(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto: Reuters

Brexit bez dohody může zdražit letenky, varují aerolinky

  • 37
Tvrdý brexit může značně omezit rozvoj letecké dopravy přes Lamanšský průliv. Na stole je sice dohoda, která má umožnit pokračování leteckého provozu i v případě smluvního chaosu, počítá však s tím, že počet letů mezi Evropskou unií a Velkou Británií nepřekročí loňská čísla. Jenže to je podle leteckých asociací málo.

Mezinárodní sdružení pro leteckou dopravu (IATA) tvrdí, že na základě jejího průzkumu chtějí aerolinky letos přidat až pět milionů „sedaček“ ve srovnání s loňskem, aby pokryly poptávku ze strany cestujících. Většina z nich spadá do období letních prázdnin.

„Už jen dva měsíce a několik dní zbývá do odchodu z EU a aerolinky stále nevědí, na jaký brexit se mají připravovat. Je tu právní i obchodní nejistota, jak bude limit ohledně počtu letů fungovat,“ tvrdí šéf asociace Alexandre de Juniac. 

Brexit bez dohody podle něj může zarazit ekonomické příležitosti a vést k vyšším cenám pro spotřebitele. Šéf IATA dokonce zaslal koncem minulého týdne dopis vrchnímu unijnímu vyjednavači Michelu Barnierovi. Regulaci, která by začala platit v případě brexitu bez dohody, považuje za „velký krok zpět pro všechny evropské spotřebitele“.

„Unijní i britské aerolinky mají na letištích přidělené sloty a prodávají letenky na letošní léto. Rozhodnutí, pokud bude schváleno, značně naruší situaci. Někteří lidé nebudou moci odletět a aerolinky nebudou moci uznat všechny rezervované letenky a teoreticky přijdou o své sloty,“ cituje z dopisu server Financial Times.

O 20 milionů méně

Některé oborové asociace jsou ještě dál. Mezinárodní rada letišť (ACI) odhaduje, že omezení podle loňského počtu letů může vést ke ztrátě 140 tisíc nových letů a téměř 20 milionů pasažérů mezi Evropskou unií a Velkou Británií jen v letošním roce.

Omezení může mít dopady i na letiště. „Brexit bez dohody znamená, že 95 až 97 procent letů normálně odletí. Pokud však zastupujete letiště, které plánuje nové trasy či expanzi na existujících linkách, jsou na místě obavy ohledně letošního byznysu a investičních plánů,“ říká šéf britské asociace provozovatelů letišť Henk van Klaveren.

Zda se varování naplní, záleží i na kondici aerolinek. Na evropském nebi totiž zuří velký konkurenční boj a ceny letenek spíše klesají. Řada evropských aerolinek se dostává do obtíží, z těch známějších v posledních dvou letech zbankrotovaly například Alitalia, Air Berlin či Monarch. Na jejich úkor posilují silnější aerolinky s dostatečným objemem kapitálu.