Pražský obchvat

Pražský obchvat | foto: Dan Materna, MAFRA

Stavební firmy: Stavbaři mají malé zisky, nemohou stavět dálnice se slevou

  • 107
Kdo dá státu větší slevu, bude moci dostavět silnici nebo dálnici, navrhl v neděli ministr dopravy Vít Bárta. Stavebním firmám se to nelíbí. Svaz podnikatelů ve stavebnictví myšlenku označil za nesmysl, protože už teď pracují s maržemi na hranici ziskovosti.

Řekl to šéf svazu Václav Matyáš. Stejně nepřijatelné je podle něj i prodloužení splátkových kalendářů. (o Bártově návrhu čtěte zde)

„Ta řešení, která v neděli prezentoval pan ministr Bárta, jsou z kategorie nejen těžko akceptovatelných, ale i složitě pochopitelných,“ řekl Matyáš. Podle něj je paradoxní, že Bárta podal trestní oznámení na bývalého ředitele železniční firmy ČD Cargo Josefa Bazalu za to, že údajně jezdil za podnákladové ceny, ale stavební firmy nutí, aby úvěrovaly stát.

Matyáš tak odmítl i prodloužení splatnosti faktur. Velcí stavebníci by tím prý byli biti hned dvakrát, půjčovali by de facto státu peníze a navíc by museli platit svým subdodavatelům. „Subdodavatelé úvěry určitě neposkytnou,“ řekl Matyáš.

Podle Matyáše jsou ceny samotných stavebních prací v tuzemsku ve srovnání s celou Evropskou unií podprůměrné. Dálnice prý prodražují nestavební náklady, jako je výkup pozemků, příprava projektů, zdlouhavá územní a stavební řízení nebo požadavky samosprávy na zbytečné mimoúrovňové křižovatky nebo sjezdy.

„Stát by se měl zamyslet nad úrovní investorské přípravy a prověřit supervizí stavbu od samého začátku, tedy už od začátku přípravy,“ řekl Matyáš. „Je potřeba zachovat chladnou hlavu a se zástupci státu jednat. Budeme konat cestou vlády a tripartity, takhle se nedá rozhodovat,“ uzavřel prezident. První jednání zástupců stavebních firem je naplánováno na úterý.

,