Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Výrobce Mattoni plánuje expanzi

  0:01
Po vítězném tažení na rapidně rostoucím českém trhu balených vod se italský podnikatel Antonio Pasquale chystá expandovat do zahraničí. A to obzvlášť v případě, že Nejvyšší soud rozhodne ve prospěch antimonopolního úřadu.

Ten chce Pasqualeho Karlovarským minerálním vodám zablokovat plány spojit se s dvojkou na trhu balených vod Poděbradkou (kde nyní KMV drží 51 procent) a Hanáckou kyselkou (kde má 35 procent). Kromě KMV ovládá Pasquale prostřednictvím své holandské firmy Ronaldsay i výrobce Dobré vody.

Rozhodnutí soudu se čeká na podzim. "V případě, že nás antimonopolní úřad zablokuje, máme připravenou alternativu, že koupíme společnost v cizině," řekl Pasquale s tím, že cíl jejich akvizice by měl být spíš v regionu východní Evropy.

Další lokalitou by mělo být Švýcarsko. Firma totiž hledá pozemky na výstavbu stáčírny minerálních vod v okolí známého zimního střediska Svatý Mořic. Zatím se jí to však nepodařilo. Také testuje možnost vyvážet balenou vodu do Polska a Maďarska. Už pronikla na slovenský trh a v omezeném objemu i do Moskvy.

Podle agentury ACNielsen spadá do Pasqualeho portfolia téměř 80 % trhu. 35 procent podílu patří značce Mattoni, 15 % Magnesii, 15 % Poděbradce a 14 %Hanácké kyselce (i když nad posledními dvěma popírá manažerskou kontrolu). Její největší konkurent, karlovarská Korunní kyselka, má pouze 7% podíl.

Italský vládce českých vod

V roce 1991 investoval italský podnikatel v důchodu Antonio Pasquale přes 100 milionů korun do koupě části Západočeského vřídla. Po více než  deseti letech téměř ovládá 80 procent neustále rostoucího trhu.

Jak jste se dostal k Mattoni?
Původně jsem se zabýval vínem jako celá moje rodina, ale přešel jsem k vodě. Pak jsem své akcie firmy prodal (Nestlé) a šel do penze. To mi bylo 62 let. Ale vydržel jsem to jen pár měsíců. Začal jsem uvažovat o východní Evropě a navštívil Polsko, Maďarsko, Českou republiku. Ta se mi líbila nejvíc, tak jsem si řekl, že tady najdeme nějakou minerální vodu.

Jaký byl váš cíl na začátku?
Chtěl jsem malou firmu s vodou vysoké kvality, takový malý šperk, hračku. Pak ta hračka začala růst a dnes máme tento obrovský šperk.

Podle odhadů jste skoupil téměř 80 procent trhu. Kolik vás to stálo?
Nejdřív 135 milionů korun, když jsme v roce 1991 koupili část Západočeského vřídla. A pak jsme navyšovali základní jmění a vykupovali minoritní akcionáře. Dohromady jsme za Karlovarské minerální vody utratili asi 430 milionů korun. A ostatní investice šly ze zisků.

Jak daleko chcete ještě růst?
I kdybychom chtěli nakupovat víc, antimonopolní úřad nám to nedovolí. Teď se nacházíme právě v okamžiku reflexe, kdy nad tím uvažujeme, protože narostl i trh. Spotřeba na hlavu vzrostla z 18 litrů v roce 1991 na 85 litrů, což je dnešní hodnota spotřeby balené vody na osobu.

Co máte v plánu s Hanáckou kyselkou nebo Poděbradkou, kde máte podíl, ale tvrdíte, že je neovládáte?
Pro navyšování jsou tam problémy vůči antimonopolnímu úřadu. Ale já doufám, že se vstupem České republiky do Evropské unie bude velice jasné pro všechny, včetně antimonopolního úřadu, že nemá smysl se ohlížet na místní trh, protože musíme začít uvažovat v termínech evropských. Budeme totiž konfrontováni s konkurencí, která je daleko větší a silnější než my. A proto se musíme snažit růst do rozměrů konkurence. Nikdy se nedostaneme na jejich velikost, ale můžeme růst tak, abychom se uchránili.

Co když soud uzná stížnost antimonopolního úřadu a vaši expanzi zarazí?
Máme alternativu koupit firmu v cizině. V tomto regionu.

A co v případě, že soud rozhodne ve váš prospěch?
Jestliže to rozhodnutí bude pozitivní, budeme se snažit o integraci společností, kde máme podíl, což je Poděbradka a Hanácká kyselka, které jsou na nás v tuto chvíli absolutně nezávislé.

Proč byste s takovou dominancí na trhu měli držet nízké ceny?
Náš cíl je sloužit dobře spotřebiteli. To znamená nabídnout mu kvalitní výrobek za dobrou cenu. Jestli se to nebude dělat, skončíme mimo trh. A cena našich výrobků je citelně nižší než ve zbytku Evropy.

