Nejlacinější boty se vozí z Polska za 146 Kč. Českým výrobcům chybějí lidi

  1:00aktualizováno  1:00
Tuzemští výrobci bot přešlapují na místě. Trápí je nedostatek lidí. Sektor, který od devadesátých let minulého století drtila levná konkurence z Asie a později globální recese, v poslední době nejvíc doplácí na přebraný trh práce.

Výroba obuvi ve společnosti FARE by zaměstnala dvakrát víc lidí. Nikde nejsou. | foto: MAFRA

Zájem o kvalitní české boty, které jsou zpravidla několikanásobně dražší než asijské importy, je velký, jak potvrzují firmy. Hladový trh však nedokážou nasytit, protože jim chybějí lidé do výroby.

Podle ročenky České obuvnické a ­kožedělné asociace (ČOKA) počet zaměstnanců v oboru předloni narostl o téměř tři sta lidí, ale loni už jen o 38. „Máme kolem sedmdesáti lidí, ale zájem je tak velký, že bychom jich mohli zaměstnat dvakrát víc. Hospodářský výsledek je dobrý, ale v tomto vidím rapidní zhoršení,“ říká Alois Šůstek, zakladatel a ředitel společnosti Fare z Valašských Klobouků.

Firma, která je největším domácím producentem dětské obuvi, personální nouzi částečně řeší investicemi do automatizace výroby. Přesto objem výroby klesl zhruba ze 111 na 90 tisíc párů.

„Výroba se nezvyšuje, protože nejsou lidi. A pokud jsou, tak klesá pracovní morálka. Dnes se na zaměstnance nesmíte ani škaredě podívat,“ dodává Šůstek. Podle něj by se stát neměl bát otevřít pracovní trh zájemcům ze zahraničí, protože na tom celá země vydělá.

Do nepříjemné situace dohnal nedostatek zaměstnanců i jejich rostoucí požadavky výrobce obuvi pro děti do tří let D.P.K. Kvůli nedostatku lidí firma z Březolup na Zlínsku osekala výrobu na minimum, opouští program pro děti a začala s ­dámskou letní obuví.

Společnost zeštíhlila na pět zaměstnanců z ­původních zhruba čtyřiceti. Ještě před dvěma lety vyráběla kolem 30 tisíc párů bot, loni jich bylo jen pět tisíc.

„Víceméně jsme výrobu ukončili. Když kmenoví zaměstnanci viděli, koho jsme nuceni přijímat, abychom se vůbec udrželi, tak začali odcházet,“ líčí jednatel Petr Kubát. Teď firma vyrábí jen objemy, které zvládne. Zájem by přitom podle Kubáta byl. „I my bychom mohli zaměstnat dvakrát více lidí,“ tvrdí.

Výroba a prodej obuvi v Česku.

Společnost Moleda, výrobce legendární značky Prestige, by mohla rovněž vyrábět podstatně víc bot, než v současnosti produkuje. V loňském roce dodala zákazníkům 150 tisíc párů především pracovní obuvi, podle ředitele Jaroslava Navrátila by šlo sehnat zakázky na dvě stě tisíc párů. To však jde proti dlouhodobým cílům pomalejšího růstu v mantinelech 140 až 160 tisíc párů. Firma by navíc musela nasadit další směnu.

Problémy se zaměstnaností však společnost nemá. Vysvětluje to strukturou převážně starších pracovníků, kteří nechtějí měnit práci, ale i výši mzdy, jež se bez vrcholového managementu pohybuje kolem 28 tisíc korun hrubého.

Čtyři páry na rok

Pokud chtějí tuzemští producenti obuvi růst, musí exportovat. Ani v době ekonomické konjunktury se totiž spotřeba bot v přepočtu na obyvatele příliš nezvyšuje. Čech si dnes v průměru koupí čtyři páry bot za rok, před deseti lety mu stačily tři páry.

