Vypadat jako ze žurnálu? Chce to plnou peněženku

- První zaměstnání neznamená jen konec sladkého studentského lenošení - má i své výhody. Za peníze, které tu člověk vydělá, lze pořídit spoustu věcí, o které bylo předtím třeba škemrat u rodičů. Ať už je to pěkné oblečení, sportovní vybavení či příjemné chvíle v dobré společnosti.

Rodiče navíc často nechápou propastný rozdíl mezi čistě bílým bavlněným tričkem za čtyřicet korun od stánkaře a čistě bílým bavlněným tričkem opatřeným sotva viditelným symbolem, za které je nutné zaplatit šest set padesát korun navrch.
Mladým vládne skate a komerce
Ať se to rozumným dospělým líbí nebo ne, světu módy vládnou značky a styl. Oděvy -náctiletých navíc často vyjadřují jejich příslušnost k určité skupině. Oblékání ovlivňují i zájmy. Typickou skupinou, ke které se dnes hlásí zejména středoškoláci, jsou takzvaní "skejťáci" - široké kalhoty s obřími kapsami, volné mikiny s kapucou, boty "skejtky" na široké gumě. Náušnice na všech možných částech těla mladí pánové ještě doplňují "kozlí" bradkou. Značky tu sice mají své místo, ale prý až v druhém sledu. V opozici stojí "komerčáci". Ti si naopak dávají na zvučných emblémech, ze kterých na dálku sálá vysoká cena, záležet. Nike, Adidas, Reebok, Levis jsou jasnými favority.
Zapadnout do jedné ze zmíněných škatulek se vším všudy v obou případech potřebuje pořádně plnou peněženku.

Co stojí výbava "skejťáka"?
kalhoty - Salebra, Atom Rat, X-Ray, Fun Storm, Runner
1000 - 2000 Kč
mikiny - Dosse Posse, Fishbone, O Neil
1000 - 2000 Kč
boty - Globe, Emerica, Vans
2000 - 4000 Kč
bunda - Ride, O Neil
4000 - 6000 Kč
sluneční brýle
1000 Kč
kšiltovka či jiná čepice
500 - 1000 Kč
suma sumárum: 9500 - 16 000 Kč
Pozn. výčet oblíbených značek není vyčerpávající, jedná se o příklady, ceny jsou orientační
Kam se chodí na nákupy?
například: Mystic shop, Shrotel, Skatebordel, Stone Stoned Shop, "69", Sluníčko

Co stojí výbava "komerčáka"?
kalhoty - Levis, Benetton
1500 - 2500 Kč
mikiny - Adidas, Nike
1500 - 3000 Kč
bunda - Benetton, Adidas, Nike
3500 - 6000 Kč
boty, například Nike, Adidas, Puma
1500 - 3000 Kč
sluneční brýle
1500 Kč
kšiltovka
500 Kč
Suma sumárum: 10 000 - 16 500 Kč
Pozn. výčet oblíbených značek není vyčerpávající, jedná se o příklady, ceny jsou orientační
Kam se chodí na nákupy?
například: všechny firemní prodejny uvedených značek, Giga sport, Diesel, Benetton

