Toblerone má halál certifikát, odpůrci islámu začali čokoládu bojkotovat

  11:48aktualizováno  11:48
Několik uživatelů sociálních sítí, především odpůrců islámu, začalo minulý týden vyhlašovat bojkot slavné švýcarské značky čokolády Toblerone. Zjistili totiž, že je firma držitelem certifikátu halál, a tudíž je její čokoláda vyráběna v souladu s muslimskými pravidly.

Čokoláda Toblerone | foto: Mondelez

První na certifikaci značky upozornil Jörg Meuthen, předseda krajně pravicové politické strany Alternativa pro Německo. „Žádná islamizace neprobíhá – ani Německa, ani Evropy,“ napsal sarkasticky na svůj Facebook. „Je to jen čirou náhodou, že je tato známá značka čokolády nově certifikována jako halál,“ dodal.

17.prosince 2018 v 16:28, příspěvek archivován: 26.prosince 2018 v 11:31

Eine Islamisierung findet nicht statt - weder in Deutschland noch in Europa. Es ist daher sicher reiner Zufall, dass die abgebildete, bekannte Schokoladensorte nun als "halal" zertifiziert ist.

https://www.focus.de/…/toblerone-schweizer-firma-produziert…

Na jeho příspěvek rozhořčeně reagovalo několik desítek uživatelů. Sociální síť Twitter pak v návaznosti na Meuthenovo upozornění zaplavily příspěvky označené #Boycotttoblerone (bojkotujte Toblerone). „Pokud je to halál, už se toho nikdy nedotknu. Čistě z principu,“ napsal jeden z nich.

Jiní však bojkot téměř okamžitě začali označovat za hloupost. Mezi požadavky na označení halál totiž patří především dodržování základů hygieny a absence některých dílčích surovin, například alkoholu nebo vepřového. „Bojkot Toblerone je směšný. Alespoň však zbude víc čokolády pro nás,“ napsal jeden z uživatelů Twitteru.

Halál si mezi veřejností kritiku vysloužilo především způsobem rituální porážky zvířat. Při té se zvířata musí položit na zem směrem k duchovní stavbě Kába a nechat vykrvácet.

Recept se nezměnil

Společnost Mondelēz, která Toblerone vyrábí, potvrdila televizi CNN, že certifikát opravdu obdržela. Mělo se tak stát před osmi měsíci, v dubnu. „Certifikace není důsledkem jakékoli změny v tradiční a originální receptuře Toblerone,“ sdělila firma v prohlášení.

Ve webových diskuzích se dotazy na to, zda jsou některé produkty halál, objevují často. Na celém světě žijí přibližně dvě miliardy muslimů, a tak je certifikace podle serveru Quartz chytrým marketingovým tahem. Dvě miliardy potenciálních zákazníků se díky ní nemusí obávat, zda jejich oblíbená sladkost náhodou neodporuje jejich víře.

Kromě Toblerone jsou držiteli halál certifikátů například i značky Kit Kat, Snickers nebo Twix. „Většina nadnárodních společností už certifikát halál má,“ řekl CNN Umar al-Qadri z irského Odboru pro halál ceritikaci, který kritiku Toblerone také označil za islamofobní.

Autor:

Nejčtenější

Saúdská Arábie přišla útokem o polovinu produkce ropy. Cena poletí vzhůru

Ve dvou ropných zařízeních na východě Saúdské Arábie vypukl požár. (14. září...

Útok na ropná zařízení společnosti Saudi Aramco na východě Saúdské Arábie uvrhl světový ropný trh do stavu, kterého se...

S bezkontaktními platbami do 500 korun mohou být od soboty problémy

Ilustrační snímek

Kvůli nový pravidlům pro ověřování karetních plateb, která budou platit od 14. září, mohou platební terminály zamítat...

Koruna jako rozvojová měna. Od intervencí se neoklepala, sráží ji riziko

Ilustrační snímek

Už je to skoro dva a půl roku od ukončení devizových intervencí a koruna ne a ne výrazněji posílit. Spíše naopak....

Pozor na pohádky o suchu, píše v eseji agrární analytik Petr Havel

Takto vypadá v květnu 2018 vyschlá půda v areálu Všesportovního stadionu v...

Za sucho u nás nemůže méně srážek, nedostatek dešťů je jen jednou z pohádek o tom, jak Česko brzy zůstane bez vody....

Míra klientelismu v Rakousku mě šokovala, řekl v Rozstřelu Radim Jančura

Majitel RegioJetu Radim Jančura v diskusním pořadu Rozstřel. (11. září 2019)

Budoucnost svého byznysu vidí dopravce RegioJet spíše ve vlacích než v autobusech. Ve středečním Rozstřelu to řekl...

Další z rubriky

Nominace startují, podnikatelský šampion se hledá už podvacáté

Vítězové titulu EY Podnikatel roku 2018 Radka Prokopová a František Fabičovic z...

Česko už podvacáté hledá inspirativní a vzorové majitele firem, kteří se utkají o titul EY Podnikatel roku. Vítěz,...

První škodovka na elektřinu startuje na 430 tisících korunách

Elektromobil Škoda Citigo-e iV při natáčení v centru Prahy

Malý elektrický Citigo bez stokoruny za 430 tisíc a hybridní Superb iV s cenou začínající na 876 900 korunách. Škoda na...

Zoot vstává z popela. Výdejny radosti míří také do malých měst

ZOOT na Andělu

Dřívější jednička v obchodu s online módou Zoot se chystá po otevření první pražské prodejny v obchodním centru Černý...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz