Kvůli drahé ropě mizí mnoho služeb, které byly dříve zdarma. Ilustrační foto.

Kvůli drahé ropě mizí mnoho služeb, které byly dříve zdarma. Ilustrační foto.

Drahá nafta ruší dopravu zboží zdarma

  • 32
Doprava začíná hrát v ceně zboží stále větší roli a postupně může změnit způsoby nakupování lidí. Služby, které dříve obchodníci běžně nabízeli k větším nákupům zdarma, kvůli drahé ropě mizí.

Rostoucí ceny nafty a benzinu, které přepravní firmy v Česku aktuálně promítají do svých cen přes palivové příplatky, šláply na brzdu oblíbené dopravě zdarma.

Nákup za statisíce? Doprava nebude v ceně
Cena za putování zboží po Česku už je totiž tak vysoká, že ji obchodníci odmítají dotovat ze svého a raději ji nechají zaplatit zákazníky. Ti se tak musí smířit s tím, že se jim buď o náklady na dopravu zvýší cena zboží, nebo si pro ně raději dojedou sami.

V mnoha obchodech už jim nepomůže ani ochota utratit tučnou sumu. Nabídky typu "při nákupu za víc než pět tisíc korun doprava zdarma" z tuzemských prodejen mizí nebo se jejich hranice posouvají stále nahoru. A důsledků drahé ropy nezůstal ušetřen ani internet.

Nákupy na síti sice patří k nejlevnějším, protože jejich majitelé pracují s nejnižšími maržemi, ale zároveň jsou kvůli tomu na cenové výkyvy v dopravě nejcitlivější.

"Postupně jsme letos zrušili všechny hranice nákupů, od kterých jsme zboží zákazníkovi dovezli zadarmo. Na druhou stranu jsme ale zboží zlevnili a nesnažíme se do jeho ceny schovat dopravu," tvrdí Ondřej Fryc, šéf a zakladatel největších tuzemských internetových obchodů Internet Mall.

Podle něj firma zatím ostatní náklady spojené s transportem pokrývá z vlastních marží a zatím kvůli nim prodávané zboží nezdražila. "Ubírá nám to zisky, ale musíme se přizpůsobit. Nedivím se, že přepravní firmy zdražují, protože náklady opravdu enormně rostou," dodává Fryc, jenž spolupracuje se společnostmi PPL, DPD, Toptrans nebo Hellmann-PKZ.

Na rostoucí ceny ropy musí reagovat i jiné internetové obchody. Hranici pro dopravu zdarma posunul z dvanácti tisíc na třicet například obchod kuchyne-levne.cz, server nakupka.cz zase uvažuje o zvýšení ceny za dopravu. Oba obchody patří společnosti Mikosoft Praha.

Doprava zdarma mizí také z kamenných obchodů. Ty ji obvykle sice prezentují jako dočasnou "akční" službu, ale poslední dobou takto zákazníky nelákají. "Momentálně o tom neuvažujeme, ale to se může změnit," říká mluvčí firmy IKEA Jindra Válová. Firma čas od času nabízela dopravu zdarma u zboží za více než deset tisíc korun.

 Příplatky za naftu 
 Firma  Palivový příplatek
 PPL  6 %
 Geis  6 %
 UPS  8 %
 DPD  9 %
 DHL  11 %
 Toptrans  neúčtuje
 Pozn.: aktuální výše příplatku za tuzemskou přepravu 
 Pramen: firmy 

Palivové příplatky po Česku
Přepravní firmy působící v Česku zvýšily ceny kvůli drahé naftě v červenci o šest až jedenáct procent. Podobně jako aerolinky začínají používat palivové příplatky, které jsou přímo vázány na aktuální ceny nafty. Naposledy je z velkých hráčů na trhu zavedly PPL a Geis.

"Příplatky jsme zavedli kvůli rychle se měnícím cenám. Jejich růst není možné promítat do dopravy přímo, protože bychom museli každý měsíc sjednávat nové zasilatelské smlouvy, což je u třiceti tisíc zákazníků nereálné," říká Milan Loid, ředitel marketingu a obchodu PPL CZ.

Daniel Mareš z DPD CZ upozorňuje na to, že palivové příplatky jsou férovější vůči zákazníkům, protože reagují na aktuální situaci a mohou dopravu také zlevňovat, pokud by nafta šla dolů.