Jak si počíná mladý člověk, který chce být dobře oblečen, ale nemá na rozhazování?
Může:
1.- oděvy "se jménem" svůj šatník pouze doplňovat, ne ho z nich sestavit celý. Peněženka obvykle unese jedny džíny za dva a půl tisíce, obuv za tři či triko za tisíc korun v průběhu jednoho roku. Je pak na jejich nositeli, jak je zkombinuje s "normálním" oblečením.
2. - ruinovat obchody v období slev. Zatímco ve Sluníčku, kde prodávají oblečení skate- a snowboardové, snižují ceny podle slov prodavače Petra Havlíka nejvíce o čtvrtinu, jinde lze narazit až na sedmdesátiprocentní zlevnění. Typickým příkladem je síť obchodů s italskou módou pro mladé Terranova. V současné době hlásá plakát ve výloze výprodej: většina zboží od 119 korun zhruba do osmi set korun. Na slevy sázejí také další italští obchodníci - Benetton, Stefanel či Sachs. I jejich sezonní slevy se pohybují obvykle okolo třiceti až šedesáti procent.
3. - nahradit originál kvalitní napodobeninou či nové starším. Od většiny kusů oblečení lze najít ekvivalent, na který i méně majetný mladý člověk dosáhne. Například namísto manšestráků Levis za necelé dva tisíc korun je možné koupit podobné se značkou Babylon za pět set korun v prodejnách Likvidace. Do těchto obchodů - například v centru hlavního města jich je několik - "odkládají" některé obchody pro mladé své sezonní zboží. Módní mikiny, bundy, kalhoty, svetry i trika tu nabízejí za ceny počítané ve stokorunách.
I ti, kdo touží po opravdu světovém vzhledu, nemusí utrácet za jeden kus oděvu půlroční plat. Spíše z nouze ctností jsou stánky nabízející padělky známých firem. Zákazník sice běhá v bundě, která má nápis Adidas přes celá záda, každému je však jasné, že jde o napodobeninu. Pokud si bundu kupuje, aby se ohřál, bude alespoň na nějaký čas uspokojen (věci z tržnic totiž obvykle nemívají dlouhý život). Frajer v ní však určitě nebude.
Další možností jsou second handy. Pro některé mladé lidi se stalo lovení v těchto prodejnách přímo posedlostí. Není rozhodně jen doménou "chudých". U jejich věšáků a košů je možné potkat i známé herečky či modelky. Není divu, kabátek Versace za desítky tisíc korun tu lze při troše štěstí vyhrabat za pár stovek.


V zimě na snowboardu, zbytek roku na skatu - to frčí
Zatímco tenis a squash se pomalu stávají - viděno očima patnáctiletých - doménou spíše starších a usedlejších, teenagery chytají za srdíčko prkna. Obě varianty - skate i snowboard již dávno nejsou jen sportem, staly se kulturou, která ovlivňuje i oblékání včetně doplňků.
Vybavení na snowboard odlehčí peněžence více než nákup standardní výzbroje na klasické sjezdovky. Například jen za kalhoty a bundu Ride zaplatí mladý muž či žena okolo jedenácti tisíc korun, na značkové boty s vázáním by si měli připravit dalších jedenáct tisíc, největší položkou je pak samotné prkno, "obyčejnější" lze pořídit za deset, lepší i za dvacet tisíc korun. Doplňky jako čepice, brýle, rukavice zvýší vydání zhruba o další tři tisíce korun. Podtrženo, sečteno může luxusní výbava přijít na více než šedesát tisíc korun.
Ani skateboard nepatří k nejlevnějším koníčkům. Méně náročným vyznavačům postačí na "fošnu" zhruba dvě tisícovky. Ti, kteří si skate postaví sami, mohou za jednotlivé díly zaplatit i deset tisíc korun.

Kluby pro mladé obvykle šetří jejich peněženky
Když už člověk investuje do pěkného oblečení, chce ho také někde ukázat. Ideálním místem jsou kluby, diskotéky, jednoduše místa, kam se mladí chodí bavit.
Dávno pryč jsou časy svazáckých diskoték, na kterých se bylo možné odvázat v sobotu, nanejvýš v pátek večer. Dnešní kluby fungují téměř nepřetržitě, o víkendech obvykle až do časného rána. Jejich program a většinou i ceny jsou přizpůsobené nepříliš naditým peněženkám mladistvých.
Například v Satelit baru královehradeckého klubu Disco 2001 mohou návštěvníci zdarma sledovat na velkém plátně třeba MTV magazín. Neplatí nic ani za program House night. Vstupné na diskotéky se pohybuje od dvaceti do padesáti korun. V olomouckém S Klubu lze zase za poměrně nízký peníz konzumovat různé nápoje. Staropramen tu nabízejí za čtrnáct korun, ve středu dokonce za jedenáct, Johnie Walkera či Ballantines tu nalejí za čtyřicet korun, energetický Red Bull za padesát korun a Mattoni za dvanáct korun. Vstup na house party přijde na třicet až devadesát korun podle programu jednotlivé akce. S podobnými cenami se setká i návštěvník kladenského Klubu 19 - Jack Daniel za šedesát, Black and white za čytřicet, dvanáctka Krušovice za dvacet a Red Bull za šedesát korun.