Lidé čekají na tramvajové zastávce u Masarykova nádraží v Praze. (3. září 2012)

Lidé čekají na tramvajové zastávce u Masarykova nádraží v Praze. (3. září 2012) | foto: Jiří Benák, iDNES.cz

Efekt drahého benzinu končí. Vlakům i autobusům ubývají cestující

  • 284
Několik měsíců to vypadalo, že drahý benzin po letech poklesu vrátí lidi do veřejné hromadné dopravy. Statistiky za první čtvrtletí však ukazují, že veřejná doprava je po mírném nárůstu v minulém roce pro lidi méně atraktivnější než loni.

Počty přepravených lidí ve vlacích, autobusech i městské hromadné dopravě za první čtvrtletí klesly. V autobusech i MHD o více než tři procenta, nejmenší pád zaznamenaly naopak vlaky s úbytkem 1,7 procenta.

Mluvčí Českých drah Petr Štáhlavský vysvětluje čísla za první čtvrtletí menším počtem dnů. "Loňský rok byl přestupný, byly i jinak rozložené svátky. Například velikonoční neděle připadla na první čtvrtletí, jedná se přitom o jeden z přepravně nejslabších dní uprostřed prodlouženého víkendu. Za prvních pět měsíců České dráhy vykázaly růst počtu pasažérů o 0,2 procenta.

Údaje o železnici však přesto vykazují jeden příznivý trend:  roste počet osobokilometrů, tedy součin ujetých kilometrů a počtu přepravených cestujících. "To ukazuje, že lidé cestují vlakem častěji na větší vzdálenosti. Růstu v dálkové dopravě pomáhá především konkurence na trase Praha - Ostrava, která zvyšuje kvalitu nabízených služeb a snižuje ceny jízdného," říká Miroslav Vyka, prezident Svazu cestujících ve veřejné dopravě. 

Jak lidé cestovali*
Dopravní prostředekPočet pasažérů (tis. osob)Meziroční změna (v %)
vlak42 173-1,7
autobus 89 612-3,23
městská hromadná doprava540 643-3,19
Zdroj ministerstvo dopravy. * Údaje za 1. čtvrtletí 2013

Podle něj ale na jiných trasách počty klesají nebo v lepším případě stagnují. "Největším problémem je neustálé osekávání jízdního řádu, které trvá již téměř dva roky. Rušením prvních ranních a posledních večerních spojů byl narušen systém komplexní dopravní obslužnosti, který byl v Česku za desetileté období před zahájením škrtů vytvořen," dodal Vyka.

Vlaky přitom čekají úbytky cestujících i dále: od prvního července ministerstvo dopravy ruší část rychlíků, na které ale navazovaly i některé regionální vlaky. (více zde) "Další pokles cestujících lze čekat v příštím roce v regionech, které plánují od prosince masivní škrtání vlaků v regionální dopravě," dodal Vyka.

I u autobusů ubyli cestující, ale stoupl přepravní výkon: nejde ale o nějaký odliv do dálkových autobusů, ale jen nárůst u nepravidelné dopravy, například u zájezdů.

Pád postihl i městskou hromadnou dopravu, například cestujících v metru ubylo pět procent, v autobusech více než čtyři procenta. "Pokles cestujících jasným důkazem špatné dopravní politiky ve městech od Karlových Varů až po Ostravu. Za poslední rok byla ve většině měst provedena takzvaná optimalizace městské dopravy, která prakticky všude zhoršila dostupnost veřejné dopravy. Došlo k redukci spojů, prodlužování intervalů, některé linky změnily svou trasu, některé byly zkráceny, jiné zcela zrušeny," dodal Vyka.