Stát se chystá změnit správce mýta. Ten nový může být výrazně levnější

  • 23
Správa mýtného systému po roce 2019 může výrazně zlevnit. Po otevření předběžných nabídek čtveřice uchazečů o správu českého mýta to řekl ministr dopravy Dan Ťok. Ceny tří ze čtyř nabídek se pohybovaly v rozmezí třetiny až poloviny původní ceny. Tu ministerstvo vloni stanovilo na zhruba 29 miliard korun.

 „Jsme hluboko pod očekáváním, velmi mě to překvapilo. Za vybudování nového systému a jeho provoz máme šanci platit méně, než za dnešní provoz,“ uvedl Ťok. V současnosti za správu mýta platí stát zhruba 1,5 miliardy korun ročně.

Při výpočtu této ceny vycházeli úředníci z nákladů, které český stát za správu mýta v současnosti platí. Tyto náklady pak navýšili o předpokládanou hodnotu nových služeb, které budou po vítězi tendru požadovat.

Bližší podrobnosti k nabídkám zatím ministr dopravy neuvedl s poukazem na to, že jednotlivé nabídky mají 600 až tisíc stran a je nutné je detailně prostudovat. „To hodnotícímu týmu nějaký měsíc zabere,“ dodal Ťok s tím, že po této fázi už může ministerstvo vyhlásit vítěze. Pokud se tak nestane, přijde na řadu vyjednávání s uchazeči. Podepsat smlouvu s vítězem chce úřad nejpozději na podzim, aby měl nový správce mýta dostatek času na přípravu před spuštěním nového systému.

V podepsání smlouvy však zatím ministerstvu dopravy brání předběžné opatření, kterým Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) brání uzavření mýtné zakázky. 

Do výběrového řízení na správu mýta v Česku se přihlásili čtyři uchazeči - dosavadní provozovatel Kapsch, slovenský SkyToll, maďarský National Toll Payment Services a německá firma T-Systems. Tři nabídky jsou na třetině až polovině odhadované ceny 29 miliard korun za deset let provozování mýta. Každá z předběžných nabídek má 600 až 1000 stran.

Zatížení drobných podnikatelů

Mýtné v Česku vybírá elektronicky od roku 2007 prostřednictvím systému mikrovlnných mýtných bran firma Kapsch. Nyní tvoří zpoplatněnou síť více než 1400 kilometrů dálnic a silnic první třídy. Za deset let se na mýtném vybralo 77,5 miliardy korun.

Plánované rozšíření zpoplatněných komunikací kritizují Svaz průmyslu a dopravy, Hospodářská komora, Česmad Bohemia, Asociace krajů, odbory a zhruba 400 starostů dotčených obcí. Podle nich jde o nekoncepční krok, který zatíží drobné podnikatele a povede k objíždění zpoplatněných úseků. Ťok už dříve řekl, že kdyby ministerstvo dopravy soutěž zastavilo a vypsalo ji znovu, ohrozilo by to výběr mýtného.

Předseda Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) Petr Rafaj nedávno zamítl rozklad ministerstva dopravy. To chtělo zrušit předběžné opatření, kterým antimonopolní úřad zakázal resortu, aby podepsal smlouvu s případným vítězem tendru na systém vybírání mýtného. ÚOHS v současnosti pokračuje v zahájených řízeních, která jsou už tři. Posledním, kdo podal na ÚOHS stížnost, je společnost Kapsch. Firma si mimo jiné stěžovala, že podmínky tendru nahrávají satelitní technologii.