Letiště Praha, Ruzyně

Letiště Praha, Ruzyně | foto: Řízení letového provozu ČR

Stát zachraňuje ČSA. Aerolinky spojí s Letištěm Praha do jednoho holdingu

  • 130
Letiště Praha a České aerolinie se spojí pod jedinou mateřskou společnost s názvem Český aeroholding. Změnu dnes na návrh ministerstva financí schválila vláda. Spojení firem do jednoho holdingu musí ještě posvětit antimonopolní úřad. Analytici jsou z oznámeného sloučení velmi rozpačití.

Sloučení obou firem má podle mluvčí Letiště spojit státní společnosti v oblasti letecké přepravy do kapitálově silného a stabilního subjektu. "My toto rozhodnutí jednoznačně vítáme," řekla iDNES.cz mluvčí Letiště Praha Michaela Lagronová. Stejně se vyjádřila i mluvčí ČSA Hana Hejsková s tím, že více podrobností řeknou obě firmy na zítřejší tiskové konferenci.

Spojení obou firem podle mluvčího ministerstva financí Ondřeje Jakoba podpoří českou ekonomiku. "Jde o samofinancovaný projekt s dlouhodobým přínosem do veřejných rozpočtů," uvedl mluvčí.

K přechodu do další úrovně holdingového uspořádání bude podle něj docházet postupně a celý proces bude navazovat na restrukturalizaci Českých aerolinií, kterou kabinet schválil v květnu letošního roku. Spojení obou firem má být dokončeno nejpozději do konce roku 2012.

Navrhovaná struktura vyhovuje podle ministerstva pravidlům národního i evropského soutěžního práva. Jeho realizace ale ještě podléhá schválení Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže.

Analytik: Silný bratříček zachraňuje slabšího

Jan Procházka, analytik společnosti Cyrrus, má ale velké pochybnosti o tom, že spojením ruzyňského letiště s národními aerolinkami vznikne silný hráč na poli letecké přepravy. První firma loni vykázala zisk ve výši jedné miliardy korun, druhá naopak ztrátu 3,75 miliardy Kč.

Spojení Letiště s ČSA

...Silnější bratříček se bude snažit zachránit mladšího... Jan Procházka, Cyrrus

"Rozhodnutí vlády je pro mě překvapením a trochu mě vyděsilo, nicméně mu rozumím. Jsou to dvě státní firmy a nechat jednu padnout (ČSA) a druhou, která z ní má polovinu svých tržeb (Letiště Praha), jen tak lavírovat, je z pohledu státu horší řešení, než jejich aktivity spojit a snažit se vytvořit nějaký zisk. Silnější bratříček se bude snažit zachránit mladšího," komentoval pro iDNES.cz oznámené spojení Procházka.

Pozitivní efekt může mít podle něj spojení v tom, že firmy ušetří náklady za takzvaný handling (odbavování zavazadel a cestujících), který dosud vykonává každá zvlášť, či za účetnictví. 

Když se firmy spojí, stát už nebude muset ČSA podpírat

Snaha spojit obě firmy může podle Procházky vyplývat také z toho, že se tím státu uvolní ruce v případě, že by bylo do ČSA potřeba nalít další peníze. Stát to totiž bez souhlasu Evropské unie dělat nesmí, a pokud to udělá, hrozí mu nepříjemné vysvětlování.

Brusel nyní zkoumá, zda český stát neporušil pravidla tím, že přes státní firmu Osinek půjčil ČSA 2,5 miliardy korun. Pokud by došel k tomu, že ano, musely by aerolinky peníze vrátit a přestaly by tím prakticky dýchat.

"ČSA od malička sleduji a lepím si i modely letadel, dění kolem aerolinek mi tak rve srdce, nicméně si nemyslím, že Česko musí mít za každou cenu vlastního národního dopravce," dodává Procházka.

Konkurence se zlobí

Druhý největší dopravce na Ruzyni Travel Service neskrývá své rozhořčení. "Je to naprosto skandální rozhodnutí vlády. Jediné možné vysvětlení je, že to je poslední zoufalý pokus zachránit tonoucí ČSA," míní spolumajitel Travel Service Jiří Šimáně, podle kterého je neuvěřitelné, že rozhodnutí padlo v době, kdy stát šetří na platech. "A přitom se nerozpakuje dávat další miliardy korun do od ztráty ke ztrátě potácející se státní společnosti," řekl pro MF DNES.

Travel Service si chce rozhodnutí prostudovat, nevyloučil stížnost k Evropské komisi. Podle ministerstva financí je ale vše podle evropských soutěžních zákonů. "Dostáváme se do naprosto absurdní situace, kdy stát místo toho, aby vytvářel rovné podmínky na trhu, sám soutěží a v případě ČSA používá dumpingové ceny k soutěži se svými konkurenty," postěžoval si Šimáně.

,