Podle některých právníků byla soutěž vypsaná na míru.

Podle některých právníků byla soutěž vypsaná na míru. | foto: Martin Mráz

Dopravní podnik vypsal tendr s jasným vítězem. Firmy se zlobí

  • 54
Pražský Dopravní podnik bude možná muset vysvětlovat své kroky antimonopolnímu úřadu. Na podzim vypsal výběrové řízení na úklid vozů hromadné dopravy. Velmi přísné podmínky ale byly pro úklidové firmy na trhu nesplnitelné. Kromě jedné společnosti − ta je tak dopředu jasným vítězem.

Úklidové firmy, které dosud vozy čistily, chtějí soutěž napadnout, což jim doporučil právě antimonopolní úřad. Dozorčí rada podniku, složená ze zástupců města, si navíc stěžuje, že s nimi management nekomunikuje.

Ale od začátku. Dosud se o úklid tramvají, autobusů a souprav metra dělilo několik menších firem. Ale dopravce se rozhodl, že čistotu všech vozů svěří do péče jediné velké společnosti.

DP: Ušetříme 25 milionů
Slibuje si od toho snížení nákladů a větší čistotu. "Měli bychom ušetřit až 25 milionů korun ročně. Za hledáním nové úklidové firmy stojí obrovské množství stížností cestujících," řekl ředitel podniku Martin Dvořák.

Aby se mohla úklidová firma soutěže zúčastnit, musela například doložit, že posledních dvanáct měsíců uklízela minimálně 1 500 vozů hromadné dopravy denně. Firem, které by se mohly pochlubit takovým rozsahem prací, v Česku mnoho není. Vlastně zřejmě jen jediná – společnost Zenova services, která čistí vagony Českých drah.

Zenova services v konsorciu se společností V-Trade je také jedinou firmou, která se zmiňované soutěže zúčastnila. Její jediný přihlášený konkurent byl vyloučen hned na začátku – nedokázal přísné podmínky Dopravního podniku splnit.

Právník: Soutěž šitá na míru?
"Vypadá to, že podmínky byly napsány pro konkrétní firmu," uvažuje právnička Dagmar Raupachová. "Smysl výběrového řízení má být ten, aby se do něj přihlásilo co nejvíce subjektů a byla tu konkurence," dodává.

Vítězné firmě vyhovuje i řada dalších přísných podmínek, které ostatní společnosti mohly jen těžko splnit. Dopravce podle dokumentů, které má MF DNES k dispozici, totiž například požaduje, aby měl uchazeč zkušenosti s odstraňováním graffiti z vozů hromadné dopravy, a navíc aby prokázal, že ročně tak vyčistí 30 tisíc metrů čtverečních plochy.

"Podmínky může splnit jen velmi malý počet firem na trhu. Mohlo by to být brané jako obcházení zákona. Ani to, že ušetří, není argument. Ušetřili by ještě víc, kdyby výběrové řízení proběhlo skutečně tak, jak má zákon na mysli," uvažuje Raupachová.

"To, zda je postup zadavatele v souladu se zákonem, lze konstatovat pouze ve správním řízení po přezkoumání všech podkladů," řekl mluvčí Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže Kristián Chalupa s tím, že dodavatelé služeb mohou podat proti výběrovému řízení námitku.

"Můžeme diskutovat o tom, že jsme byli přísní a smetli jsme ty malé a střední firmy. Ale to byl úmysl. Na tento typ služby musí být firma dostatečně technicky vybavená. Navíc chceme úklid řídit centrálně, podle stejných standardů. Ne aby si to každý vedoucí vozovny či garáže řídil sám, tento systém katastrofálně selhával," vysvětlil ředitel Dvořák.

Dozorčí rada podniku si stěžuje, že o soutěži neví
Členové dozorčí rady Dopravního podniku, ve které zasedají zástupci města, jež je jediným vlastníkem společnosti, o postupu managementu nic nevěděli.

"Nic o tom nevím," přiznal člen rady, pražský zastupitel Karel Březina (ČSSD).

"Už na minulém zasedání dozorčí rady jsme řešili problém, že s námi vedení podniku nekomunikuje. Přitom existuje usnesení, podle něhož by u každého výběrového řízení měl být jeden ze členů dozorčí rady. To se dělo do loňského října a od té doby už nikdo osloven nebyl," stěžuje si Březina. Soutěž na úklid vozů byla vypsána právě v říjnu.

Pokud by dopravce smlouvu s vítězem soutěže podepsal, ten by si za čtyři roky přišel na zhruba 230 milionů korun.

Na přísné podmínky soutěže už upozorňují i firmy, které dosud ve vozovnách či garážích uklízely. "Ani kdyby se spojily všechny malé firmy, které pro podnik pracovaly, nemohly by ty podmínky splnit. To výběrové řízení bylo šité na míru jediné firmě," má jasno Jiří Kondelík, majitel firmy Conny, která uklízela deset let v hloubětínské vozovně.

"Nikomu jinému nedal podnik vůbec šanci. Teď to bude monopol a podnik nebude mít možnost ovlivňovat kvalitu služeb. Bude chybět konkurence," přidal se jednatel firmy Čistota Jan Klimeš, který uklízí tramvaje v několika vozovnách už patnáct let.