Demolice mostu přes dálnici D1 u Velké Bíteše.

Demolice mostu přes dálnici D1 u Velké Bíteše. | foto: Tomáš HájekiDNES.cz

Moc betonu, kanály pod dálnicí. Opravu D1 komplikují nečekaná překvapení

  • 116
Na čtyřech opravovaných úsecích dálnice D1 se letos stihlo zdemolovat devět mostů, upravit střed dálnice a rozšířit odstavný pruh ve směru na Prahu. Na samotnou opravu vozovky však zatím nedošlo. V plánech se totiž počítalo s ideálními technickými podmínkami, které nevyšly.

Samotný povrch dálnice ve směru na Brno se začne opravovat až v dubnu 2014, na jednom ze čtyř rekonstruovaných úseků dokonce ještě později. Původně se přitom počítalo s provedením hlavních oprav už v letošním roce.

Ředitelství silnic a dálnic připouští, že počítalo s ideálními podmínkami, které nenastaly. "Ty jsou však jen na málo stavbách, a proto dochází v realitě oproti plánu k různým prodlevám," uvedlo ŘSD. Problémy se vyskytly například ve středním dělícím pásmu hlavně na úseku u Větrného Jeníkova, kde dělníci narazili na silně obetonovanou kanalizaci. Na jiném úseku zase byla kanalizace pod vozovkou. "Tyto případy byly předem diagnostikou nezjistitelné," zdůvodnilo průtahy ŘSD.

Letošní opravy

  • Šternov – Psáře
  • Loket – Hořice
  • Větrný Jeníkov – Jihlava
  • Lhotka – Velká Bíteš

Další prodlevy nastaly kvůli překladu telefonních kabelů. "Přepojování telekomunikačního provozu probíhalo i čtyři dny, aby nedošlo k výpadkům spojení. Ostatní práce musely být pozastaveny," vysvětluje správa silnic.

Stihly se téměř všechny přípravné práce

Letos začaly rekonstrukce na čtyřech úsecích (viz tabulka). Až na výjimky jsou přípravy na samotnou opravu vozovky hotové. Ve středu dálnice se zhotovily provizorní přejezdy, střed se vyčistil od zeleně, svodidel i půdy, zdemolovalo se devět mostů a provizorní jízdní část dálnice (ve směru na Prahu) se rozšířila o 0,75 metrů, aby byl možný obousměrný provoz v systému 2+2 pruhy. V tomto režimu začnou řidiči jezdit od dubna, kdy začnou opravy dálnice ve směru na Brno.

V úseku u Velké Bíteše začnou opravy později. Kvůli dlouhým jednáním mezi ŘSD a stavaři se totiž nestihly práce ve středu dálnice, kde je třeba například vyměnit kanalizaci.

Nejnáročnější bylo letos odstranění devíti nadjezdů, přes které vedou polní nebo lesní cesty. Z padlých mostů jen jeden převáděl silnici III. třídy. Tento most na úseku Loket - Hořice, nebo přesněji most nový, by se měl otevřít na jaře, zatím jsou na místě vidět jen usazené nosníky. S rekonstrukcí samotných dálničních mostů se počítá až příští rok. Práce začaly jen na mostě přes řeku Blatnici.

Práce na D1 budou nyní stát až do konce února 2014, přesto řidiči na některých místech musejí počítat s omezením maximální rychlosti na 110 km/h. Značky omezující rychlost se objeví mezi 107 a 109 kilometrem a na různých částech mezi 70 a 76 kilometrem.

V zimě se bude připravovat hlavně dokumentace pro opravy v příštím roce. Práce by na všech úsecích měly začít v průběhu března, záleží však na počasí. Masivní zahájení prací se čeká až v dubnu. U Velké Bíteše se musí před samotnou opravou vozovky dohnat práce ve středním pruhu, na dalších třech úsecích začne konečně modernizace pravého pásu dálnice a provoz se svede do levé části dálnice (při pohledu od Prahy), kde bude platit režim 2+2.

Příští rok se čeká až devět uzavírek

V roce 2014 se navíc zřejmě začne rekonstruovat několik dalších úseků dálnice. Patří sem její nejzatíženější část mezi Prahou a Průhonicemi, dále pak mezi Hvězdonicemi a Ostředkem, Měřínem a Velkým Meziříčím, Ostrovačicemi a Kývalkou a brněnská D1 (více o uzavírkách v příštím roce čtěte zde).

Součástí letošních oprav dálnice D1 bylo i bourání mostů. Takhle jeden padl k zemi v srpnu:

17. srpna 2013