„Rok 2001 byl ojedinělý pro celé odvětví, tak špatný rok letecká doprava v poválečné historii prakticky nepamatuje. Minimálně dva měsíce po 11. září jsme cítili obrovskou nedůvěru cestujících a dopad je vidět ještě i v této době,“ říká viceprezident Českých aerolinií pro marketing a prodej Václav Král.
Ještě v srpnu loňského roku se zdálo, že aerolinky v celoročním vyjádření tři miliony cestujících přepraví. A to i přesto, že kvůli ekonomickým problémům v USA a posléze i v západní Evropě ubylo obchodních cestujících, což je podle Krále klientela, která letecké společnosti živí.
Za první tři čtvrtletí totiž dokázaly ČSA přepravit o 21,2 procenta cestujících více než ve srovnatelném období roku 2000. Za poslední tři měsíce roku už meziroční růst zpomalil na pouhá 3,3 procenta. „Navíc se ukázalo, že největší obavy z létání nemají turisté, jak jsme se původně domnívali, ale právě obchodníci. Jejich podíl na naší klientele klesl loni pod deset procent,“ dodává Král.
Viceprezident Král odhaduje, že kvůli událostem 11. září ztratily aerolinie přibližně sto až sto dvacet tisíc cestujících. To se promítne i do očekávaných finančních výsledků. Podle českých účetních standardů vykážou ČSA za loňský rok ztrátu, první od roku 1996. Prezident společnosti Miroslav Kůla ji loni na podzim odhadl na sto milionů korun, přesné výsledky ale firma zveřejní až v květnu po dokončení auditu.
Vedle finanční ztráty zaznamenaly aerolinky i některé další znepokojivé skutečnosti. Přeprava zboží a pošty loni klesla o 2,3 procenta na 16 212 tun. „Je to sice v souladu s celosvětovým trendem, ale ostatní dopravci si na linkách do Prahy a z Prahy polepšili. Náš podíl na tomto trhu tedy klesl, a to jednak zastavením provozu do Bangkoku a také kvůli velkému vytížení spojů přes Atlantik, kde už příliš kapacity pro přepravu zboží nezbývá,“ vysvětluje Král.
Další nepříznivý vývoj zaznamenaly ČSA u zpoždění odletů. Podle statistik má celkem 21,6 procent letů zpoždění větší než patnáct minut. Podle Krále se tento problém společnost snaží odstranit lepší spoluprací s řízením letového provozu a úpravou bezpečnostních kontrol na letišti.