Zato dovozy loni stouply z 90,6 na 93,5 milionu párů obuvi, takže obuvníci jsou stále pod velkým tlakem levných výrobků ze zahraničí. Synonymem pro levnou botu z textilu nebo nekvalitního PVC nicméně už není Čína, ale Polsko. Za jeden pár bot importovaných ze sousední země obchodníci loni zaplatili v­ průměru 146 korun.

Díky tomu dovoz z Polska vzrostl o 45 procent na přibližně 11 milionů párů. Většina dovozených bot je však tradičně určena k reexportu do dalších zemí.

Nejvíce bot se přesto nadále dováží z Číny. Loni jich do Česka připlulo téměř 39 milionů párů navzdory tomu, že průměrný pár čínských bot podražil o šest korun na 200 Kč.

Českým výrobcům se daří 70 až 80 procent své produkce exportovat, a to zejména do zemí Evropské unie. Poslední čtyři roky jsou nejdůležitějšími obchodními partnery Německo, Rakousko, Maďarsko, Polsko či Slovensko.

Česko bývalo světovou obuvnickou velmocí. V­ roce 1990 se v tuzemsku vyrobilo 70 milionů párů obuvi a sektor zaměstnával třicet tisíc lidí, ale liberalizace trhu přinesla masovou levnou produkci, které většina firem nedokázala konkurovat.

V současnosti je výroba soustředěna do malých rodinných firem, které vsadily často na výrobu dětské obuvi. Útlum s ­rostoucí konkurencí v­90. letech dvacátého století nastal také v koželužnách a dalších dodavatelských odvětvích. Téměř veškeré materiály a polotovary pro výrobu obuvi se dnes musí dovážet.

Nejčtenější

Kůrovcový byznys: vydělat na něm může každý, stačí mít aspoň 50 tisíc

Kůrovcová kalamita, vichřice, Šternbersko, Bruntálsko, Lesy ČR, Lesy města...

Kůrovcová kalamita je neštěstí pro životní prostředí a vlastníky lesů, ale také vidina peněz pro firmy, které ji...

Za Česko zelenější. Vláda připravuje zdanění uhlí a plynu

Ústecké komíny (ilustrační snímek).

Uhlíková daň se blíží, bude se týkat topení uhlím a zemním plynem. V září má vláda dostat na stůl návrh, jak snížit...

PŘEHLEDNĚ: Peníze, nebo stravenky? Otázky a odpovědi na chystanou revoluci

Stravenky Cheque Déjeuner (ilustrační snímek)

Ministryně financí přišla s návrhem nabídnout zaměstnavatelům alternativu ke stravenkám: místo nich by mohli...

Německo se chystá na recesi. Ochranný val by je stál 50 miliard eur

Kancléřka Angela Merkelová se spolkovým ministrem financí Olafem Scholzem...

Když v roce 2008 udeřila na Německo ekonomická krize, odpověděli v Berlíně zavedením slev na nové auto, pro které se v...

Nejen zelenina. Rychle zdražují desítky potravin včetně čaje, masa i sladkostí

Ilustrační snímek

Fakt, že potraviny rychle zdražují, začal vnímat skoro každý. Nejde ovšem jen o často zmiňované extrémy, kterými jsou...

Další z rubriky

Madeta stále nemá dostatek mléka, dodavatelům nabídne odkup jejich akcií

Autocisterna firmy Milktrans přiváží 31. července 2019 mléko od farmářů a...

Největší česká mlékárna Madeta si zatím zajistila náhradních 110 000 litrů mléka poté, co od 1. července přišla o 200...

Miliardář Radovan Vítek úmyslně zdržuje soud v New Yorku, tvrdí obžaloba

Realitní magnát Radovan Vítek

Český miliardář Radovan Vítek se u soudu v americkém New Yorku soudí s hedgeovým fondem Kingstown a českou společností...

Prodejny tabáku jsou náš ring, říká ředitel tabáčnického giganta

Štěpán Michlíček, marketingový ředitel British American Tobacco pro trhy...

Tabákový průmysl objevil potenciální nový zlatý důl. Zahřívání tabáku místo jeho pálení. Na vývoj těchto zařízení se...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz