Ministr dopravy Vladimír Kremlík | foto: Michal Růžička, MAFRA

Ministr Kremlík se zbavuje odpovědnosti za mýto. Práce převedl na silničáře

  • 32
Ministr dopravy Vladimír Kremlík se snaží zbavit zodpovědnosti za další kroky v problematické kauze českého mýta. Dalšími pracemi v dva roky trvající soutěži, které hrozí, že se vrátí opět na začátek, totiž pověřil své podřízené z Ředitelství silnic a dálnic.

„ŘSD zabezpečuje provozování systému výkonového zpoplatnění, případnou soutěž na provozovatele tohoto systému bude také zabezpečovat ŘSD,“ uvedl pro MF DNES mluvčí ministerstva František Jemelka. Ministr se tím sice nezbavil povinnosti prezentovat kabinetu Andreje Babiše postup v zamotané kauze, kvůli níž Česku hrozí placení miliardových odškodnění, ale jednu výhodu toto řešení přece jen přináší. Na smlouvách a dalších dokumentech nebude figurovat jeho jméno. Podepsán pod nimi bude nově jmenovaný šéf státních silničářů Radek Mátl.

Podobné dohadování, čí jméno se objeví na problematickém prodloužení správy mýtného systému se společností Kapsch, se už odehrálo před třemi roky. Tehdy ministerstvo dopravy dohánělo skluz v přípravě soutěže a zároveň potřebovalo od Kapsche dostat souhlas s tím, že od něj získá detailní informace o fungování systému. Ty totiž resort nutně potřeboval, aby vůbec mohl regulérní soutěž na další správu dálničního poplatku vyhlásit. 

Úřad správně tušil, že dodatek ke smlouvě, na jehož základě si Kapsch přišel na dalších pět miliard korun z veřejných rozpočtů bez regulérního výběrového řízení, nezůstane bez trestu. Postup ministerstva tehdy jako protiprávní označil Úřad pro ochranu hospodářské soutěže a za porušení českého soutěžního zákona resortu vyměřil milionovou pokutu.

Kromě antimonopolního úřadu se však miliardovým dodatkem zabývala i Evropská komise. Ta do letošního ledna zkoumala, zda kromě českého práva neporušil resort rovněž právo EU. Na zastavení šetření přitom měla vliv skutečnost, že české ministerstvo svoji chybu napravilo a provozovatele pro další desetileté období vybíralo v transparentní veřejné soutěži. 

Po necelém roce je ale situace úplně jiná a ministerstvo vážně hovoří o potřebě dalšího nestandardního rozdělování miliard bez soutěže. Šance, že by se takový postup vešel do zákonných regulí, je ještě nižší než v předchozím případě. Výsledek tendru, na jehož základě začne za necelý měsíc vybírat poplatky od kamionů a autobusů společnost SkyToll, je totiž podle zatím nepravomocného rozhodnutí antimonopolního úřadu neplatný.

Pokud rozhodnutí potvrdí i předseda úřadu, musí ministerstvo během dvanácti měsíců vyhlásit nové řízení a najít v něm nového mýtného správce. A to se podle ministra Kremlíka nedá stihnout.

Tři cesty a řada problémů

Kromě teoretické šance na přípravu a vyhodnocení soutěže během zhruba roční doby se Ředitelství silnic a dálnic z pověření ministra zabývá dvěma dalšími cestami. První z nich je výše uvedené vyjednávání o správě satelitního mýta s vybraným okruhem uchazečů, druhou variantou je pak možnost, že stát systém vytvořený SkyTollem převezme a bude spravovat sám.

I takové řešení je však spíše teoretické. Jednak na přípravu státních úředníků na novou roli není dost času a jednak tuto variantu neumožňuje smlouva s CzechTollem.

Pokud tedy soudy a antimonopolní úřad loni uzavřenou soutěž na správu mýta zruší, ministerstvo bude muset na nezbytně dlouhou dobu najít nového správce bez soutěže. Může sice oslovit více dodavatelů, ale pokud bude vybírat správce již fungující satelitní technologie, bude mít jeho tvůrce, konsorcium CzechToll a SkyToll, před ostatními obří výhodu, a tedy největší šanci zakázku získat.

Tradiční argument pro vynechání otevřené soutěže v podobě nedostatku času přitom nejspíš nelze použít. Časovou tísní totiž lze argumentovat pouze v případě, že si ji úřad nezpůsobil sám, což ministerstvo stěží obhájí.

21. října 2019