Avšak tím, že podle odhadů ovládáte 80 procent trhu, omezujete konkurenci, která vytváří tlak na nízké ceny a výše cen tedy závisí jen na vaší libovůli.
To není pravda, protože my máme na českém trhu konkurenci i od zahraničních výrobců. V Praze je spousta zahraničních značek za dvoj až trojnásobnou cenu oproti výrobkům tuzemským.

Jestli je tak jednoduché vstoupit na český trh a ceny jsou nižší, proč už to dávno někdo neudělal?
Z různých důvodů. Donedávna nebyl český zákon o minerálních vodách v harmonii s evropským. A taky existuje něco jako autoochrana. Kvalitní voda, organizovaná výroba a věrnost českého spotřebitele vůči tuzemským výrobkům nám dovoluje vyrábět a prodávat za uvážené ceny.

A kteří konkurenti by měli přijít?
To bych také rád věděl. Víme, že se sem někdy v září chystá jedna nadnárodní firma. Trochu se obávám o Polsko a Slovensko. A ten, kdo se určitě pokusí o vstup na náš trh, bude Německo. Naštěstí blízko našich hranic nejsou příliš velké fabriky kromě bývalého východního Německa, ale tento podnik z valné části vyrábí značky pro obchodní řetězce.

Jak často dostáváte nabídky na koupi vašich firem?
Dřív často, teď méně. Už to je signál, nad kterým se musím zamyslet.

A kolik nabízeli?
Nikdy nedošlo na jednání o ceně. Nikdy jsem neměl úmysl prodat. Ani já, ani moji společníci.

Ale časem je prodáte, ne?
Budoucnost je v rukou božích. Takže to, co se může stát v budoucnosti, se neví. Určitě jste viděla film Neslušný návrh a může se stát, že i nám někdo takový návrh udělá.

Pomáhají vám davy Rusů v Karlových Varech k exportu do Ruska?
Rusové milují dovolenou ve Varech a Česko pokládají za nejvyvinutější stát z regionu. Tady pijí mattonku a znají ji. A my teď do Ruska vyvážíme. Nejsou to příliš velké objemy, ale jsme v nejlepších restauracích v Moskvě právě proto, že Rusové, kteří se vrátí, jsou rádi, když mohou mattoni najít i doma.

Co vaše plány vyrábět vodu ve Švýcarsku a prodávat ji v EU?
Ve Švýcarsku máme jeden obrovský problém najít okres v blízkosti Sv. Mořic, který nám povolí postavit stáčírnu minerální vody. Sv. Mořic je turistická lokalita známá po celém světě a nechtějí tam fabriky. Teď jsme možná něco našli. O tuto věc se stará manželka, hledá pozemky a jedná s úřady.

Čím to, že Češi pijí čím dál víc balené vody?
Spotřebitel má tendenci zdravě žít, tzn. méně alkoholu, méně tuků a méně kalorií.

Prodávají se v Evropě nebo ve světě ochucené minerálky?
Ne. Je to český výmysl. Já jsem ten výrobek taky neznal. A Mattonka s její výrobou začala dost pozdě.

Když hledáte cesty na jiné trhy, proč nevyužíváte tohoto fenoménu?
Zkoušeli jsme to, prováděli testy. Dělali to i jiní výrobci minerální vody v Evropě, kteří objevili ten český vynález. Ale ani my, ani oni jsme neměli pozitivní reakci trhu.

Čím to?
Spotřebitel je velice divná osoba.

Je to jen východoevropská věc?
My se teď snažíme vstoupit na maďarský a polský trh a tam je nabízíme. Nevíme ještě, jaká bude odpověď trhu, protože jsme právě začali. Za rok vám budu moci říci více.

Vyrábíte 70 různých druhů (jen u Mattoni, Magnesie, Aquilly a Dobré vody). Lze ještě vymyslet něco nového?
Poohlížíme se po jiných chutích a směrem k výrobkům, které působí dobře na lidský organismus.

Vaše značky jsou velmi ceněné. Kolik utrácíte za reklamu?
Těžko říci, protože marketing má svůj rozpočet jak na reklamu, tak na akce v supermarketech a aktivity typu Canoe Mattoni, mezinárodní soutěž barmanů Grand Drink Mattoni. Jen do reklamy jde asi šest sedm procent obratu.

Jak dlouho ještě chcete pracovat?
Když jsem na začátku roku oslavil sedmdesát let, uspořádal jsem večeři s přáteli a vysvětlil jim, že nejproduktivnější věk muže je mezi 40. a 70. rokem. To má ještě fyzickou sílu, ale už i zkušenosti. Takže teď se připravuji, abych byl ještě lepší v příštích třiceti letech.

Kolik hodin denně pracujete?
Dvanáct. Ale já nepracuji, já se bavím.

Co vlastně celý den děláte?
Já nic, všechno dělají moji spolupracovníci. Já s nimi mám neustálý dialog, ale jsou to oni, kdo sledují různé aktivity. A pak se snažíme společně rozhodnout.

