Letiště Václava Havla

Letiště Václava Havla | foto: Profimedia.cz

Covid způsobil pražskému letišti téměř sedmisetmilionovou ztrátu

  • 6
Provozovatel pražského ruzyňského letiště se vloni kvůli epidemii covidu a s tím související karanténou propadl do provozní ztráty (EBITDA) 687 milionů korun. Před krizí v roce 2019 přitom skupina, kam kromě Letiště patří i další státem vlastněné firmy, skončila před odečtením daní, úroků a odpisů se ziskem bezmála 4,7 miliardy korun.

Počet cestujících, kteří prošli branami tuzemského největšího letiště, se vloni smrskl z necelých 18 milionů korun v roce 2019 na necelých 3,7 milionu lidí. Rušení letů se pak pochopitelně projevilo na příjmech letiště z letištních služeb i dalších poplatků plynoucích například od provozovatelů bezcelních obchodů a dalších letištních služeb. 

Na provozním výsledku skupiny, kam kromě letiště patří například letištní technici z Czech Airlines Technics nebo pracovníci odbavení cestujících z Czech Airlines Handling, se nejvíce podepsaly výsledky samotného letiště. To skončilo v provozní ztrátě 459 milionů korun.

Zhruba stomilionovou provozní ztrátu pak k výsledku skupiny připojili technici a dalších 126 milionů korun i zaměstnanci handlingu. 

I přes více než pětimiliardový propad považuje současné vedení letiště loňské hospodaření za úspěšné. „Díky odpovědnému přístupu v minulých letech, finančním rezervám, efektivnímu řízení nákladů bylo financování jednotlivých společností zajištěno. Externí zdroje financování může skupina získat zejména díky dlouhodobé finanční stabilitě a vynikajícím provozním i hospodářským výsledkům z předchozích let,“ uvedlo letiště v tiskové zprávě. 

Už během loňska letiště oznámilo, že na provoz potřebuje miliardový úvěr. Letos v květnu pak vyhlásilo výběrové řízení mezi bankovními ústavy na poskytnutí až sedmimiliardového úvěru. Kromě půjčování peněz se snažilo letiště výpadek v příjmech kompenzovat i úsporami.

„Okamžitě jsme přistoupili k revizi stávajících nákladů i projektů, provedli jsme úspory v různých oblastech, utlumili dílčí infrastrukturu na terminálech, ušetřili na energiích, materiálu, mzdových nákladech, ale i v dalších oblastech,“ vypočítalo tehdy provedené kroky Letiště Praha. Podle člena představenstva Jiřího Černíka tak letiště prošlo obtížným obdobím se ctí.