Pokles se podle ní projevuje především na vzdálenostech do deseti kilometrů. Důvodem je vedle zlevnění benzinu přechod pasažérů na alternativní integrovanou příměstskou dopravu, aby se vyhnuli dopravním omezením na železnici, spojeným
s výstavbou železničních koridorů. Nyní probíhá na dvou koridorech celkem 14 staveb.
Od konce ledna například nejezdí tři vlaky na trati Praha - Kralupy nad Vltavou kvůli stavebním pracím na koridoru. Dráhy tak denně přijdou o 600 cestujících. Naopak nebývalý nárůst zaznamenal Ropid (regionální organizace Pražské integrované
dopravy).
K výraznějšímu odklonu od železnice došlo podle Celé až v posledních dvou měsících, kdy prudce propadly ceny pohonných hmot na trhu. Jejich průměrná cena klesla proti stejnému období minulého roku v květnu o 12 a v červnu dokonce o 17 procent, což zatraktivnilo používání automobilů.
Podle květnového výzkumu agentury Sofres factum nejvíce omezili své cesty vlakem lidé s vysokoškolským vzděláním, tedy ti s nejvyššími příjmy a mnohdy služebními vozy.
Odliv lze vypozorovat u občanů, kteří jezdí jen občas. Pravidelní cestující zůstali podle srovnání výsledků z let 2000 - 2002 téměř v nezměněné míře železnici věrni.
Pokles počtu cestujících v minulosti kritizoval odborový předák Jaromír Dušek, který hovořil až o pětinovém propadu způsobeném lednovým zdražením jízdného.