ilustrační snímek | foto: Reuters

Prodej aut v EU rekordně klesl, loni se snížil bezmála o čtvrtinu

  • 8
Prodej nových osobních aut v Evropské unii loni kvůli dopadům pandemie klesl o rekordních 23,7 procenta na 9,94 milionu vozů. V úterý o tom informovalo Evropské sdružení výrobců automobilů (ACEA). V České republice byl propad o trochu mírnější, i tak ale přesáhl 18 procent. Koncem roku už prodej v Česku vykazoval meziroční nárůst.

Automobilce Škoda se loni podařilo zvýšit podíl na trhu. V celé EU se loni prodalo asi o tři miliony vozů méně než v předchozím roce. Procentní poklesy byly ve všech zemích sedmadvacítky dvojciferné. Z velkých trhů zaznamenalo nejvýraznější propad Španělsko (minus 32,3 procenta), dále Itálie (minus 27,9 procenta) a Francie (minus 25,5 procenta). Německo vykázalo pokles počtu registrací nových aut o 19,1 procenta.

Loňské a předloňské prodeje aut v EU (pro přiblížení rozkliknětě):

Zdroj: ACEA

Za prosinec klesl v EU prodej nových osobních aut meziročně o 3,3 procenta na 1,03 milionu aut. Čtyři největší automobilové trhy nicméně vykázaly velmi odlišné výsledky. Ve Francii a ve Španělsku byl pokles dvouciferný (minus 14,9 a minus 11,8 procenta). Německo má oproti tomu za sebou solidní nárůst, a to o 9,9 procenta. Ve Španělsku se meziročně registroval zhruba stejný počet vozů jako před rokem.

Prodej nových aut loni v Česku klesl skoro o pětinu

V České republice se prodej nových osobních aut podle sdružení ACEA v prosinci meziročně zvýšil o 8,7 procenta na 20 333 vozů. Úhrnem od ledna do prosince ale prodej o 18,8 procenta klesl a činil 202 971 vozů.

Automobilka Škoda Auto, která je součástí skupiny Volkswagen, v prosinci v EU meziročně zvýšila prodej o 8,4 procenta na 53 695 vozů. Za celý rok jí ale prodej o 14,9 procenta klesl na 557 999 vozů. Podíl této značky na unijním trhu se v prosinci meziročně zvýšil na 5,2 ze 4,6 procenta, za celý loňský pak na 5,6 procenta z pěti procent v roce předchozím.

Podobné vylepšení tržního podílu jako Škodě se povedlo jen automobilkám BMW a Toyota, poznamenal partner společnosti EY Petr Knap. Největší meziroční propad trhu loni zažilo Chorvatsku, skoro o 43 procent, nejmenší naopak byl v Dánsku, zhruba o 12 procent. Mimo EU si nejlépe vedl elektrifikovaný trh v Norsku s poklesem jen o 0,7 procenta.

Nedostatek polovodičů

„Je otázkou, jak velkým omezením dodávek si projdou výrobci letos, kdy je zřejmě bude výrazně omezovat nedostatek polovodičů, kterých potřebují 50 až 150 do každého auta. Vyhlídky na výraznější růst sráží jednak předpokládaná pokračující omezení v ekonomice, ale i narušení dodávek,“ dodal Knap.

BESIP bude válčit s rychlou jízdou levnějším pojištěním pro auta s omezovačem

I přes zlepšená čísla výroby i prodeje aut ve druhém pololetí, kdy především léto přineslo určité příznivé okamžiky v automobilovém průmyslu, celý rok podle Adama Szaba ze společnosti Driveto ukázal obrovské rezervy tradičních způsobů pořízení auta a urychlil změnu chování mezi zákazníky.

„Nejistota z dopadů covid-19 na ekonomiku a životy firem, podnikatelů i fyzických osob, nahrály novým cestám pořízení aut. Sledujeme, jak moc sílila potřeba lidí a firem snížit potenciální riziko zadlužení nebo dlouhodobých závazků. I přes potřebu jezdit, jen málo zákazníků vytáhlo peněženku a nabídlo za auto našetřené peníze,“ podotkl Szabo.

,