První dokončený Airbus A350 XWB. (13. května 2013)

První dokončený Airbus A350 XWB. (13. května 2013) | foto: Airbus

Boeing se trápí, Airbus raduje. Nad novou dodávkou 300 letadel do Číny

  • 105
Zatímco americký Boeing se snaží u klientů vylepšit pošramocenou pověst v souvislosti s technickými problémy letadel 737 MAX, jeho největší rival z Francie Airbus boduje v Číně obří zakázkou. Dodat by měl 300 letadel v ceníkové ceně 35 miliard dolarů, tedy téměř 800 miliard korun.

Skutečné ceny jsou většinou nižší, přesto jde o jednu z největších zakázek, kterou mu může americký rival v těžkých časech tiše závidět.

Na dodávkách pro leteckého dopravce Chinese Airlines se obě strany dohodly během návštěvy čínského prezidenta Si Ťin-pchinga ve Francii. Kontrakt zahrnuje 290 strojů typu A320 a deset řady A350, upřesnil Airbus v tiskové zprávě.

Podle leteckého dopravce je to důkaz silně rostoucího leteckého trhu Číny, kde se daří všem typům spojů, tedy vnitrostátním, nízkonákladovým i mezinárodním.

Konkrétní cenu za dodávky sice evropský výrobce neprozradil, ale zpravodajství CNN uvedlo, že hodnota letadel je dle oficiálních ceníků téměř 35 miliard dolarů, tedy skoro 800 miliard korun. Ve skutečnosti to však bývá méně, a to právě i v souvislosti s počtem dodaných letadel.

Velký obchod uzavřel Airbus jen pár dní poté, co konkurenčnímu Boeingu oznámila první aerolinka rušení objednávek kvůli aféře s chybným automatickým systémem řízení. Indonéské aerolinie Garuda napsaly americké firmě dopis, že od dodávky 49 strojů 737 MAX 8 odstupují, protože cestující se bojí s těmito letadly létat. (více čtěte první aerolinky ruší objednávku na „Maxy“)

Čína byla zároveň první zemí, která se ještě před doporučením Boeingu uzemnit všechna letadla z rodiny 737 MAX sama k tomuto kroku rozhodla. Můžeme jen spekulovat, jakou roli v tom hrají vyhrocené politicko-ekonomické vztahy, sycené obchodní válkou mezi USA a Čínou.

Letadla Airbus A320neo z obřího kontraktu jsou navíc přímým konkurentem problémového stroje Boeing 737 MAX. Těch bylo zatím na nebi necelých čtyři sta, ale dalších téměř pět tisíc jich měl Boeing světovým aerolinkám teprve dodat.

Ještě před dvěma lety podobný zářez v Číně udělal Boeing. Tehdy se rovněž dohodl na dodávce tří stovek strojů. Nákupy má v obou případech na starosti státem vlastněná společnost, která letadla rozděluje do státních aerolinií.

Čína je pro výrobce letadel velmi perspektivním trhem. Podle předpovědi Airbusu z loňského listopadu bude do roku 2037 potřebovat 7 400 nových osobních i nákladních letadel.