Loňští středoškoláci Martin Kauer (vlevo) a Jiří Travěnec (vpravo) vytvořili počítačový program na ovládání školní počítačové učebny. Nakonec ho s pomocí svého učitele informatiky Libora Kubese (vzadu) zdokonalili a šli s ním na trh.

Loňští středoškoláci Martin Kauer (vlevo) a Jiří Travěnec (vpravo) vytvořili počítačový program na ovládání školní počítačové učebny. Nakonec ho s pomocí svého učitele informatiky Libora Kubese (vzadu) zdokonalili a šli s ním na trh. | foto: Luděk Peřina, MAFRA

Ze studentské práce je software za milion korun

  • 127
Studenti z Olomouce prorazili se svým softwarem pro školní počítačové učebny, jejich firma už utržila za licence milion korun. Nečekaný úspěch mladých programátorů už přitahuje i velké společnosti, které talentované autory lákají do svých řad. Na začátku přitom byl jen nápad učitele ze základní školy.

Původně chtěli studenti pouze vytvořit program, který by učiteli usnadnil výuku ve školní počítačové učebně. Jenže nakonec se všechno vyvinulo trochu jinak: softwarové dílo s názvem PC Control dnes totiž používají desítky českých škol a mnoho dalších ho testuje.

Prodej licencí firmě mladých vývojářů, kterou pro ně založil jejich učitel, vynesl už přibližně milion korun. Pravda, ani z jednoho z dvojice devatenáctiletých vysokoškoláků zatím jejich dílo boháče neudělalo, přesto jim vývoj a vylepšování programu zajišťuje poměrně nadstandardní "brigádu".

"Většinu peněz zatím spolkl provoz firmy, nakoupili jsme klukům techniku, pronajali prostory a investovali dost peněz do propagace," říká učitel informatiky z olomoucké základní školy Stupkova Libor Kubes, který nakonec pro dílo talentovaných programátorů založil vývojářskou firmu. "Dosud si licenci koupilo asi sedmdesát škol, dalších přibližně sto si z našich stránek stáhlo na zkoušku demoverzi."

"Původně jsem PC Control dělal, protože to byl zajímavý nápad a zároveň výzva," říká po třech letech vývoje hlavní autor programu Martin Kauer. Jeho někdejší spolužák Jiří Travěnec má na starosti grafickou podobu softwaru. O jakémkoliv komerčním úspěchu programu, který umožňuje ovládat z jednoho místa celou počítačovou učebnu, se přitom talentovaným vývojářům ani nesnilo, stejně jako učiteli, který se ho u nich původně "objednal" pro svoji učebnu.

"Že jsou kluci obrovsky talentovaní jsem viděl od začátku. Proto jsem je pobízel, ať zkusí takový program napsat, protože ukočírovat výuku v počítačové učebně je někdy oříšek. Přece jen především internet je velké lákadlo, takže zatímco vy se snažíte u tabule, děcka surfují, hrají hry nebo si píší na facebooku," říká Kubes. "Teď na svém monitoru vidím všechny jejich obrazovky, můžu na kterémkoliv počítači vypnout spuštěnou aplikaci, zablokovat myš nebo klávesnici nebo třeba vypnout monitor."

S postupem času však přicházely další a další nápady autorů na vylepšení a rozšíření. "Vždycky jsem přišel za klukama a říkám: líbilo by se mi, kdyby to umělo tohle nebo tohle. A oni na to sedli a udělali to," směje se učitel. Softwarovému pomocníkovi pedagoga tak přibývaly stále nové funkce, jichž jsou dnes zhruba dvě desítky, takže dnes umí například vytvářet a vyhodnocovat interaktivní testy nebo učiteli umožňuje nechat všem žákům na monitorech zobrazit libovolnou část jeho vlastní pracovní plochy, aby jim mohl předvádět postupy nebo opravovat chyby.

A mezi školami se téměř okamžitě zvedla vlna zájmu. "Bylo to až neuvěřitelné. Například na podzim školy nakupovaly za šedesát tisíc týdně. Museli jsme do firmy najmout sekretářku a manažerku, abychom všechno zvládali. Začali jsme jezdit i po veletrzích a přednáškách," popisuje učitel úspěch, který mladým programátorům vedle vítaného přilepšení ke studentskému rozpočtu vynesl dokonce i nabídky na práci ve větších vývojářských firmách.

"Několik se jich objevilo, nabízejí zajímavé příležitosti a dobré podmínky, ale já momentálně nemám důvod přecházet. Doufám, že mám před sebou ještě několik let školy, takže práce pro větší firmu by asi nebyla možná," podotýká Martin Kauer.