V březnu letošního roku klesly počty letenek ve dvou nejdražších třídách o 3,9 procenta. To je největší pád od roku 2003.

V březnu letošního roku klesly počty letenek ve dvou nejdražších třídách o 3,9 procenta. To je největší pád od roku 2003. | foto: Reuters

Nový problém aerolinek: ubývají bohatí cestující

  • 22
Aerolinky po celém světě čelí po drahé ropě novému problému. Čím dál méně lidí létá v jejich nejluxusnějších a také nejdražších sedačkách první a obchodní třídy. Pro aerolinky jsou tito cestující přitom klíčoví: vydělávají na nich podstatně více než na pasažérech v nejlevnější ekonomické třídě.

Podle posledních výsledků Mezinárodní asociace leteckých dopravců IATA klesly v březnu letošního roku počty letenek ve dvou nejdražších třídách o 3,9 procenta. To je největší pokles od roku 2003. Nejvýraznější propad hlásí především evropské aerolinky.

"Firemní zákazníci poslední dobou častěji upravují svoji cestovní politiku směrem k ekonomické třídě. Na dvouhodinovém letu už se dnes nevystavují letenky v business class ani generálním ředitelům a vysokému managementu," říká Pavel Němec ze společnost HRG Czech Republic, která se na firemní klientelu zaměřuje.

Na dálkových letech tolik využití dražších sedaček neklesá, především díky většímu pohodlí, které manažeři při letech nad pět hodin nechtějí na rozdíl od kratších cest oželet.

Podle Radima Jančury ze Student Agency, kterému patří i společnost Orbix zaměřená na korporátní klienty, může pokles v březnu souviset i s velikonočními svátky.

Jen pro srovnání: nejlevnější tarif ČSA do Londýna v ekonomické třídě stojí necelé tři tisíce korun, byznys letenka přijde na šestnáct tisíc korun.

ČSA tvrdí, že pokles nezaznamenaly. "Prodeje nejdražších letenek nám meziročně stouply o čtyři procenta," říká Petr Pištělák z ČSA.

Ani s rozšiřující se nabídkou levných letenek "byznysové" sedačky z letadel nezmizí. "Pro spoustu lidí je to otázka prestiže, navíc hodně velkou výhodou je možnost použití salonku," říká Anna Ingham-Grantová z British Airways.

Na evropských linkách firma zaznamenala růst využití obchodní třídy celkově o 14 procent, prodeje byznys letenek z Česka rostly o 5 procent.