Sváteční traktory i bagry. Povinné ručení budou muset mít všichni

  17:13aktualizováno  17:13
Poněkud banální příběh slovinského farmáře zraněného traktorem pocítí některé firmy v EU včetně Česka zpřísněním pravidel povinného ručení. Pojištěna zřejmě budou muset být i vozidla, která nevyjedou na silnici - třeba některé stavební stroje.

Ilustrační snímek. | foto: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz

Na počátku snahy měnit pravidla povinného ručení v celé EU stojí pře ve Slovinsku. Příběh se odehrál na farmě, kde traktorista při couvání naboural do žebříku. Muž, který na něm stál, se při pádu zranil. Třebaže traktor byl pojištěný, pojišťovna Triglav odmítla zraněnému muži hradit požadovanou škodu 15 944 eur (přes 430 tisíc Kč) s odůvodněním, že se pojištění nevztahuje na použití traktoru mimo silniční provoz. Případ se dostal až k soudnímu dvoru EU. Ten rozhodl ve smyslu, že musí být zachována vyšší ochrana poškozených i mimo veřejné pozemní komunikace.

V Česku musí být pojištěna všechna vozidla, která se pohybují po veřejné pozemní komunikaci. Jsou případy, kdy dopravní prostředky na silnice sice za své podstaty mohou, ale majitelé s nimi na vozovku nevyjíždějí. Ušetřit tím někdy mohou na povinném ručení třeba u rypadel, bagrů nebo traktorů. S tím však bude konec. Pojištění budou muset hradit i oni, pokud projde novela zákona o povinném ručení, která je nyní v meziresortním připomínkovém řízení.

Podle novely by si vlastníci vozidel, která dosud nejezdila na veřejných pozemních komunikacích, měli nejpozději do 31. května 2016 sjednat pojištění odpovědnosti z provozu těchto vozidel.

„Půjde především o vozidla nepodléhající povinnosti registrace v registru silničních vozidel, například o pracovní stroje, které jsou v souladu s jejich obvyklou funkcí určeny k pohybu po pozemních komunikacích,“ stojí v předkládací zprávě zákona, který implementuje do českého právního prostředí nová evropská pravidla.

Ve stavebnictví jsou to třeba kolové bagry a rypadla, říká Václav Matyáš ze Svazu podnikatelů ve stavebnictví. „Dramatické dopady z pohledu nákladovosti firem nehrozí, ale je to další položka, která vlastní náklady stavebních dodavatelů zvedá,“ uvedl. Podle něj však stavaři u většiny vozů pojištění mají.

Podle mluvčí České podnikatelské pojišťovny Renaty Čapkové nicméně může být nepojištěných strojů hodně. „Můžeme se pouze domnívat, že půjde o počty v řádech nejméně desetitisíců kusů,“ říká. Cena pojištění stavebního stroje se u této pojišťovny pohybuje v rozmezí od 800 Kč po 4 500 Kč za vozidlo.

Kritici: zákon je vágní

Přesto není zcela jasné, jakých vozidel se bude nová povinnost týkat. Zákon totiž zároveň hovoří o tom, že členské země si mohou určité typy vozidel z této povinnosti vyjmout, například ta, která mají zvláštní poznávací značku. „Sami nevíme, na jaká vozidla se to bude vztahovat,“ říká mluvčí České kanceláře pojistitelů Aleš Povr.

„Stavební i zemědělské stroje byly ve většině případů pojištěny i v minulosti. Může se to týkat třeba tatrovek, které se pohybují v lomu,“ dodal. Zákon je nejasný i podle Matyáše: „Vágnost je děsivá, ale nevybočuje to z toho, na co jsme zvyklí.“

Zatímco Německo a Irsko se drželo názoru, že by se mělo povinné ručení vztahovat pouze na silniční provoz, Evropská komise trvá na jakýchkoliv prostředcích nebo strojích, v jakémkoliv prostoru, kde může dojít k újmě jejich používáním a to bez ohledu na to, zda se pohybují nebo stojí. Soudní dvůr EU v rozsudku k případu úrazu na slovinské farmě rozhodl, že směrodatné bude jakékoliv použití vozidla, které odpovídá jeho obvyklé funkci.

