Vlak Deutsche Bahn Intercity Express ICE na trati Berlín - Mnichov (14. června...

Vlak Deutsche Bahn Intercity Express ICE na trati Berlín - Mnichov (14. června 2017) | foto: Reuters

TGV, ICE a Pendolino pod jednou střechou? Vlaková fúze naráží na odpor EU

  • 35
Unijní regulátoři zřejmě odmítnou dlouho připravované sloučení dvou největších evropských výrobců vlakových souprav. Důvodem fúze společností Siemens a Alstom je podle jejich představitelů nutnost čelit čínské konkurenci. Odpůrci spojení, na čele s eurokomisařkou pro hospodářskou soutěž Margethe Vestagerovou, se však obávají dopadů na evropské spotřebitele.

Spojením francouzského Alstomu a německého Siemensu by na evropském trhu vznikl gigant s ročními tržbami 15 miliard eur (386 miliard korun). I tato cifra však představuje pouhou polovinu ročních tržeb čínského státního kolosu CRRC, který je největším výrobcem kolejových vozidel na světě.

KVÍZ: Znáte šukafon nebo ranžír? Rozkryjte železniční slang šotoušů

Evropští lídři tohoto odvětví odůvodňují svou snahu o spojení nutností vytvořit zdatného soupeře obrovského čínského konkurenta. Fúzi podporovanou jak francouzskou, tak německou vládou však zřejmě neschválí Evropská komise (EK).

Odpůrci sloučení argumentují především monopolním postavením nově vytvořené společnosti. Spojením Siemensu s Alstomem by totiž na evropském trhu vznikl subjekt s padesátiprocentním podílem na trhu, vypočetla agentura Bloomberg.

Nejzazší termín pro verdikt EK je stanoven na 18. února, podle zdrojů agentury Reuters však s největší pravděpodobností rozhodne už ve středu. Obě firmy sice na poslední chvíli nabídly řadu ústupků, například prodej několika menších dceřiných firem či licencování svých technologií, ty však Unii zřejmě nepřesvědčí.

„Alstom a Siemens jsou ve svém oboru nejenom evropskými, ale globálními šampiony,“ uvedla Vestagerová v rozhovoru pro německý týdenník Die Zeit. Podle ní jsou tyto dvě společnosti „více než schopné mezi sebou soupeřit“.

Evropské veto pomůže Číně, tvrdí Francie

Francouzský ministr financí Bruno Le Maire a jeho německý protějšek Peter Altmaier však považují případné veto ze strany EU za ekonomickou a politickou chybu, píše agentura Reuters. Francouzi navíc tvrdí, že Unie svým striktním uplatňováním protimonopolních pravidel pomůže v konečném důsledku spíš Číně, než svým členským zemím.

Evropská pravidla pro korporátní fúze platí už téměř 30 let a podle kritiků neodpovídají dnešnímu globalizovanému světu. Současný boj o sloučení výrobců vlaků navíc postavil Paříž a Berlín proti Bruselu, průmyslovou strategii proti politice hospodářské soutěže a regionální zájmy proti globálním, popisuje spor britský deník The Times.

Podle listu se boj stal i reprezentací souboje o kontrolu samotné Evropské komise. Margrethe Vestagerová je totiž jedním z nejpravděpodobnějších kandidátů na příštího předsedu EK, kde by mohla vystřídat Jean-Claude Junckera. I proto je v současnosti pod tlakem, aby důsledně vykonávala evropskou protimonopolní politiku, jak vyplývá z titulu její funkce.

Siemens a Alstom představily svůj plán spojení už v září roku 2017. Do portfolia francouzského Alstomu patří mimo jiné vlaky TGV, jež jsou v současnosti nahrazovány novým typem AGV. Převzetím italské firmy Fiat Ferroviaria získala firma do svého portfolia i značku Pendolino. Vlaková divize německého Siemensu je zase známá vysokorychlostními vlaky ICE.

14. září 2016