Mikulovská dálnice R52 jde na dlouhá léta k ledu. Přednost získá D3

  • 92
Ministerstvo dopravy přislíbilo dát peníze na studie na jednotlivé úseky dálnice z Pohořelic do Mikulova a na státní hranici, která je známá jako projekt R52. Víc ministerstvo nyní udělat nemůže vzhledem k tomu, že krajský soud loni zrušil zásady územního rozvoje Jihomoravského kraje.

Nelze tedy žádat o žádná stavební povolení a územní rozhodnutí, řekl na páteční tiskové konferenci v Mikulově ministr dopravy Zbyněk Stanjura (ODS).

Stát nemůže zasáhnout ani přesto, že R52 je pro něj jedním z prioritních mezinárodních spojení. "Už také padlo rozhodnutí, že R52 povede přes Mikulov, a nikoliv přes Břeclav, a nechci iniciovat další debatu o vhodnosti tohoto řešení. Z pohledu ministerstva chceme stavět na jižní Moravě důležité tepny, ale nemůžeme. Pro investice do těchto silnic je to fatálně špatná zpráva," řekl Stanjura.

Podle jeho odhadů by stavba mohla začít tři roky po schválení zásad územního rozvoje, které by mohly být schváleny také zhruba za tři roky.

Rakouská strana by měla podle aktuálních předpokladů dovést dálnici k hranici v roce 2018 (více čtěte zde). "Nechci se pouštět do prognóz, jestli můžeme dálnici otevírat současně," dodal Stanjura. Ministerstvo proto dává přednost spojení s Rakouskem přes jižní Čechy, tedy dálnici D3.

R52 je na tom nyní úplně stejně jako R43, tedy léta diskutovaná dálnice od Svitav, která by se připojila na dálnici D1 a obcházela by Brno ze západu.

Trasování silnic je řadu let předmětem sporů s občanskými sdruženími a ekology. U R52 se léta táhl spor kvůli tomu, že dálnice by měla procházet přes hladinu vodního díla Nové Mlýny, které je chráněným hnízdištěm ptactva, a přes CHKO Pálava.

Největší obcí na plánované trase je Mikulov, jenž se bude stále více potýkat s houstnoucí tranzitní dopravou. "Dělat s tím ovšem nemůžeme momentálně také nic, odpovědnost náleží kraji," řekl starosta Rostislav Koštial (ODS).

,