(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto: Tomáš Blažek, MAFRA

Trať do Přerova získala posudek EIA. Železničáři přestěhují mravence

  • 34
Modernizace železniční trati mezi Přerovem a Kojetínem získala od ministerstva životního prostředí kladný posudek dopadu stavby na životní prostředí. Železničáři ale před zahájením stavebních prací musejí přesunout do bezpečí dvojici mravenišť, přesadit lilie zlatohlavé nebo přenést škeble velevruba malířského z koryta Malé Bečvy.

Stavba necelých 16 kilometrů železniční trati u Přerova je součástí rozsáhlejší modernizace železničního spojení mezi Brnem a Přerovem. Má jít o první tuzemskou trať, na které budou vlaky jezdit 200kilometrovou rychlostí. 

Výstavbu prvního úseku u Brna nicméně komplikuje stále nedokončená debata o budoucím umístění hlavního nádraží v Brně. Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) proto v první fázi připravuje zbylých zhruba 65 kilometrů železniční trati od Blažovic do Přerova.

Tato část trasy by se podle správy železnic měla začít stavět nejdříve v roce 2021 a hotová bude podle aktuálního harmonogramu v roce 2025. Náklady na modernizaci současné jednokolejné tratě státní správce železnic vyčíslil na zhruba 28 miliard korun. Ke zbylému 20kilometrovému úseku u Brna se chce správa železnic vrátit poté, co bude zřejmé, kde bude v Brně hlavní nádraží stát a kudy trať na Přerov povede.

Chybí už pouze jeden „zelený“ posudek

Podobně komplikuje problematika umístění brněnského nádraží samotný proces shánění zelených posudků dopadu stavby na životní prostředí. Správa železniční dopravní cesty už má platné posudky na tři úseky ze čtyř staveb. V posledním případě u trasy mezi Nezamyslicemi a Kojetínem očekává vydání stanoviska v nejbližší době, uvedla mluvčí SŽDC Kateřina Šubová. Naopak v případě brněnského úseku investor se žádostí o posudek vyčkává na rozhodnutí o umístění hlavního nádraží.

Díky modernizaci celé trasy se výrazně zkrátí jízdní doby mezi Brnem a Ostravou. Z Brna do Přerova se bude jezdit 30 minut, do Ostravy 77 minut. V současnosti jezdí vlaky 80, respektive 140 minut.