Návrh zákona v ČR vznikal ve spolupráci ministerstva financí, ministerstva dopravy a v diskusi s pojišťovnami. Autoři návrhu připouštějí, že změny povedou ke zvýšení nákladů vlastníků dotčených vozidel, ale jejich množství ani dopad vyčíslit nedokážou. Úprava však podle důvodové zprávy zároveň poveden na straně vlastníků těchto vozidel užívaných k podnikání ke snížení základu daně z příjmů v ČR. „Bude to mít dopad na daňový odvod, tedy na státní rozpočet.“

Autor:
  • Nejčtenější

Multimilionářem přes noc. Šťastlivec vyhrál ve sportce čtvrt miliardy korun

Ve Sportce ve středečním losování padla druhá nejvyšší výhra v historii této hry. Sázející ze Středočeského kraje...

Kanál smrti jako brána k prosperitě. Z Rumunska je opět obilná velmoc

Tisíce politických vězňů zahynuly v 50. letech na stavbě kanálu Dunaj–Černé moře. Monumentální projekt dokončený jen...

Granko slaví 40 let. Jak dnes vypadá holčička z obalu?

Před čtyřiceti lety přivedla maminka Veroniku Fojtů do ateliéru, kde vznikla fotka na obal krabice kakaa. Tehdy...

V mýtu je zapsána ani ne polovina aut, kolony na hranicích mohou mít až 40 km

Až čtyřicet kilometrů dlouhé kolony a desítky hodin čekání zřejmě potkají šoféry přijíždějící začátkem prosince ze...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Premium

Hra o 80 tisíc: kolik peněz navíc mohou rodiče získat a jak to udělat

Rodičovský příspěvek se od ledna zvýší ze současných 220 tisíc korun až na celkových 300 tisíc. MF DNES přináší návod –...

Premium

Nikdo dodnes neví, kolik těch holek zůstalo zakopaných. Starosta Dubí vzpomíná

„Devadesátky“ a přelom tisíciletí byly v Dubí na Teplicku divoká léta. Řádili tu pasáci prostitutek a mafiáni. Město se...

Premium

Kořeněná jídla ani káva neškodí, vyvrací profesor Tesař letité mýty

Kola je pro ledviny hrob. Nejlepší je nesolit a nejíst ostrá exotická jídla. Alkohol dokáže „propít“ ledviny, které je...

Premium

Špičkový výrobek i po letech funguje. Kvůli hloupé chybě je však k ničemu

Snoubení spotřební elektroniky a počítačů provázely porodní bolesti, které jsou z dnešního pohledu absurdní a...

  • Další z rubriky

Maročan vytvořil databázi přímých letů, cílí hlavně na digitální nomády

Maročan, cesta z Bali kvůli vízu a česká dopravní data. Tato překvapivá kombinace dala vzniknout vyhledávači Direct...

Konec stratéga dopravní výstavby? Ministr prověřuje jeho efektivitu

Vedení dálnic, rozhodnutí o přesunu brněnského hlavního nádraží nebo vyhodnocení ekonomického smyslu stavby vodního...

Personál Lufthansy stávkuje, firma zrušila i čtrnáct spojů s Prahou

Palubní personál německých aerolinek Lufthansa ve čtvrtek vstoupil do dvoudenní stávky, kvůli které firma zrušila 1 300...

Ministr Kremlík se zbavuje odpovědnosti za mýto. Práce převedl na silničáře

Ministr dopravy Vladimír Kremlík se snaží zbavit zodpovědnosti za další kroky v problematické kauze českého mýta....

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz