Spor irské klientky Denise McDonaghové ještě není definitivně u konce, velmi pravděpodobně ale aerolinky prohrají. Evropský soudní dvůr dává rozhodnutí generálního advokáta za pravdu v 80 procentech případů. O případu informoval list The Guardian.
McDonaghová se nemohla mezi 15. a 23. dubnem roku 2010 vrátit do Irska z portugalského města Faro, protože v té době byla většina nebe nad Evropou kvůli popelu z vybuchlé sopky na Islandu uzavřena. Žena Ryanair po svém návratu žalovala o škodu 1 130 eur (nyní téměř 28 tisíc Kč) vzniklou tím, že si sama musela několik dní v cizině platit stravu, ubytování a dopravu.
Rozhodnutí Evropského soudního dvora proti Ryanairu bude zřejmě dalším potvrzením toho, že aerolinky a cestovky mají v případě mimořádných událostí povinnost kompenzovat svým klientům mimořádné výdaje a že výbuch vulkánu není výjimkou.
"Dle očekávání generální advokát zaujal stanovisko, že erupce vulkánu spadá do rámce 'mimořádných okolností' a nejde až za něj," uvedl právník Evropského spotřebitelského centra Jan Pithart.
Spor se naopak nevedl o kompenzaci za zrušený let. Na tu klienti v případech, že za zrušení dovolené nebo letu nemůže poskytovatel, nárok nemají. Nicméně mohou si let bezplatně přebukovat na jiný termín.
Stejný názor jako Evropský soudní dvůr už dříve vyjádřila i Evropská komise. Řada cestovních kanceláří a aerolinek v době, kdy nebylo jasné, kdo má pravdu, raději klientům náhradní servis zajistila. Někteří však sázeli na to, že se jich povinnost netýká.