Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Jiří Benák, iDNES.cz

ČSA hledají další úspory: Piloti by létali častěji, použijí e-mapy

  • 31
České aerolinie hledají další cesty, jak ušetřit. Jedním z nápadů je větší vytížení posádek. Piloti by létali i dvakrát denně, dnes po rušení některých linek často letí jen jednou. Navíc by měly z pilotní kabiny zmizet archy papírových map, které by nahradily tablety.

"Zefektivnit plánování je jedna z věcí, které je potřeba udělat," uvedl prezident odborového Českého sdružení dopravních pilotů CZALPA Stanislav Fiala. Větší vytížení posádek během dne je podle něj výhodnější i pro samotné piloty. Pokud bude mít pilot dvě linky během jednoho dne, bude v práci stejně dlouhou dobu, ale může mu pak například vyjít o den volna navíc, dodal.

Snahy o efektivní využívání posádek nejsou žádnou novinkou, uvedlo tiskové oddělení Českých aerolinií. V současné době jde o to, že se hledají možnosti, jak zkombinovat současné střídání posádek tak, aby na sebe ideálně navazovaly. Cestujících se podle ČSA tato iniciativa nikterak nedotkne, protože letový řád se měnit nebude.

Maximum, co se dá pro efektivní plánování udělat, je podle mluvčího CZALPA Drahomíra Blažeje spojení dvou letů u jednoho pilota během jednoho dne.

Záleží na délce těchto letů, protože se nesmí překročit zákonem stanovená norma, která pilotům dovoluje maximálně 14hodinové služby, během kterých smějí strávit ve vzduchu deset hodin. Prostor pro slučování letů, které během dne může jediný pilot odlétat, podle Blažeje existuje. Přes léto totiž ČSA některé linky zredukovaly a řada pilotů tak létá jen jedenkrát za den, přestože by mohli absolvovat i druhý denní spoj.

Nemalé úspory představuje podle pilotů i nahrazení papírových dokumentů elektronickými. Ty by měly nahradit papír u veškerých map letišť a letových tras, které piloti při navigaci používají. Tyto dokumenty dohromady vydají na celé knihy, které posádky letadel vozí a které se navíc velice často mění. Nahradit by se přitom mohly jediným tabletem, které ČSA v současnosti pro použití v letadlech testují.

Nutnost hledat úspory v lepší organizaci zaměstnanců zmínil prezident ČSA Philippe Moreels začátkem srpna na prezentaci zimního letového řádu ČSA.

Setkání vedení leteckého dopravce a zástupců CZALPA, které by se změnami v rotaci služeb palubního personálu mělo zabývat, se ale podle ČSA do konce tohoto měsíce neuskuteční. Termín zatím prý nebyl stanoven, je ale možné, že se zástupci ČSA a pilotů sejdou začátkem září.