ilustrační snímek | foto: Profimedia.cz

Aerolinie letos ve velkém ruší své lety. Selhávají dříve spolehlivé firmy

  • 34
Mezi nejméně spolehlivé letecké společnosti na světě se řadí Virgin Australia a nizozemský dopravce KLM. Ukázala to analýza poradenské společnosti Cirium, která zkoumala data devatenácti aerolinií z celého světa. Společnosti Virgin Australia a KLM v uplynulých měsících zrušily nejvíce letů ze všech. Premiantem naopak byly singapurské aerolinie.

Letecká společnost Virgin Australia zrušila za poslední tři měsíce téměř šest procent veškerých letů. Ještě v roce 2019, a tedy před vypuknutím pandemie nemoci covid-19, to však bylo o skoro pět procentních bodů méně, píše agentura Bloomberg.

Letecké společnosti po uvolnění protipandemických restrikcí nestíhají v poslední době velký nápor ze strany cestujících. V mnoha částech světa firmám chybí zaměstnanci, a i proto musí často na poslední chvíli své lety rušit.

Situaci však zhoršily také i četné stávky leteckého personálu mnoha aerolinií z počátku letních prázdnin, na které některé firmy nestihly zareagovat.

Za chaos v letectví mohou nejen letiště, ale také aerolinky, míní piloti

Mezi další aerolinie, na které se cestující nemohli v poslední době spolehnout, ač v minulosti patřily k nejlepším, se zařadily i společnosti Qantas, Lufthansa nebo Air New Zealand.

Premiantem v této oblasti naopak byla společnost Singapore Airlines, která z původně slíbeného leteckého řádu vyřadila jen 0,1 procenta plánovaných letů. Součástí analýzy nejsou aerolinie z Číny. Ta totiž zůstává z velké části mezinárodní letům uzavřena, a to kvůli opakovaným pandemickým vlnám.

„Sektor letecké dopravy momentálně čelí snad největším výzvám za posledních pětadvacet let. S nedostatek pracovních sil se totiž potýkají všechny oblasti cestovního ruchu,“ říká Marc Casto z cestovní kanceláře Flight Centre Travel Group.

Propouštění během pandemie

Aerolinie propustily během několikaměsíční pandemie desítky tisíc pilotů, členů posádek nebo bezpečnostního personálu. Nyní je trh práce na mnoha místech po celém světě značně přehřátý a firmám se tak nedaří rychle najít adekvátní náhradu.

Problémem rovněž je, že školící procedury na některé pracovní pozice trvají v letecké dopravě velmi dlouhou dobu a případní zájemci tak do ostrého provozu nemohou rychle naskočit. Analytici dodávají, že může trvat několik měsíců, než se celá situace vrátí do běžného režimu.

Nizozemská KLM uvedla, že ruší lety i kvůli nedostatku bezpečnostního personálu na letištích. „Omlouváme se našim cestujícím,“ napsala společnost.

Jak řešit poškozené či ztracené zavazadlo včetně odškodnění? Advokátka radí

Výkonný ředitel společnosti Air New Zealand Greg Foran napsal, že letový řád aerolinek byl narušen nepříznivým počasím a až trojnásobně vyšší nemocností posádek. Lufthansa dodala, že během léta zrušila už téměř tři tisíce letů ve Frankfurtu a Mnichově. Snaží se ale vyhnout každodennímu rušení letů, aby minimalizovala dopad na cestující.

V souvislosti s vysokou mírou zpožděných letů z posledních týdnů zaznamenávají některá letiště po celém světě také až desetinásobný nárůst počtu zavazadel, která dorazila jinam, než původně měla. Podle pojišťovny Mapfre SA vzrostly nároky na odškodnění cestujících proti roku 2019 až o třicet procent.