Na elektrifikovaných tratích jezdí stále motorové lokomotivy. Firmám se ty elektrické nevyplatí (ilustrační foto)

Na elektrifikovaných tratích jezdí stále motorové lokomotivy. Firmám se ty elektrické nevyplatí (ilustrační foto) | foto: Martin Veselý, MAFRA

Česko dalo miliardy na elektrifikaci tratí. Jezdí po nich motoráky

  • 237
Stát v minulosti i kvůli zlepšení životního prostředí investoval miliardy korun do elektrifikace tuzemských tratí, čím dál častěji však na ně vyrážejí vlaky poháněné naftou. Elektrické lokomotivy se totiž hodí na dlouhé tratě a některým firmám se nevyplatí.

Od nového jízdního řádu elektrifikovaných tras, kde přesto jezdí vlaky na naftu, přibude. Například České dráhy posílí počet dieselových vlaků na elektrifikované trati z Mariánských Lázní do Karlových Varů a Chomutova, Arriva plánuje vyrazit "pod dráty" na trať z Benešova do Kralup přes Prahu.

Důvod je jednoduchý: peníze a fakt, že v Česku nejsou elektrifikované všechny tratě. Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) sice požaduje za jízdu s dieselem pod trolejemi příplatek, od července ho však sníží. Dopravcům se tak na některé tratě ještě více vyplatí nasazovat motorové vozy.

Až donedávna jezdily dieselové vlaky pod dráty u rychlíků, které větší část cesty jely po trati bez trolejí. To je případ například spojení Liberec - Ústí nad Labem, kde je pod napětím jen část z Ústí do Děčína. Už letos však například nasadily České dráhy motorové vozy na kompletně elektrifikovanou trať z Havlíčkova Brodu přes Jihlavu do Horní Cerekve, nově se naftové motory objevují i u vlaků na takzvané podkrušnohorské magistrále.

Poplatky za použití motorových lokomotiv klesnou

Za jízdu po elektrifikované trati si musí dopravci připlatit s dieselovým vlakem dosud 25 procent oproti jízdě na elektřinu. Od poloviny příštího roku po kritice dopravců klesne přirážka na 7,5 procenta. Pro SŽDC je příplatek víceméně marginální položkou v mnohamiliardovém rozpočtu, letošní výběr nepřesáhne ani miliardu korun. Předchozí zdražení kritizovali hlavně soukromí nákladní dopravci.

Důvodů pro použití dieselových vlaků je více. Motorové jednotky jsou obvykle výrazně levnější než elektrické. "Také pořizovací náklady na motorové vlaky jsou podstatně nižší v řádech desítek procent oproti elektrickým vozidlům," řekl mluvčí drah Petr Štáhlavský.

Navíc bývají i lehčí. Například v západních Čechách nahradí dieselový RegioShark o hmotnosti cca 84 tun stávající soupravy s lokomotivou a jednotlivými vozy o hmotnosti zhruba 198 tun. Na podkrušnohorské tratě nakupují dráhy vlaky s evropskou dotací, a kdyby se rozhodly pro elektrické, nemohly by si jich pořídit tolik. Navíc náklady na elektřinu rostou rychleji než na naftu.

Ne vždy se elektrifikovaly tratě, kde to bylo skutečně potřeba

Dopravci se shodují, že elektrické vlaky jsou výhodnější hlavně pro delší trasy nebo pro dlouhé nákladní vlaky. I na koridorech lze však běžně spatřit dlouhý vlak tažený dvěma motorovými lokomotivami.

"Pokud doprava začíná nebo i končí na vlečkách nebo drahách bez trakčního vedení, musely by se používat až tři lokomotivy - dieselová na začátek, elektrická na úsek s trakčním vedením a další dieselová na závěrečný úsek. To by bylo velmi neekonomické," vysvětlil Petr Jonák z logistické firmy AWT. Firma si pořídila na dlouhé trasy nové elektrické lokomotivy, protože tam se jí vyplatí.

SŽDC chystá podle mluvčího Pavla Tesaře další úseky, které chce elektrifikovat. V investičním plánu se počítá například s elektrizací úseku Brno - Zastávka u Brna, z Kadaně-Prunéřova do Kadaně předměstí nebo z Louky u Litvínova do Litvínova, v plánu je začít příští rok i se stožáry z Otrokovic do Zlína. "Elektrizace bude též součástí modernizace trati Praha - letiště a do Kladna," dodal Tesař.

Podle Petra Kadeřávka ze železničního magazínu je efektivnost elektrifikací na některých tratích velmi sporná. "Mnohé elektrifikační projekty se neuskutečnily na základě reálných potřeb," říká Kadeřávek. Jako příklad uvádí spojení České Budějovice - České Velenice nebo z Plzně do Klatov.