ch. H.: Ano, máme, ale přáli bychom si jich víc.
J. H.: Co se týče vašich krajanů, existuje relativně stálé, lehce rostoucí číslo. Máme z toho radost, že dokážeme získat i české zákazníky. Dokonce máme i dvě české spolupracovnice, ale moc by nás potěšilo, pokud by ještě dva lidé do našeho týmu z Česka přišli.

Co Češi kupují?
J. H.: Střední až vysokou třídu, především velmi známé značky. Téměř nikdo z českých zákazníků nevyhledává malé, neznámé značky.

Hádáte se? Není obvyklé, aby bratři takto úspěšně po několik let řídili jednu firmu.
Ch. H.: Zřídka. Na začátku jsme si stanovili jasná pravidla a dohodli si dvouletou zkušební dobu, po níž vyzkoušíme, zda jsme spolu schopni pracovat. Teď musíme říct ne na sto procent, ale na tisíc, že spolu pracovat umíme.

Dohodli jste se i na tom, kam bude firma do budoucna směřovat?
J. H.: Kdybychom neměli společnou představu, tak tady nesedíme. Člověk musí být realistický, při rozvoji podniku nejde o osobní ješitnost, ale o blaho firmy. Spojuje nás to, že se chceme dále rozvíjet, že nikdy nebudeme spokojení.

To je možná důvod, proč Garhammer v posledních letech získal řadu prestižních ocenění.
Ch. H.: : Tím nejdůležitějším byla pro nás cena „Store of the Year“. V roce 2014 jsme ji získali od Německého obchodního svazu. Byli jsme oceněni jako nejkrásnější módní obchod v Německu. Bylo to velké překvapení. O tuhle cenu se nelze ucházet, tu udělují experti v oboru.

Vzápětí přišla World Retail Award…
J. H.: Ano, dostali jsme se mezi šest nejlepších obchodních domů na světě. Cenu jsme sice nevyhráli, ale byli jsme v nominaci. Co je pro nás ale mnohem důležitější než ocenění, je každodenní chvála našich zákazníků.
Ch. H.: Nadšení zákazníci jsou pro nás důležitější než jakékoli ocenění na světě.
 
Jak jste se do vedení firmy dostali?
Ch. H.: Je nás celkem pět sourozenců, já jsem přišel do firmy v roce 1997 poté, co odešli teta se strýcem z vedení podniku. Tehdy mi bylo 28 let. V roce 2010 pak projevil zájem Johannes. Spolu řídíme firmu už sedm let.

V Česku je velkým problémem, především pro ženy-matky, domluvit se se zaměstnavatelem na kratším úvazku. Firmám se do toho nechce. Jak to je ve vaší firmě? Nabízíte kratší úvazky?
J. H.: Ano, samozřejmě.

A proč?
J. H.: Pro nás i pro naše spolupracovnice je to dobré. Teď je například osmnáct hodin. Venku je krásně, v obchodě už se toho dneska moc dít nebude. Pokud ale zítra bude o deset stupňů méně, bude pršet, pak tu bude opravdu spousta lidí. A my máme možnost dát spolupracovnicím na kratší úvazek den dopředu vědět, že je budeme potřebovat. Kratším úvazkem získáváme flexibilní a vyškolené spolupracovnice. Naopak pro ně je to velmi zajímavé, protože si mohou nastavit práci přesně podle svých požadavků. Třeba jenom v sobotu, když je manžel doma a může hlídat.

Christoph Huber (47) a Johannes Huber (36)

Christoph Huber absolvoval studia kulturní vědy v Pasově, Johannes Huber  podnikovou ekonomii, dějiny a filozofii v Mnichově, Miláně, Londýně a Mannheimu.

Většina jejich pracovní kariéry je spjata s rodinnou firmou s více než 120 tradicí - obchodním domem Garhammer v bavorském Waldkirchenu. Firma byla založena v roce 1896 Johannem Garhammerem (pradědeček dnešních majitelů). Christoph a Johannes představují čtvrtou generaci ve vedení podniku.

Za svou existenci získal módní dům řadu prestižních ocenění. Christoph Huber je ve vedení firmy od roku 1997, je ženatý, má celkem čtyři děti. Johannes Huber přistoupil do vedení podniku v roce 2010, má jednu dceru. Oba kromě němčiny hovoří anglicky a italsky, Johannes navíc francouzsky. K jejich zájmům patří sport, cestování, lov, psaní, dobré jídlo a vaření a rodina.