Vozidla vyrobená ještě v Německé demokratické republice jsou milovníky berlínské železnice přezdívané podle původního červeného nátěru jako „Plechovky od koly“ a v uplynulých čtrnácti letech se dočkaly velké modernizace. I přesto je ale nyní čeká jen pár posledních jízd. Informovala o tom agentura Bloomberg.
Původně měly být tyto vlaky vyřazeny z provozu už v roce 2017. Berlínská MHD ale mnohdy bojovala s četnými technickými problémy jiných vozidel, a proto provoz 22 vlaků z NDR ještě o několik let prodloužila.
Ačkoliv vlaky modelové řady 485 byly mezi mnohými německými obyvateli populární, měly i své nedostatky. Němečtí technici často kritizovali vysoké náklady na údržbu a vrásky na čele přidělával i jejich ventilační systém, který se často porouchával.
Obří bonbony a balonky. Barevná zastávka připomíná, že MHD je pro všechny |
Nyní tyto vlaky definitivně prohrály v konkurenci nových souprav od sdružení firem Stadler a Siemens. Ty proti modelové řadě 485 nabízí vysoký komfort, jsou vybaveny klimatizací, kamerami i moderním informačním systémem. Vyřazení z provozu přichází i proto, že do starých vlaků není možné nainstalovat nové prvky bezpečnostního systému, které jsou v posledních měsících zaváděny v celém Berlíně.
Provozovatel berlínské S-Bahn se nyní snaží historické vlaky řady 485 zpeněžit. Na prodej jsou třeba čalouněné sedačky nebo nosiče zavazadel. Kousek dopravní historie si ale mohou pořídit pouze zaměstnanci tamního dopravního podniku; běžná veřejnost má smůlu.
Tramvaje jako zubaté dýně. Halloweenskou projížďku Prahou vytvořila AI |
Některé kousky mají zamířit i do Německého technického muzea.
Berlínské vlaky S-Bahn nyní jezdí na šestnácti linkách a každý den je využije celkem 1,4 milionu lidí. Berlínský dopravní podnik zároveň pracuje na prodlužování životnosti stávajících vozidel z řady 481: dosud se povedlo přestavět už více než tři sta z pěti set vozidel, které byly vyrobené v letech 1996 až 2004.