Hrozí zastavení dostavby D8, Děti Země žádají nové stavební řízení

  15:10aktualizováno  15:10
Sdružení Děti Země žádá Krajský úřad Ústeckého kraje, aby obnovil stavební řízení na poslední úsek dálnice D8. Odvolávají se na to, že soud v souvislosti s tímto úsekem zrušil podkladové územní rozhodnutí. Úřad se jejich žádostí začal nyní zabývat.
Pokud úřad obnoví stavební řízení, stavba posledního úseku D8 se musí zastavit. Ilustrační snímek

Pokud úřad obnoví stavební řízení, stavba posledního úseku D8 se musí zastavit. Ilustrační snímek | foto: Martin Stolař, MAFRA

"Jedná se o 4,7 km hlavní trasy dálnice a tunel Radejčín a k tomu řada drobných staveb souvisejících s výstavbou dálnice," upřesnila mluvčí Ústeckého kraje Magdalena Hanáčková, o jakou část dálnice běží. Chybějící úsek autostrády se začal stavět loni na jaře.

Ekologický aktivista Lubomír Studnička však loni v prosinci uspěl s žalobou, na jejímž základě ústecký krajský soud z důvodu nepřezkoumatelnosti podkladových studií SEA a EIA zrušil územní rozhodnutí (o umístění stavby) posledního úseku D8. Současně ale soud konstatoval, že samotné stavební povolení zůstává v platnosti a může se stavět dál.

Cílem je prý napravit chybný stav při rozhodování o dálnici

Kdy se dostaví D8?

Bez ohledu na úspěch či neúspěch žádosti Dětí Země je pravděpodobné, že plánovaný termín (už sám o sobě několikrát posunutý) dostavby dálnice D8, rok 2015, se nestihne. Deník Insider s odvoláním na vládní materiály uvedl, že kvůli nedostatku státních financí vážně hrozí, že v roce 2015 dálnice hotová nebude. Dostavbu D8 navíc komplikuje i nedávný sesuv půdního masivu přímo na rozěstavěnou část dálnice u Dobkoviček. Jeho sanace a odstranění rovněž termín dokončení D8 může odsunout.

Právě kvůli tomu se na krajský úřad obrátily Děti Země, které žádají obnovu stavebního řízení. "Moje hlavní motivace je, že se v tomto státě porušují beztrestně zákony. Zruší se územní řízení, staví se dál a úředníci dál úřadují. Tak jakou to má logiku?" podotkl Miroslav Patrik, který sdružení Děti Země založil.

"Podle judikatury platí, pokud se zruší podkladové rozhodnutí, což je územní rozhodnutí, tak by měla proběhnout obnova následného řízení, tedy stavebního řízení," vysvětluje Patrik, o co Děti Země opírají svou žádost.

"Hlavním cílem je náprava chybného stavu při rozhodování o dálnici. Aby bylo zřejmé, že v rámci demokracie mají občané možnost vymoci nápravu," dodal k žádosti Patrik.

Navzdory Patrikovým tvrzením však stavební zákon říká, že pokud se zruší územní rozhodnutí ve chvíli, kdy je navazující stavební povolení již pravomocné (případ posledního úseku D8), na jeho platnosti to nic nemění.

Obnova řízení znamená stopku pro dostavbu

Krajský úřad má na vypořádání žádosti dva měsíce. Pokud jí nevyhoví a stavební řízení neobnoví, stavba může pokračovat (stejně jako může pokračovat během posuzování samotné žádosti).

"Pokud se ale povolí obnova řízení, tak to má odkladný účinek a stavební práce se musí zastavit," vysvětluje úřední postup při posuzování obdobných žádostí vedoucí stavebního odboru krajského úřadu Zdeňka Švehlová.

V případě úspěchu aktuální žádosti Dětí Země by se musel příslušný stavební úřadu v Lovosicích znovu zabývat vydáním stavebního povolení, přičemž do rozhodnutí lovosického úřadu by se stále nesmělo stavět.

A jaká je v obecné rovině šance na obnovu stavebního řízení při podobných případech? "Obnova se povoluje ve chvíli, pokud se dospěje k závěru, že z důvodu zrušení územního rozhodnutí by výsledek stavebního řízení dopadl jinak," podotkla Švehlová. V minulosti už přitom úřad dvakrát zamítl odvolání aktivisty Studničky proti vydání stavebního povolení právě pro poslední úsek D8.

Z nedokončeného, byť už rozestavěného 13,7 kilometrů dlouhého úseku dálnice D8, se žádost Dětí Země týká 4,7kilometrového úseku od Radejčína k Řehlovicím.

Z nedokončeného, byť už rozestavěného 13,7 kilometrů dlouhého úseku dálnice D8, se žádost Dětí Země týká 4,7kilometrového úseku od Radejčína k Řehlovicím.

Autor:

Nejčtenější

Propuštění zaměstnanci Deutsche Bank se míjeli s krejčími obleků pro své šéfy

Krejčí Alex Riley, vlevo, a Ian Fielding-Calcutt nesou kufry mimo budovu...

Největší německá investiční banka Deutsche Bank zahájila ohlášenou restrukturalizaci, v rámci které propustí celkem 18...

Slovenský Volkswagen požádal zaměstnance, aby vrátili část odměn

Ilustrační snímek

Bývalí zaměstnanci slovenské divize německého Volkswagenu musí automobilce vrátit část odměn vyplacených za loňský rok....

První třídou s jízdenkou do druhé. Když je vlak plný, sedne si tam každý

Ilustrační snímek

Pokud cestujete s Českými drahami druhou třídou a vlak je přeplněný, může se stát, že vás průvodčí pustí si sednout,...

Vládě prošel daňový balíček, který zdraží cigarety, alkohol i topení

Místopředsedkyně vlády a ministryně financí Alena Schillerová ve Sněmovně při...

Daňový balíček, který zdraží například tvrdý alkohol, cigarety, ale i topení plynem, a víc zdaní i hazard, prošel ve...

Mladí nechtějí pít to, co jejich rodiče, říká šéf Jägermeisteru

Jiří Štětina, ředitel Mast-Jaegermeister.

Chystané razantní zvýšení spotřební daně z lihu zdraží láhev lihoviny na pultech o deset až patnáct korun, odhaduje...

Další z rubriky

Mezi Českem a Ruskem se bude létat bez omezení. Zatím do konce léta

Letoun Suchoj SSJ-100 společnosti Aeroflot (30. dubna 2019)

Přímé letecké spojení mezi Českem a Ruskem bude do konce léta fungovat bez omezení. Dohodla se na tom ministerstva...

Boeing bude uzemněný i na Nový rok. Aerolinky odpískaly návrat v září

Boeingy letecké společnosti Southwest Airlines jsou zaparkované na letišti ve...

Letouny Boeing 737 Max pravděpodobně zůstanou uzemněné do roku 2020. Informuje o tom americký deník The Wall Street...

British Airways hrozí obří pokuta. Letecké společnosti unikla data klientů

Airbus A320-200 společnosti British Airways.

Britská letecká společnost British Airways čelí pokutě ve výši 183 milionů liber (5 210 milionů korun) za to, že z...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz