Nákup, obchod, nakupování, supermarket, utrácení

Nákup, obchod, nakupování, supermarket, utrácení

Výhodné balení nemusí ušetřit peníze

  • 10
České obchody se hemží zbožím s nálepkami "výhodný nákup", "dva plus jeden zdarma" či "o 40 procent navíc za stejnou cenu". Lákají tak zákazníky k větším útratám. Ne vždy je ovšem nákup pod vlivem těchto cedulí opravdu tak výhodný.

Velkou prověrku na toto téma udělala v obchodech ve Velké Británii spotřebitelská organizace Which?.

Její pracovníci se vydali hlavně do největších řetězců, tedy do Teska, které je v Británii jedničkou, Asda, které patří světové jedničce WallMartu, a Sainsbury.

"Lákání zákazníka, aby utratil co nejvíce, se proměnilo v umění. Když si vybíráte supermarket z důvodu, že šetří vaše peníze, musíte si dát pozor, kolik doopravdy utrácíte," varují autoři průzkumu.

Nejčastější prohřešky obchodních řetězců spočívaly podle průzkumu Which? v tom, že velká balení výrobků peníze někdy nešetří. Po přepočtu na kus, gram či litr vyšlo často levněji menší balení.

Slevy také neodpovídaly skutečnosti. Obchodník někdy cenu uměle navýšil, aby mohl vzápětí dělat reklamu na výrazné slevy.

Větší balení by už ze své podstaty mělo nějaké peníze ušetřit, existují však výjimky. Podle průzkumu například 200 gramů kávy Tesco v Británii stálo 2,2 libry, zatímco stogramová jen 88 pencí.

Podobně v obchodech Asda vyšlo balení 160 čajových sáčků při přepočtu na jeden sáček na méně než u větší krabičky 480 čajových pytlíků.

Autoři průzkumu také přistihli Tesco, že na jeden měsíc více než zdvojnásobilo cenu balíku 24 piv. Pak cenu snížilo vyhlášením velké slevy na polovinu.

Příklady lze nalézt i v Česku, i když ve většině případů platí, že větší balení je levnější. Například v jednom pražském Carrefouru stálo v pátek balení osmi jedenáctek Zlatopramen 84,9 koruny, což je 10,6 koruny na pivo. Samostatně stálo 9,5 koruny.

Podobně i v Tesku v centru Prahy stála například sedmička olivového oleje Borges Extra Virgin po přepočtu na litr více než půllitrová lahev.

Sdružení na obranu spotřebitele dělalo šetření v českých hypermarketech před rokem. Tehdy začal platit zákon, že musí uvádět i cenu za kilo či litr, aby šla lehko srovnat různá balení.

"Tehdy to obchody moc neplnily, písmenka byla malá, nebo bylo na cenovce tolik údajů, že se v tom nešlo vyznat," říká za sdružení Ivana Picková. Letos průzkum chystají znova.

Jedním z prohřešků podle Pickové bylo, že jednotkové ceny obchody neuváděly u zboží v akci. "Takže si právě u nich nemůžete srovnat, jestli je to opravdu výhodné," říká.