Další miliarda za RegioPantery pro Brněnsko. Soutěžila opět jen Škoda

  13:16aktualizováno  13:16
Škoda Transportation získala další zakázku od Českých drah, ve které byla tuzemská firma jediným soutěžícím. Zájem přitom měli i zahraniční výrobci. Za necelou miliardu dodá drahám sedm nízkopodlažních elektrických jednotek RegioPanter pro provoz v Jihomoravském kraji.

Třívozová jednotka RegioPanter na kolejích VUŽ | foto: Rosťa Jančar, Technet.cz

K podpisu smlouvy se Škodou Vagonka, která patří do skupiny Škoda Transportation, došlo více než rok od vyhlášení soutěže. Uzavření kontraktu zpomalily jak protesty některých soutěžících, tak i vyjednávání s Jihomoravským krajem kvůli evropské dotaci.

Škoda dodá pět třívozových a dvě dvouvozové jednotky, které už jezdí od loňského roku i v jiných krajích. Celková hodnota kontraktu je 942,75 milionu korun. Vlaky budou uvedeny do provozu do dvou let od podpisu kontraktu, tedy nejpozději do poloviny roku 2015. "České dráhy nasadí nové pantografy na vytíženou linku S2 Brno - Blansko – Letovice," uvedla mluvčí drah Kateřina Šubová.

Cestujícím kolem Brna nové vlaky zásadně zlepší kvalitu cestování. Dosud zde totiž lidé v příměstské dopravě jezdí v porovnání s jinými kraji velmi starými soupravami. "Noví RegioPanteři budou od poloviny roku 2015 zajišťovat na této lince téměř 50 % všech regionálních spojů," dodal Ivo Toman, ředitel odboru regionální dopravy ČD.

Šířka dveří odrovnala konkurenci

Dráhy už dříve nakoupily RegioPantery v soutěži, do které se nikdo jiný nepřihlásil. Tehdy dráhy úspěšně vyřadily ze hry zahraniční konkurenci požadavkem na nestandardní šířku dveří, kterou pak různě krkolomně vysvětlovaly.

Po vlně kritiky už v nové soutěži dveře nebyly podmínkou účasti. Nákup tehdy šetřil i antimonopolní úřad, který však nakonec nedostatky v soutěži nenašel. Ve správním řízení dráhy uváděly, že mají právo na to, stanovit si šířku dveří, jakou potřebují.

Dodaly i znalecký posudek pardubické Dopravní fakulty Jana Pernera, který uvádí několik příkladů vlaků se širšími dveřmi. Většinou však šlo o panoramatické vyhlídkové vozy nebo dvoupodlažní jednotky.

Fotogalerie

Do soutěže se původně přihlásily čtyři firmy, podle informací MF DNES ještě švýcarský Stadler, polská Pesa a španělský CAF. Nakonec nabídku nepodaly.

Nepřekonatelnou překážkou se však pro další uchazeče staly dodací termíny, které může splnit pouze firma, jež už má k dispozici odpovídající jednotku, která byla v Česku objednána už před rokem 2011. Tím pádem nemusí být schvalována podle platných předpisů.

Takový vlak je v Česku prakticky jediný – souprava RegioPanter od Škody Transportation. Plzeňská firma přitom s panterem vyhrála dřívější tendr ve chvíli, kdy byla připravovaná jednotka pouze na papíře.

"Za striktně požadovaných patnáct měsíců není prakticky možné uskutečnit dodávku vozidel včetně ukončení celého kompletního schvalovacího procesu podle v Česku platných předpisů," řekl loni na podzim obchodní ředitel konkurenčního Stadleru Rudolf Kvetan.

Autor:

24. - 25. 5. proběhnou volby do Evropského parlamentu v České republice.
Celkem kandiduje 39 uskupení. S výběrem vám může pomoci volební kalkulačka.
Inventura hlasování zjistí, ke kterému současnému poslanci máte nejblíže.

Nejčtenější

Vláda schválila zvýšení rodičovského příspěvku na 300 tisíc korun

Premiér Andrej Babiš na tiskové konferenci s ministryní financí za ANO Alenou...

Zvýšení rodičovského příspěvku z 220 tisíc korun na 300 tisíc korun od roku 2020 schválila v pondělí vláda. „Dospěli...

V žebříčku aerolinek České aerolinie propadly

Letadlo ČSA Boeing 737 - 500 míří z Prahy do Ostravy, kde dostane nový lak.

Na žebříčku společnosti AirHelp se České aerolinie umístily na 59. místě ze 72 hodnocených aerolinek. Jako nejlepší se...

Boeingy nikdo nechce. Do firmy nepřišla objednávka ani na jeden typ letadla

Boeing 737 MAX 8

Špatné časy Boeingu pokračují. Poté co si v březnu nikdo neobjednal problémový letoun 737 Max, výrobce letecké techniky...

Z Prahy do Brna autem na baterky. Jedno nabití elektrickému golfu nestačilo

Volkswagen e-Golf

Budoucnost automobilismu? Zatím ne. MF DNES zkoušela, jak se žije s elektrickým golfem. Ve městě funguje obstojně, ale...

Vlak jako metro. Na pražské letiště se pojede o 10 minut rychleji

Vizualizace části úseku vlaku na ruzyňské letiště - Masarykovo nádraží v Praze.

Vlakem nebo metrem na pražské letiště? Zatímco Pražáci by raději pro chybějící spojení do centra města preferovali...

Další z rubriky

Vlak jako metro. Na pražské letiště se pojede o 10 minut rychleji

Vizualizace části úseku vlaku na ruzyňské letiště - Masarykovo nádraží v Praze.

Vlakem nebo metrem na pražské letiště? Zatímco Pražáci by raději pro chybějící spojení do centra města preferovali...

Česko má přijít o svoje vzdušné hranice. Letadlům je v nich těsno

Únorový superúplněk si vedle lidí s dalekohledy možná nejvíce užili cestující v...

Česko v současnosti vypomáhá některým zemím odklonem letové dopravy přes český vzdušný prostor. Ten už však také naráží...

V žebříčku aerolinek České aerolinie propadly

Letadlo ČSA Boeing 737 - 500 míří z Prahy do Ostravy, kde dostane nový lak.

Na žebříčku společnosti AirHelp se České aerolinie umístily na 59. místě ze 72 hodnocených aerolinek. Jako nejlepší se...

Najdete na iDNES.cz