- Napište nám
- Kontakty
- Reklama
- VOP
- Osobní údaje
- Nastavení soukromí
- Cookies
- AV služby
- Kariéra
- Předplatné MF DNES
Kolikrát se s tímhle dá zahlásit do rádia "Go around"?
Kolikrát chcete. Na zemi je času dost.
Ale jo, elektroeroplán, co strhne rekord během 15 minut letu. To lze. Ale tím to končí. Éro je příliš těžké na to, aby uvezlo nějaké užitečné (platící) zatížení. Jestli dojezd e-aut se počítá na nízké stovky km, tak dolet tohoto stroje bude nízké desítky km. A takovou štreku bych snad šel ekologičtěji pěšky.
Tak takové projekty jsou v segmentu UL i u nás. Tady je to jen větší, těžší - tím tam hezky pasuje ta vysoká rychlost - mě by spíše zajímala praktičnost takového stroje a jeho charakteristiky při vzletu a přistání. Samotný pohon není nic světoborného a to letadlo je taky klasické "sportovné éro". Ono to i něco uletí, ale jak říkávám - s plnou nádrží na 10 hodin letu se líp bloudí. O praktičnosti nemluvě, už jenom výcvik stylem hodinu létám a hodinu nabíjím by většinu leteckých škol nebo obecně jakéhokoliv komerčního provozovatele přivedlo k bankrotu. O dalších nákladech nemluvě.
Asi tam mělo být kapacita baterie 400kWh, ne výkon 400kW.
Takova baterka by zas byla extremne tezka ne? Ale jo, ty informace v clanku jsou misty divne....
A regály mají prázdné. Ale s parodií na letadlo se můžou vyfotit.
Elektřina je skvělá do modelů, když chcete polétat pár minut, tam vychází zdroj i relativně lehký. I tak je ta baterie v letových vlastnostech znát a oproti modelům se spalovákem je let bližší letu bombardéru.
jak se dobíjí ve vzduchu? vytáhne se vrtulník?
Co v článku nezaznělo: Rolls-Royce je firma, která také vyrábí jaderné reaktory, včetně "kontejnerových", velmi malých. Třeba pro jaderné ponorky. Budou jimi vybaveny například ty nové ponorky pro Austrálii.
Je možné, že součástí jejich vzdálenějších plánů jsou experimenty s jaderným letadlem? Svoje výhody by mělo, žádné doplňování paliva a vysoký dostup, možnost stavby opravdu velkých strojů, rozhodně větších než A380.
Nevýhoda by byla hlavně v tom, že v současné EU je tolik hysterických protijaderných aktivistů, že by takové letadlo asi nemohlo létat přes její území.
Budoucnost jádra v letectví bych viděl spíš ve výrobě paliva z CO2 a vody.
Už se připravuje i první čistě elektrický Airbus A380. První lety dopadly úspěšně, akorát kvůli kapacitě baterií je zatím délka letu omezená na 10 minut a kvůli váze baterií je počet pasažérů omezen na 5.
Deset minut letu? No nevím, to mi přijde dost optimistické. Obávám se, že by ty baterky stačily tak k pojezd na dráhu.
Možná by stálo za to využít ke vzletu a nabrání výšky naviják.
Do pár set metrů by to letadlo dostalo a šetřilo by se spousty energie v bateriích potřebné pro let a nabrání výšky a rychlosti.
Já bych použil prodlužovačku z Baumaxu ;-) Během vzletu by se mohlo i dobíjet ;-) Po vzletu by se pak už muselo šetřit - cestující by museli sedět v zimě a po tmě a ti zdatnější by vzadu musely šlapat do pedálů a pohánět dynamo ;-)