Žijete v Itálii nebo v Česku?
Mám tady ve Varech byt, ale doma jsem už 26 let v Luganu ve Švýcarsku. V roce 1978 byla v Itálii předvolební kampaň a bylo skoro jisté, že vyhrají komunisté. S bratry jsme se rozhodli, že jeden se musí přestěhovat do ciziny a být připraven tam přijmout všechny ostatní v případě, že by komunisté opravdu zvítězili. Nikdo nechtěl, tak jsem musel jet já.

Máte vlastní letadlo?
Ano, tam stojí před domem - Audi 8. Mám ještě Ferrari a Lamborginni. A asi 25 veteránů.

Předáte podnik dětem?
Můj syn a dcera se mnou nedávno začali pracovat a když budou schopní, tak ano. Musím říci, že s velkým uspokojením sleduji, jak se přes malé zkušenosti snaží.

Autoři:

Praha obnovila letecké spojení s Pekingem

  • Nejčtenější

Zdanění nemovitostí je zastaralé, tvrdí studie. Navrhuje změnu výpočtu

I když si většina českých domácností letos na dani z nemovitosti připlatila stovky až tisíce korun, není podle některých odborníků nastavení této daně ve srovnání se Západem stále optimální....

6. července 2024

Počet krádeží v německých obchodech roste. Stále častější jsou i násilné gangy

Každý den přijdou obchody v Německu o tisíce kusů zboží, za které zákazníci nezaplatili. Nová studie ukazuje, že počet krádeží navíc stále roste a přibližně čtvrtina pachatelů si počíná organizovaně....

9. července 2024

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Hranaté hamburgery míří do Česka. Wendy’s už nabírá franšízanty

Na český trh vstoupí další světový řetězec s rychlým občerstvením Wendy’s. Od roku 2023 se jedná už o třetí globální značku nabízející převážně hamburgery, která otevře pobočku v Česku. Součástí...

9. července 2024  14:53

Z 8,5 hektarů zásobuje farmář půl roku jahodami celou republiku

Na to, že jahody na pultech obchodů už nejsou jenom sezonní záležitostí, která trvá šest týdnů před prázdninami, ale že si české jahody můžou zákazníci dopřát od konce dubna až skoro do začátku...

8. července 2024

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Zaoceánské lodě zažívají rozmach. Jsou horší než letadla, varují ekologové

Prodej pobytů na zaoceánských výletních lodích letos dosahuje historicky nejvyšší úrovně. Očekává se, že na cesty se některým z obřích plavidel se v tomto roce vydá 35,7 milionu pasažérů. S rostoucí...

7. července 2024

Brusel hrozí síti X obří pokutou. Chtěli, ať tajně cenzurujeme, vrací Musk úder

Internetová síť X amerického miliardáře Elona Muska, někdejší Twitter, podle předběžných závěrů Evropské komise porušuje pravidla Evropské unie o digitálním obsahu. Dodala, že pokud se její závěry...

12. července 2024  12:32,  aktualizováno  21:28

Výpověď po americku. Bez udání důvodů, s odstupným podle odsloužených let

Americká finanční společnost – ale spíše IT firma – Intuit propouští deset procent zaměstnanců. Tvrdí, že nejde o úsporné opatření, ale že dotyční neplní výkonnostní parametry. Ty však firma nedávno...

12. července 2024  16:09

Fotbalové šílenství v Anglii. Firmy čekají rekordní tržby, mění otevírací dobu

Británie se připravuje na vrchol hned dvou důležitých sportovních akcí. V prvé řadě se jedná o finále evropského fotbalového šampionátu, ve kterém se Anglie utká se Španělskem. Ještě před tím se ale...

12. července 2024  15:10

Japonská populace stárne, vzkvétá tam trh s plenami pro dospělé

V Japonsku klesá poptávka po dětských plenkách. Některé tamní firmy proto mění své strategie a začínají se zaměřovat na pleny pro dospělé. Porodnost v Japonsku v loňském roce klesla na rekordní...

12. července 2024  13:56

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Lela Vémola je na starých fotkách k nepoznání. Takto vypadala před plastikami

Kamarádka Lely Ceterové, Petra Batthyányová sdílela na sociálních sítích osmnáct let starou fotografii, na které je se...

Třískovi jsem šest let platil letenky a hotel, vzpomíná Jan Hrušínský

Premium Táta Rudolf ho uměl pochválit, ale také pokárat. Jednou v šatně mu například vmetl, že mu celé představení zkazil svojí...

Krásná dcera Václava Klause mladšího se bude vdávat, vezme si házenkáře

Kateřina Klausová (25), dcera Václava Klause mladšího, řekla své ano Tomášovi Pirochovi (24), reprezentantovi České...

Zemřel dětský kamarád mimozemšťana Alfa. Herec usnul v rozpáleném autě

Zemřel herec Benji Gregory. Televizním divákům je známý jako Brian z populárního sitcomu 90. let Alf. Gregorymu bylo 46...

Nenašla na trhu, co potřebovala, tak začala vyrábět sama. Zákazníků přibývá

Jana Podroužková má ráda pohyb a baví ji design. Oboje nakonec skloubila a založila vlastní značku Dhaara. Ta za osm...