Za Vánoce Češi utratí desítky miliard

  • 23
Už je to tady. Zase o pár dní dříve než loni začínají obchodníci vábit zákazníky k nákupu vánočních dárků a lákat z nich více peněz. A mají proč. V posledních třech měsících roku obchody obvykle utrží o 25 až 30 miliard korun více než v předchozích čtvrtletích. Nejinak tomu bude letos.

Češi podle odhadů letos před koncem roku utratí za nákupy zhruba 223 miliard korun, což bude o čtyři miliardy více než loni.

"Čekáme nárůst tržeb. Byli bychom špatní obchodníci, kdybychom čekali opak," říká obchodní ředitel prodejce obuvi Baťa Miloš Hrbatý.

Obchodníci si na svůj účet letos nepřipíší takové plus jako loni, kdy šlo o sedm miliard, ale to je dáno hlavně vyšším nárůstem cen. Z celkem rychle rostoucích výdělků lidem zbývá na útratu méně peněz.

"Na druhou stranu díky pozvolna se zlepšující situaci na trhu práce mohou domácnosti do budoucna hledět s vyšším optimismem a mohou mít větší ochotu před Vánocemi utrácet," míní analytik PPF Radomír Jáč.

Zda budou Vánoce na blátě, či sněhu, nikdo neví, jistě však budou pro řadu rodin na dluh. Jen za poslední rok narostly půjčky domácností o 70 miliard. Stoupá i počet těch, které je splácet nezvládnou. Právě před Vánocemi jsou banky a splátkoví prodejci se svými nabídkami na úvěry obzvlášť neodbytní.

Už v polovině října se objevily první reklamy slibující odklad splátek při nákupu s úvěrem právě od nich. Firma Home Credit očekává, že letošní předvánoční období bude opět ve znamení rekordních prodejů. "Jen za první tři čtvrtletí jsme uzavřeli půjčky za 3,5 miliardy korun, což je o sedm procent více než loni," říká mluvčí Home Credit Andrea Dobšíková.

Kromě klasických a plazmových televizí čekají prodejci na splátky největší zájem o domácí kina, digitální fotoaparáty a počítače. Před Vánocemi se v rodinách na velitelský můstek, pokud jde o elektroniku, dostávají muži. A ti zvrhnou poměr vah od bílého zboží k černému, jako jsou televize či hi-fi věže.

SPECIÁLNÍ PŘÍLOHA
VÁNOCE 2004
Reklamní kampaně splátkových prodejců brzy doplní další firmy. "Během listopadu se postupně přidávají výrobci potravin, nápojů, kosmetiky a drobné elektroniky," říká Ondřej Obluk z reklamní společnosti BBK Advertising.

 

Jaké budou Vánoce 2004

• Češi letos podle odhadů za říjen až prosinec utratí v obchodech 223 miliard korun
• Oproti roku 2003 budou útraty vyšší asi o čtyři miliardy 
• Z toho na dárky půjde asi 25 až 30 miliard korun
• Obchodníci za poslední tři měsíce roku vydělají na marži z prodaného zboží asi 42 miliard

Pramen: vlastní výpočty na základě dat ČSÚ a odhadů ekonomů 

Reklamní čas v televizi už je dlouhé týdny před zahájením vánočních kampaní vyprodán. Reklamní agentury i firmy potvrzují, že letos mnohem více než loni útočí na zákazníka skrze reklamu, ať již v televizi, novinách či přes letáky do schránek. "Navýšili jsme rozpočet na propagaci o 40 procent," říká mluvčí sítě prodejen Euronic Bohuslav Komín.

Opět o něco dříve
Světélka na vánočních stromcích a řetězy se letos ve výlohách některých obchodů začaly objevovat opět o něco dříve. "V téhle chvíli zákazníci nakupují spíše impulzivně, potřeba nakoupit pod stromeček začíná až v listopadu," říká za Tesco Martina Čermáková.

Nicméně všichni obchodníci bez výjimky se už teď na Vánoce pečlivě chystají. "Je nejvyšší čas, v listopadu vypukne vánoční mumraj naostro," říká šéf stejnojmenné sítě knihkupectví Jan Kanzelsberger.

Kromě výzdoby obchodníci zboží přeskupují, aby si ho člověk lépe všiml. A v hypermarketech, kam podle loňských průzkumů míří pro dárek každý druhý, dostávají větší prostor hračky. Jejich prodejci a výrobci jsou na Vánocích životně závislí. Přišli by jinak o 70 až 90 procent celoročních tržeb.

Děti najdou pod stromkem i odposlouchávací zařízení
Pryč jsou doby, kdy si děti telefonovaly do prázdných kelímků od jogurtů spojených provázkem. Letos se výrobci hraček inspirovali světem dospělých a dětem nabízejí rovnou odposlouchávací zařízení.

"Vidět neviditelné a slyšet neslyšitelné umožní brýle na noční vidění nebo zařízení na dálkový odposlech," nabízí ve vánočním letáku například řetězec Tesco. Z politiky se ladně přesouvají hračkářské firmy do světa zábavy. "K letošním hitům bude patřit Star Party - koberec s mikrofonem, který umožní každé holčičce či klukovi stát se na chvíli superstar," láká tentýž řetězec.

Když chybí inspirace, stačí zalovit na stříbrném plátně. Spiderman, Shrek, Harry Potter nebo Garfield udělají letos s dětmi své. Ale najdou se i jiné taháky. Hitem je opět obdoba "káči", která se jmenuje Bey Blade a stojí 300 korun, těsně následovaná pejskem Scottiem. Možná proto, že chodí a štěká sám, stojí dvojnásobek.

Dospělí letos dostanou k Vánocům především elektroniku. Digitální fotoaparáty a kamery se od loňska zdokonalily a zlevnily. Hitem jsou stále DVD přehrávače a domácí kina. Elektronika do obýváků před svátky dostává přednost před pračkami a žehličkami.

Prodejci sportu zatím hit, jako byla vloni koloběžka, hledají. Mezi sportovním vybavením je zatím velký zájem o dětské lyžařské helmy. Obchodníci se shodují se na tom, že dárky jsou poplatné době.