Nové vlaky nabídla jen Škoda, je tak na cestě k další miliardové zakázce

  1:17aktualizováno  1:17
Škoda Transportation má šanci získat miliardovou zakázku od Českých drah. V tendru na sedm nízkopodlažních jednotek pro Jihomoravský kraj totiž zůstala jen plzeňská vagonka s jednotkami RegioPanter. Opakuje se tak situace z předchozích soutěží. Jeden z tendrů už zkoumá antimonopolní úřad.

Jednotky RegioPanter jsou v provozu už na trati mezi Českými Budějovicemi a Českými Velenicemi. Nově budou jezdit i v rámci Jihomoravského kraje. | foto: Slavomír Kubeš, MAFRA

Na rozdíl od předchozích dvou zakázek, kde byla Škodovka jediným zájemcem, se teď do vícekolové soutěže hlásily na začátku čtyři firmy.

"Nakonec přišla jediná nabídka," uvedl mluvčí drah Petr Šťáhlavský. Mluvčí Škody Transportation Lubomíra Černá pak potvrdila, že jde o jejich nabídku. Škoda dosud získala většinu zakázek od drah v soutěžích, kde byla jediným uchazečem.

V předchozích dvou soutěžích, jejichž vítězem se staly soupravy RegioPanter, dokázala pouze Škodovka vyhovět předepsané šířce dveří, která činí 150 cm a je tak větší než třeba v pražském metru či u jiných vlaků Českých drah. Pro nový tendr už dráhy tak široké dveře nepožadovaly.

Nepřekonatelnou překážkou se však pro další uchazeče staly dodací termíny, které může splnit pouze firma, jež už má k dispozici odpovídající jednotku, která byla v Česku objednána už před rokem 2011. Tím pádem nemusí být schvalována podle platných předpisů. Takový vlak je v Česku prakticky jediný - RegioPanter od Škody Transportation. Plzeňská firma přitom s panterem vyhrála dřívější tendr ve chvíli, kdy byla připravovaná jednotka pouze na papíře.

Elektrickou jednotku si sice objednal ještě v roce 2010 Leo Express u Stadleru, jejich vlak je ovšem na jinou napájecí soustavu než požadovaný RegioPanter. Stadler ještě před uzávěrkou podání nabídek neúspěšně zkoušel u drah vyjednat posun termínu dodání, protože v Česku dosud nemá schválení pro vícesystémové napájení. Neúspěšně.

Škoda na termínech dodání nic špatného nevidí

"Za striktně požadovaných patnáct měsíců není prakticky možné uskutečnit dodávku vozidel včetně ukončení celého kompletního schvalovacího procesu podle v Česku platných předpisů," hodnotí zadávací podmínky obchodní ředitel Stadleru pro střední Evropu Rudolf Kvetan. Výrobce zatím nechce říct, zda kvůli tomu podá námitky u drah, nebo se obrátí na antimonopolní úřad. O tendr měl zájem ještě španělský výrobce CAF a polská Pesa, ta byla však vyloučena.

Škoda Transportation na termínech nic problematického nevidí. "Termíny dodávek, které jsou v tomto konkrétním tendru zadány, jsou dnes ve světě naprosto obvyklé," říká mluvčí Černá. Jako příklad dává tendr na tramvaje pro turecké město Konya, který počítá s dodávkou prvního vozu už po šesti měsících.

"Obecným trendem posledních let v Evropě je stanovovat velmi tvrdé obchodní podmínky a je velký tlak na co nejkratší dodací lhůty," dodala Černá.

Dráhy prý byly znevýhodněny

Podle nového zákona o veřejných zakázkách by měly České dráhy zrušit tendr, pokud se přihlásí pouze jediný zájemce.

Tak to dráhy už udělaly v případě soutěže na soupravy pro rychlíky mezi Ostravou a Olomoucí, kdy nabídku podala jen polská Pesa. Dráhy upozorňují, že tak byly znevýhodněny proti soukromým dopravcům ucházejícím se o tuto trať, na které se toto ustanovení zákona nevztahuje.

Soutěž na vlaky pro jižní Moravu ovšem dráhy vypsaly ještě podle starého zákona - několik dnů před skončením jeho platnosti - takže nic rušit nemusí. "O dalším postupu bude rozhodnuto v příštích dnech," dodal Šťáhlavský. První soupravy RegioPanter už na kolejích jezdí, dráhy je daly do provozu minulý měsíc. Pokud Škoda Transportation zakázku vyhraje, celkem už bude v Česku jezdit 26 jednotek RegioPanter.

Autor:

24. - 25. 5. proběhnou volby do Evropského parlamentu v České republice.
Celkem kandiduje 39 uskupení. S výběrem vám může pomoci volební kalkulačka.
Inventura hlasování zjistí, ke kterému současnému poslanci máte nejblíže.

Nejčtenější

Vláda schválila zvýšení rodičovského příspěvku na 300 tisíc korun

Premiér Andrej Babiš na tiskové konferenci s ministryní financí za ANO Alenou...

Zvýšení rodičovského příspěvku z 220 tisíc korun na 300 tisíc korun od roku 2020 schválila v pondělí vláda. „Dospěli...

V žebříčku aerolinek České aerolinie propadly

Letadlo ČSA Boeing 737 - 500 míří z Prahy do Ostravy, kde dostane nový lak.

Na žebříčku společnosti AirHelp se České aerolinie umístily na 59. místě ze 72 hodnocených aerolinek. Jako nejlepší se...

Boeingy nikdo nechce. Do firmy nepřišla objednávka ani na jeden typ letadla

Boeing 737 MAX 8

Špatné časy Boeingu pokračují. Poté co si v březnu nikdo neobjednal problémový letoun 737 Max, výrobce letecké techniky...

Z Prahy do Brna autem na baterky. Jedno nabití elektrickému golfu nestačilo

Volkswagen e-Golf

Budoucnost automobilismu? Zatím ne. MF DNES zkoušela, jak se žije s elektrickým golfem. Ve městě funguje obstojně, ale...

Vlak jako metro. Na pražské letiště se pojede o 10 minut rychleji

Vizualizace části úseku vlaku na ruzyňské letiště - Masarykovo nádraží v Praze.

Vlakem nebo metrem na pražské letiště? Zatímco Pražáci by raději pro chybějící spojení do centra města preferovali...

Další z rubriky

PŘEHLEDNĚ: Rodiče, počítejte, jak vyčerpat celých 80 tisíc korun

tatínek a syn

Vláda rozhodla o navýšení rodičovského příspěvku z 220 tisíc na 300 tisíc korun. Týkat se to bude všech, kteří budou...

Cena dat Čechy neodradila, loni jich spotřebovali dvojnásobek

Ilustrační snímek

Spotřeba dat v mobilních sítích loni v Česku vzrostla na dvojnásobek. Uživatelé přenesli v mobilních sítích 368...

Firma Rohlík.cz už nebude prodávat chléb od Penamu, vadí jí sporná dotace

V Rosicích otevřeli obří pekárnu Penamu, která je podle jeho vedení...

Internetový prodejce potravin Rohlík.cz už nebude nabízet toastový chléb od společnosti Penam z Agrofertu. Důvodem je...

Najdete na iDNES.cz