- Napište nám
- Kontakty
- Reklama
- VOP
- Osobní údaje
- Nastavení soukromí
- Cookies
- AV služby
- Kariéra
- Předplatné MF DNES
No jo .. narušit svah. Nezajistit ho proti pohybu a potom se divit = Eurovia .
A zvětší dálky už to taky asi nešlo natočit .
njn, lepší když se to sesunulo teď než pak za provozu dálnice
Je důležité, že se na to osobně jel podívat Nečas s Chalupou.
sesuv se poved, dokaď to ještě není dokončeno. Ale co bylo se stalo po dokončení - hromadná autohavárká. Buďme všichni rádi že se to stalo a nikdo nebyl zraněn.
Proc tam je ten tunel vlastne? To je snad nejmensi tunel sveta :D :D Nebylo jednodussi nevim tech 20 metru horniny, skaly nebo co tam bylo proste odrypat a ovezt pryc.... Je tu nejaky odbornik, ktery mi to muze vysvetlit? Zda se mi to jednodussi bez tunelu...
Nechci ze sebe dělat znalce, ale není ten tunel přechod pro zvěř? To se dělá normálně i na západní straně našich hranic.
Těch sesůvů byly po celé zemi stovky, tak je asi zbytečné řešit něčí chybu na této stavbě ? MOžná to nebylo zajištěné tolik, než by na tom vyrostla tráva, ale někdo to hold zacálovat musí, tak se hledá viník
Sesuv je kousek nad stavbou, na stavbu hlína dojela a tráva tam byla. Pravděpodobně by se to po podmáčení sesulo i bez stavby.
Snad se poučí a udělají protiopatření do budoucna ...
dost dobře si ta protiopatření nedokáži představit. K sesuvům půdy při takovém podmáčení dochází i jen tak v přírodě bez stavebních zásahů člověka. Vynakládat stamiliony na prevenci mi přijde jako zbytečné mrhání penězi. Odtěžit ten kopec nebo tu stráň zabetonovat asi taky nešlo (ochránci přírody) a souvislé zatravnění případně vzrostlé stromy tam taky přes noc jen tak nevyskytnou.
Prostě - stalo se, nešlo to ovlivnit.
Ach jo, ti chytrolíni v diskusích. Takže: Tato oblast je takzvaná sesuvná struktura, sesuvy se na jílovém obalu pánve proražené neovulkanity objevují od třetihor. To je zcela normální součást eroze. Sesuvy tam jsou (skryté smykové plochy v hloubce, které jsou dočasně uklidněné) a jsou v rovnovážném stavu, dokud ten stav něco nenaruší. Ono něco jsou obvykle extrémní srážky, anebo také lidský zásah. Lidským zásahem může být podříznutí svahu zářezem pro dálnici, nebo přitížení odlučné oblast silničním násypem, nebo odstranění drnu pro výstavbu a tím zvýšený průsak dešťové vody do podloží. Tady se zřejmě jedná o kombinaci obojího. Jestli by to spadlo jenom na základě dešťů i kdyby tam stavba nebyla, to nikdo neví. Ano, existují stabilitní výpočty a složité softwary, ale ty mají tak nejisté geologické vstupy, že statik vám spočítá přesně to, co chcete. Prostě toto území bylo známo jako kritické pro sesuvy už od samého počátku a věnovali se tomu geologové už asi 20 let. A to včetně dnes asi největšího guru profesora Paška.
Teď jde o to, co s tím. Toto je skutečně blbá sesuvná struktura, která se obtížně stabilizuje (například na rozdíl od sesuvů ve flyši na Vsetínsku po povodní 1997, které se daly snadno zastavit odvodněním, tyto jíly jsou hodně nepropustné). Teď se bude muset udělat průzkum - hlavně mapování, kde jsou tahové a odlučné trhliny, geofzika a podobně. Potom v návaznosti na geologii monitorovací systém a nakonec (když už se bude vědět, kde jsou kluzné plochy) sanační opatření. Legrace tak na půl roku minimálně, spíše na rok a taky tak odhaduji minimální náklady na 50 mil. Kč. Pokud se to nepojme jako zdroj více nákladů, pak to může být hodně set milionů. Pilotová nebo podzemní stěna se dá snadno nadimenzovat (a obhájit) i v ceně miliardy.
Jinak žádná zvláštní katastrofa, takové věci se prostě stávají a zrovna tady se s tím muselo počítat. Ta povodeň spíše pomohla, teď se to může (dokonce i částečně objektivně) svést na zásah z moci vyšší.
firma měla jistě stavbu v takové rizikové oblasti finančně ošetřenou ve smlouvě
Lepší, když se to sesulo teď, než kdyby se to sesunulo za provozu a zavalili to nějaké nevinné děti.
To by mě zajímalo, který chytrák mi dává ty plusy