z redakční pošty

-
V přerovské pobočce Komerční banky jsem vybral ze svého termínovaného účtu nemalou částku. Od pracovnice, která výběr vyřizovala, jsem obdržel doklad »Interní výběrní lístek« a následně u pokladny příslušný obnos a doklad »Potvrzení o výběru z účtu«. Jaké bylo moje překvapení, když jsem dva dny poté obdržel poštou z banky »Výpis z vkladu«, v němž bylo uvedeno, že částka, kterou jsem vybral, nebyla z účtu odepsána, ale právě naopak - připsána. Příští den dotyčné pracovnici předložil všechny obdržené doklady. Omluvy jsem se nedočkal, jen suchého konstatování o chybě lidského faktoru. Po svém kontrolním zásahu jsem dostal obratem výpis z banky ve správné výši. Na mou otázku, jak bych dokazoval opak takové situace - vložil bych, ale výpisem by mi bylo sděleno, že jsem vybral - , mi pracovnice neodpověděla.
Vladimír Čech, Přerov

Případ klienta pana Vladimíra Čecha je velmi ojedinělý. Velice si vážíme toho, že upozornil na chybu, která vznikla na straně banky, a doufáme, že se podobný případ nebude již opakovat.
Markéta Dvořáčková, oddělení vnějších vztahů Komerční banky

Koupili jsme se ženou od bytového družstva byt do osobního vlastnictví. Měli bychom to oznámit finančnímu úřadu a jak?
Karel Pešek, Praha

V případě nákupu nemovitosti nebo bytu podle zvláštního předpisu kupující zpravidla nemá žádné povinnosti vůči finančnímu úřadu, a proto není povinen podávat žádné daňové přiznání a nemá ani žádnou jinou oznamovací povinnost. Daňové přiznání k dani z převodu nemovitostí je povinen podat prodávající, tedy bytové družstvo. Zde je nutno připomenout, že kupující za vyměřenou daň ručí a v případě, že prodávající tuto daň nezaplatí, může finanční úřad přistoupit k vymáhání této dlužné daně také na kupujícím. Daň z nemovitosti se vypočítává za celý dům. Vlastníci bytů v rámci jedné nemovitosti by si měli ustanovit společného zástupce, který za ně podá daňové přiznání k dani z nemovitosti. Způsob úhrady daně záleží na dohodě vlastníků bytů. Doporučuji však, aby úhradu provedl nejlépe společný zástupce, který shromáždí peněžní prostředky od jednotlivých majitelů bytů.
Jiří Nekovář, daňový poradce

Je mi 21 let, od roku 1997 jsem zaměstnaná. Rodiče jsou rozvedení, žiji s otcem v rodinném domku. Od letošního října nastupuji na vysokou školu do denního studia. Zajímalo by mě, zda mám nárok na nějaké sociální dávky, jako je příspěvek na domácnost či studium, a kde mám o ně žádat. Otec vydělává asi 7500 korun čistého, z toho 2600 korun platí za inkaso. Mám nárok ještě na nějaké další sociální dávky nebo pomoc od obecního úřadu ?
Šárka Nekudová, Brno

Dnem zápisu na vysokou školu se stáváte nejen řádnou studentkou vysoké školy, ale pro účel sociálních dávek do 26 let také nezaopatřeným dítětem. Životní minimum je pro vaši společnou domácnost s otcem 6080 korun. Bohužel neuvádíte výši výživného matky, takže není možné uvést, na které konkrétní dávky budete mít nárok. Dá se ale předpokládat, že by se jednalo o přídavky na děti, příspěvek na dopravu (pokud do školy dojíždíte mimo místo trvalého bydliště), případně sociální příspěvek. Konkrétní informace vám podají na odboru sociálních věcí příslušného obecního úřadu. Pokud by došlo ve vaší rodině k výraznému poklesu příjmu otce, má možnost se na tento odbor obrátit se žádostí o výplatu jednorázových nebo měsíčně se opakujících dávek sociální péče.
Václav Svoboda, vedoucí tiskového odboru ministerstva práce a sociálních věcí