Tatra se odrazila ode dna, loni vyrobila nejvíce aut od roku 2008

  12:08aktualizováno  12:44
Kopřivnickou automobilku Tatra loni opustilo nejvíce nových náklaďáků od roku 2008. Vyrobila 763 kompletních vozidel, většina z nich šla na export. Tatra má od loňského března nové majitele, kteří firmu koupili v dražbě. Do té se dostala kvůli dluhům.

Zemědělský tahač Tatra Phoenix 6x6 | foto: Tatra

Tatra loni prodala 722 vozů, přibližně dvě třetiny z nich exportovala, informoval mluvčí Tatry Andrej Čírtek. Předběžné tržby za rok 2013 dosáhly výše 2,99 miliardy korun.

Automobilka od loňského března patří společnosti Tatra Trucks, kterou vlastní čeští podnikatelé Jaroslav Strnad a René Matera. (čtěte Tatru koupila firma navázaná na J&T)

"Portfolio dodávek v roce 2013 bylo rozloženo relativně rovnoměrně mezi zákazníky z oblastí stavebnictví, těžby surovin, těžby ropy a plynu, dále pro hasičské záchranné sbory, vojenské uživatele, komunální služby a lesnictví a zemědělství," uvedl mluvčí.

Na přelomu roku začala automobilka připravovat expedici první dodávky vozidel z kontraktu na celkem 750 vozů pro Střední východ. Zakázku za 4,5 miliardy podepsal ještě bývalý ředitel Tatry Ronald Adams. (více o obří zakázce pro Tatru)

V loňském roce Tatra zrušila více než sto pracovních míst. K letošnímu 1. lednu zaměstnávala 952 lidí, dalších téměř 600 pracovalo v několika dceřiných společnostech zaměřených zejména na slévárenství a kování.

Mzdy by měly více motivovat

Od 1. října je generálním ředitelem automobilky Petr Karásek, pod jehož vedením naplňuje automobilka schválený plán restrukturalizace. V něm bude Tatra pokračovat i v letošním roce. Hlavní úsilí se podle Čírtka zaměří zejména na zefektivnění vnitřních procesů a zvýšení stupně unifikace výrobkového portfolia.

Uvažuje se také o úpravě mezd, zvyšovat se však nebudou. "Vzhledem k probíhající restrukturalizaci zaměřené na ekonomickou výkonnost společnost nemůže uvažovat momentálně o navýšení objemu mezd. V úvahu pro rok 2014 však přichází úprava struktury mezd směřující k vyšší motivaci zaměstnanců na zvýšení produktivity, výkonnosti a kvality," uvedl mluvčí.

Tatra je tradičním výrobcem nákladních vozů. Od roku 2006 ji kontrolovali čtyři čeští a zahraniční investoři reprezentovaní Američanem Ronaldem Adamsem. Kvůli dluhům ale loni automobilka skončila v dražbě. Její hodnota byla stanovena na 1,765 miliardy korun, přičemž její závazky činily zhruba 1,5 miliardy korun.

V roce 2011 automobilka snížila svou ztrátu o 118 milionů na 39,6 milionu korun, ztráta celé skupiny Tatra včetně dceřiných firem ale vzrostla téměř o sto milionů na 217 milionů korun. Výsledky za rok 2012 dosud bývalí vlastníci nezveřejnili.

Autor:
  • Nejčtenější

Kanál smrti jako brána k prosperitě. Z Rumunska je opět obilná velmoc

Tisíce politických vězňů zahynuly v 50. letech na stavbě kanálu Dunaj–Černé moře. Monumentální projekt dokončený jen...

V mýtu je zapsána ani ne polovina aut, kolony na hranicích mohou mít až 40 km

Až čtyřicet kilometrů dlouhé kolony a desítky hodin čekání zřejmě potkají šoféry přijíždějící začátkem prosince ze...

Češi mají páté nejlevnější jídlo v Evropě. Utratí za něj více než Britové

Potraviny jsou v Česku páté nejlevnější ze všech zemí EU. I přesto je u nás jídlo hned po bydlení druhou největší...

Premium

Sny mladých o bydlení narážejí na mizivé úspory, většina na hypotéku nedosáhne

Ceny bytů dál rostou a dostupnost bydlení pro mladé rodiny se stále zhoršuje. Jak ukazuje průzkum Hypoteční banky,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Premium

KOMENTÁŘ: Euro je časovaná bomba, držme se od něj dál, říká ekonom Kovanda

Česká ekonomika se sice na úrovni jednotlivých firem eurizuje, ale přesvědčivých argumentů pro plošné přijetí jednotné...

Premium

Kořeněná jídla ani káva neškodí, vyvrací profesor Tesař letité mýty

Kola je pro ledviny hrob. Nejlepší je nesolit a nejíst ostrá exotická jídla. Alkohol dokáže „propít“ ledviny, které je...

Premium

Hra o 80 tisíc: kolik peněz navíc mohou rodiče získat a jak to udělat

Rodičovský příspěvek se od ledna zvýší ze současných 220 tisíc korun až na celkových 300 tisíc. MF DNES přináší návod –...

Premium

Test celoročních pneumatik. Jak si vedou za sucha, za mokra a na sněhu

K celoročním pneumatikám výrobci přistupovali po dlouhá léta macešsky. Konečně se však vrátily do jejich přízně....

  • Další z rubriky

Do nového mýta zbývají čtyři týdny, s registrací aut otálejí malí dopravci

Necelé čtyři týdny před spuštěním nového mýta je do systému přihlášena stále zhruba jen třetina z celkového očekávaného...

Konec stratéga dopravní výstavby? Ministr prověřuje jeho efektivitu

Vedení dálnic, rozhodnutí o přesunu brněnského hlavního nádraží nebo vyhodnocení ekonomického smyslu stavby vodního...

Dreamlinery mohou mít problém s kyslíkem, tvrdí bývalý manažer Boeingu

Bývalý manažer Boeingu kritizuje firmu kvůli vysokému tlaku na výkon, který vedl k zanedbávání bezpečnostních opatření....

Boeing 737 MAX se vrátí do provozu v lednu, předpokládá společnost

Americká společnost Boeing předpokládá, že se její letadla 737 MAX vrátí do komerčního provozu v lednu příštího roku. V...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz