Na fotografii je bageta firmy Crocodille

Na fotografii je bageta firmy Crocodille | foto: Isifa

Češi ročně snědí 50 milionů baget

  • 54
Crocodille, největší český výrobce baget a sendvičů, jenž patří šestatřicetiletému Petru Cichoňovi, poprvé zhodnotil dopady loňského krizového roku na své hospodaření. "Je celkově znát, že lidé méně utrácejí a nákupy více promýšlejí. Nicméně předpokládáme srovnatelný zisk i obrat s rokem 2008," uvedl pro MF DNES Petr Honců.

Celý bagetový trh má potenciál dál růst. Podle Honců se v Česku ročně vyprodukuje zhruba 50 milionů baget a sendvičů, což je ve srovnání se Západem stále ještě málo. "Ve Francii je to kolem 600 milionů kusů," dodává provozní ředitel Crocodillu.

Detailnější výsledky hospodaření firmy budou podle něj k dispozici po účetním auditu, Crocodille však neočekává výrazný nárůst obratu.

Loňský rok byl tak podle všeho první, kdy "krokodýl" přestal po více než patnácti letech rychle přibírat. Předloni totiž firma vyrostla o slušných devět procent a dosáhla rekordních tržeb ve výši 735 milionů korun. Vydělala přitom 63 milionů čistého.

Snižování cen? Ani nápad

O snižování cen kvůli menší chuti lidí nakupovat nechce Honců hovořit. "Takový krok rozhodně neplánujeme," uvedl. Z výročních zpráv firmy však vyplývá, že už v roce 2008 se navzdory rostoucím tržbám její zisk poprvé mírně snížil. Dá se proto očekávat menší ziskovost i za loňský rok. Ten byl u Crocodillu především ve znamení upevňování zahraničních pozic. Firma zahájila vlastní distribuci ve Vídni a podle jejího provozního ředitele se po třech letech od vstupu na maďarský trh stala tamní dvojkou.

"Zahraniční pobočky představují v tuto chvíli do deseti procent našeho obratu," říká Honců. Doma Crocodille investoval do nového velkokapacitního centrálního skladu a výstavby vlastní laboratoře, která kontroluje kvalitu surovin a bezpečnost baget.

Krokodýlu jde na českém trhu po krku skupina Hamé, která roste hlavně přes kupování konkurentů. Letos převzala značku Apetit. "Tímto krokem Hamé významně posílí své pozice na bagetovém trhu v ČR, ale i na Slovensku," uvedl po akvizici generální ředitel Hamé Martin Jagoš, jehož firma obhospodařuje také značky Bapa a Made.