K podpisu smlouvy se Škodou Vagonka, která patří do skupiny Škoda Transportation, došlo více než rok od vyhlášení soutěže. Uzavření kontraktu zpomalily jak protesty některých soutěžících, tak i vyjednávání s Jihomoravským krajem kvůli evropské dotaci.
Škoda dodá pět třívozových a dvě dvouvozové jednotky, které už jezdí od loňského roku i v jiných krajích. Celková hodnota kontraktu je 942,75 milionu korun. Vlaky budou uvedeny do provozu do dvou let od podpisu kontraktu, tedy nejpozději do poloviny roku 2015. "České dráhy nasadí nové pantografy na vytíženou linku S2 Brno - Blansko – Letovice," uvedla mluvčí drah Kateřina Šubová.
Cestujícím kolem Brna nové vlaky zásadně zlepší kvalitu cestování. Dosud zde totiž lidé v příměstské dopravě jezdí v porovnání s jinými kraji velmi starými soupravami. "Noví RegioPanteři budou od poloviny roku 2015 zajišťovat na této lince téměř 50 % všech regionálních spojů," dodal Ivo Toman, ředitel odboru regionální dopravy ČD.
Šířka dveří odrovnala konkurenci
Dráhy už dříve nakoupily RegioPantery v soutěži, do které se nikdo jiný nepřihlásil. Tehdy dráhy úspěšně vyřadily ze hry zahraniční konkurenci požadavkem na nestandardní šířku dveří, kterou pak různě krkolomně vysvětlovaly.
Po vlně kritiky už v nové soutěži dveře nebyly podmínkou účasti. Nákup tehdy šetřil i antimonopolní úřad, který však nakonec nedostatky v soutěži nenašel. Ve správním řízení dráhy uváděly, že mají právo na to, stanovit si šířku dveří, jakou potřebují.
Dodaly i znalecký posudek pardubické Dopravní fakulty Jana Pernera, který uvádí několik příkladů vlaků se širšími dveřmi. Většinou však šlo o panoramatické vyhlídkové vozy nebo dvoupodlažní jednotky.
Do soutěže se původně přihlásily čtyři firmy, podle informací MF DNES ještě švýcarský Stadler, polská Pesa a španělský CAF. Nakonec nabídku nepodaly.
Nepřekonatelnou překážkou se však pro další uchazeče staly dodací termíny, které může splnit pouze firma, jež už má k dispozici odpovídající jednotku, která byla v Česku objednána už před rokem 2011. Tím pádem nemusí být schvalována podle platných předpisů.
Takový vlak je v Česku prakticky jediný – souprava RegioPanter od Škody Transportation. Plzeňská firma přitom s panterem vyhrála dřívější tendr ve chvíli, kdy byla připravovaná jednotka pouze na papíře.
"Za striktně požadovaných patnáct měsíců není prakticky možné uskutečnit dodávku vozidel včetně ukončení celého kompletního schvalovacího procesu podle v Česku platných předpisů," řekl loni na podzim obchodní ředitel konkurenčního Stadleru Rudolf Kvetan.